ByggherreNr1
Jag är ny inne på detta forum och måste säga att det verkar mycket bra.

Jag och min fru har snart ett färdigt hus i Kungsbacka trakten. Vår tomt ligger ca 25 meter från vägen, men vi vill ändå ha en häck som "bygger" in vår tomt lite.
Hela tomten ligger på en gammal åker, dvs inga träd alls. sad.gif

Vad jag har funderat lite på är om man inte skulle kunna kapa pil och sticka ner dessa i marken för att sedan fläta ihop dem.

Är detta möjligt?
Tror ni det är jätte mycket jobb? (häcken skall vara 35 meter)
Hur kommer den se ut på vintern?

Som ni ser har jag en massa frågor, hoppas någon vill ge mig lite inspiration
biggrin.gif
Anna C
Vill ni ha skydd även från trafikbuller så skyddar växtlighet knappast något alls. Då är det istället ett plank, en mur eller en vall som gäller. Det behöver inte vara särskilt högt för att få effekt, men det måste vara utformat på rätt sätt för att fungera.

Anna
karintäby
Hej Byggherren,
Jag skulle nog bygga en låg mur, eller gjuta ett betongfundament, eller ha dubbla "utomhusgipsskivor" i underst (ca 30 cm) som är ljuddämpande och tar emot den värsta vätan underifrån med ett plank ovanpå (totalhöjd 150-180 cm), och sedan ha grönt innanför eller bara murväxter på muren. Detta är vad jag själv funderar på att göra när vårt 35 m långa plank måste bytas ut om ett par år...

mvh Karin
ByggherreNr1
Tack för svaren Anna C och karintäby

I mitt fall skulle det dock se lite konstigt ut med en mur. Hmm hur skall jag nu beskriva hur det ser ut?wacko.gif
Först kommer en väg sedan sluttar det lite lätt ner mot vår tomt, där har jag byggt en stenmur vilket sänker nivån, ca 170 cm till vår tomt.

Ok, det är mycket fint som det är nu, men vi ha en häck övanför muren för att ta bort framför allt insynen, men gärna lite ljud.

Hoppas ni kan se bilden framför er? blink.gif
KURT
För att återgå till ursprungsfrågan så går det bra att fläta med pilgrenar. Men om man skall ha den där PERMANENT så skulle jag nog ändå välja en TRADITIONELL häckväxt istället. Även om det tar lite längre tid så blir många av dem lite tjockare också (skyddar bättre mot ljud) . De två vanligaste önskemålen på häckväxter brukar vara

1) Snabbväxande

2) Vintergrön

Det bästa rådet är istället att åka runt och titta på etablerade häckar och på så sätt bilda sig ett intryck hur olika häckväxter kommer att se ut. Är det framförallt insynsskydd man söker så skulle man ju också kunna tänka sig friväxande buskar som sätts omlott (man kan ha en massa olika arter), lite som kommuner ofta gör i grönområden. Då får man större variation och det är också utmärkt för fåglar.

http://www.odla.nu/artiklar/hackar_1.shtml

http://www.odla.nu/artiklar/hackar_2.shtml
Ronny
Den häckväxt som bäst isolerar mot trafikbuller, ger ett totalt insynsskydd och dessutom är vacker året runt är gran.
Till det kan också läggas att den är väldigt lättskött. Bara en beskärning per år under perioden juni - juli å då bara max hälften av årstillväxten.
Cilla
Jag håller med Ronny. Söker man växtalternativ som bullerskydd är granen oöverträffad. Växer snabbt gör den också.

Pil går att få hyfsat tät men inte tillnärmelsevis lika bra som granen. Om det är blåsigt bör man tänka på att bygga pilhäcken "aerodynamiskt", dvs inte spikraka väggar, så att den inte blåser omkull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon