annaridell
25-09-2004, 15:50
Min lilla enbuske, som sitter i kruka, har blivit alldeles brun i början av grenarna. Är det naturligt eller har jag varit för dålig med vattning eller gödsel???
Hannele
25-09-2004, 16:40
Brist på gödsel ger aldrig bruna grenar.
En är känslig för torka.
Många krukade enliknande växter kommer från helt andra förhållanden än våra och klarar inte vårt klimat. Svenska enar vill växa i jordförhållanden som är större än krukan kan ge.
Bruna barr i årsskotten tyder ofta på torka, medan det i basen på grenar eller stam kan vara naturligt.
Kan det vara hjälp i ditt fall?
zaaritha
25-09-2004, 23:51
Skrev ett svar, men det försvann tydligen?
Har planterat ut enar(krukodlade) på norrsidan av huset, vid en rhododendron, o de växer o trivs!
Om det ej finns möjlighet att plantera ut enen, så duscha den ofta!
Åsa, mälardalen zon 2
26-09-2004, 08:21
Om det är den där växten som exempelvis brukar säljas som julen i julgrupper så är inte det en en, det är en ädelcypress som heter Elwoodii. Ädelcypresser blir ofta bruna inne vid stammen där inget ljus når så är det en sådan "en" och den är brun närmast stammen så är det normalt.
CITAT (zaaritha @ 26-09-2004, 00:51)
Skrev ett svar, men det försvann tydligen?
Nejdå... annaridell har bara ställt samma fråga i två avdelningar. Lite tokigt att göra så då svarare kanske lägger ner tid på sökningar osv och nån redan svarat i en annan tråd.
annaridell
26-09-2004, 18:49
Det bruna kan alltså vara naturligt. Kan jag "rädda" den? Hade tänkt övervintra den på balkongen. Plantera om i vår i större kruka. Men, är det helt dött det bruna eller kan man klippa och det bryter nytt???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.