Full version: Gräsklippare
harry
Funderar på att skaffa ny gräsklippare. Har en gammal med sidoutkast men det blir ganska skräpigt om gräsklippet skall ligga kvar. Jag vill gärna att gräsklippet skall ligga kvar, multna och bättra på jorden. Är en multiklippare "som finfördelar och trycker ner klippet i gräset" lösningen? Kan någon ge tips på tystgående, självgående (fram eller bakhjul?), enkel att hantera och multiklipp om det nu är så bra? Elklippare är ej av intresse, för stor tomt.
renate
Jag har en Stiga multiklipp,inte självgående mina 'gräsmattor' är för små.Multilipp är bra behöver aldrig räfsar,nakdelen;inget gräsklipp till gödnig.Det kan jag får av grannen.När jag klipper sista gången på hösten räfsar jag lite.Gödslar aldrig gräsmattan,på vintern får den trädaska.
ejjan
Vi har en Klippo (gillar när det inte är plast, känns mer hållbart då...) den har mulcher eller vad det heter. Tycker att den är helt perfekt. Och så slipper man dåligt samvete för att man inte gödslar gräsmattan biggrin.gif
fruberglund
Vi har en Stiga multiclip 46 s (s står för självgående).

Den är superbra! Lätt vikt så att till och med jag kan klippa gräset, det är faktiskt mest jag som gör det för motionens skull smile.gif

Vi provade svärfars med uppsamlare innan vi köpte den här och den orkade jag knappt skjuta framåt, självgående är nästan ett måste för oss kvinnor.

Vi köpte våran begagnad för 1500 spänn.

Multiclip är superbra, jag gödslar hellre rabatterna med köpt gödsel än att hålla på och kratta hela sommaren smile.gif Är man slö så får man betala smile.gif
carren
Jodå, det är himla bekvämt med multiclip eftersom man aldrig behöver räfsa upp eller ta hand om klippet. Vi kunde inte lägga så mycket pengar på en gräsklippare när vi köpte, därför valde vi en självgående Stiga med multiclip. Vi har så stor gräsmatta att det inte blir vettigt att försöka ta hand om allt klipp.

Om jag fick välja helt fritt så skulle jag dock vilja ha en klippare med båda funktionerna. Jag vill ha det mesta finfördelat eftersom vi som sagt har en gigantisk gräsmatta men jag skulle även vilja ha möjligheten att samla upp en del för att lägga under bl a hallonbuskarna. Så jag skulle råda till att inte välja antingen-eller utan både-och om du har möjlighet till det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon