Full version: fästingar
lisselbo
Jaha ja! Då har man åkt på borrelia då. sad.gif mad.gif
Efter att det har kryllat av fästingar på våra tre katter hela sommaren så är det en fästing som biter sig fast på mig, för ca 2 veckor sedan.
Vaknade igår morse av att det kliade och brände och hade en stor röd fläck på benet.
Ringde sjukvårdsupplysningen och fick en akut tid, penicillin 10 dagar och kortisonsalva i 7 dagar.
Hatar verkligen dom där små äckliga djuren och funderar över vad dom gör för nytta egentligen.
mvh Marie
Fenja
Yeaaaaak! Jag har blivit biten två ggr i år, men har inte drabbats av borelia vad jag vet i alla fall. Det finns ju medel till hundar och katter som man droppar i nacken på dem - Frontline - så tar det fästingar, skabb, löss och loppor tror jag i mellan tre och fem veckor. Undrar om det finns till folk också? Jag håller med dig, fästingar är VIDRIGA!!
Mvh
Fenja
*Felix matte*
Så trist att du ska råka ut för otäckingarna...
inte tror jag att fästingar gör någon nytta alls... har iaf aldrig hört det.
Krya på kramar från mig som också går på antibiotika och kortison-(tabl) sen igår ...bihåle- och lunginflammation sad.gif

Det gäller att göra det bästa av situationen... se till att bli uppassad tongue.gif laugh.gif Praliner och kanske ett glas gott vin som piggar upp laugh.gif
Fenja
Åh, stackars dig Felix matte! Jag hade en dubbelsidig lunginflammation -96 som det tog över ett halvår att hämta mig fullt ifrån... jag hoppas att din är lindrigare! Ta det så lugnt du kan och se till att bli uppassad med allt!
Lisselbo! Krya på dig du med!
Mvh
Fenja
renate
Krya på er; Felix matte och Lisselbo.
Verkligen inte roligt att vara sjuk nu,Jag är forfarande ute och härja i trädgården,alså inte just nu men på dagen.Än är här jättefint väder med sol och behagliga temperaturer.
Jag hade också några fästingar denna sommaren,men klarade mig.Både min hund och murvel fick frontline,Fritz hade knappt några fåstingar.
God natt på er,ska lägga mig med en trädgårstidning.
flower
ETT TIPS!
Om ni vill slippa fästingar så ät vitlök.. parkarbetare osv äter vitlökskapslar för att slippa de små otäckingarna.
yla
jahaja jag fick också borrelia i sommar men de gick ju fint över me meducin rolleyes.gif
fast inte fick jag nån salva inte sad.gif
nå skämt åsido de blev fort bra
o så tog jag min tredjevaccination mot den farligare sorten tbe eler va de nu heter
jag rekommenderar alla som har den farliga sorten hemmavid att göra det så slipper man vara orolig
o borrelian e ju inte såå farlig bara man upptäcker den i tid rolleyes.gif

krya på er nu alla
zaaritha
Tja--vad gör fästingar för"nytta"?
Läste att inte ens fåglar äter dem o då undrar man ju....
Har nog tagit hundratals fästingar på katterna o hunden i år.
Min man fick borrelia förra året, hade värk o mådde dåligt.
Se´n fick Speedy, en av katterna den diagnosen i juli, han magrade o var jättedålig!
Veterinären trodde att det var borrelia, eftersom vi tagit ca 40 fästingar på honom. (Speedy, ej veterinären!)
Kattgräs
Ur människors synvinkel gör fästingar ingen nytta alls. Men från borreliabakteriernas horisont är de livsnödvändiga...
wink.gif
Björkhagen
Borrelia... fick det förra sommaren och då också med en röd fläck som kliade väldigt på natten. Men det gick bort efter penicillinkuren - som var en hästkur sa sköterskan...
Däremot fick min svägerska borrelia i början på juli. En dag fick hon fruktansvärd huvudvärk samtidigt som halva kroppen inklusive ansiktet domnade bort på henne och bara hängde. När hon åkte till akuten satt hon med solskyddet nere, solglasögon på och blundade. Så ont hade hon i huvudet. Jag tror hon har lite problem med domningar ännu, men hon har i alla fall fått veta vad det var.

Lisselbo, glädj dej åt att du upptäckte borrelian när den bara kliade...

Krya på er Lisselbo och Felix matte...

/Björkhagen
lisselbo
Jodå, är glad att jag upptäckte den i tid.
mvh Marie
adrian
Fästingen är nog den enda på jorden som saknar en naturlig fiende, så varför den är här vet jag inte, kanske som ett straff för oss som bara ställer till problem på vår jord.. biggrin.gif .

(tyvärr drabbas en och annan oskylödig som t.ex Odlas medlemmar...)
tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif

En vän till mig fick det med och halva ansiktet blev förlamat, det var inte så kul...

Han sa att det alltid kommer att finnas kvar i kroppen och kan bryta ut igen..(?)
*22many*
Drabbades också i sommar (på midsommarnatten) och fick penicillin. Efter drygt halva kuren fick jag utslag över hela kroppen sad.gif . Enligt läkaren en oäkta allergireaktion. Bara att byta kur och börja om igen mad.gif . Jag som nästan aldrig är sjuk var dödstrött i flera veckor. Som väl var regnade det hela tiden, för jag fick inte vistas i sol tongue.gif . Lite lök på laxen blev att jag på grund av penicillinet fick en svampinfektion på ett intimt ställe - inte kul med sveda och klåda... mad.gif . Näää fy för fästingar!
*Molly*
Hur sent på hösten är fästingarna aktiva? Förvinner de efter första nattfrosten eller? wacko.gif
flower
Fästingar blir aktiva vid +5 grader läste jag någonstans..
kristerh
CITAT (flower @ 27-09-2004, 13:02)
Fästingar blir aktiva vid +5 grader läste jag någonstans..

Det stämmer går tempen under ca 5-7 grader kryper de ner i jorden, och så fort tempen går över så kryper de upp på grässtrået eller var de sitter o väntar på sitt byte, de kan alltså vara framme även på vintern om temperaturen är den rätta
krister
amaira
Krya på dig lisselbo, hoppas det går snabbt över.

Och krya på dig Agneta också!

Kan inte räkna alla fästingar jag plockat bort i år, på mig själv. Vaccinerad mot den farliga TBE är jag sedan flera år - här är fästingrika trakter, med fästingburna sjukdomar, men borrelia har jag konstigt nog sluppit.

Kanske för att jag får bort dem så snabbt? För jag reagerar omedelbart när de biter sig fast, då börjar det "fästingklia", så de blir aldrig långvariga.

Jag bryr mig inte så mycket om fästingarna - får väl ändra mig den dagen jag får borrelia unsure.gif , men jag är inte där än. Trivs för bra i naturen för att låta dem begränsa mig. wub.gif

/amaira.
lisselbo
Den lilla rackar´n som satte sig på mig var bara några mm så den hade inte kunnat suttit så länge, men det räckte visst.
Katterna har släpat omkring på hur många fästingar som helst, speciellt våran långhåriga, Quila, som är ljusgrå.
Man har verkligen sett hur det har myllrat som i en myrstack i pälsen på henne, äckligt äckligt.
~~Marie~~
amaira
Fästingarna är pyttesmå första gången de ska suga blod. Sedan släpper de taget, vilar en stund och smälter sin måltid, sedan tar de nya tag. De behöver suga blod flera gånger innan de är stora och könsmogna.
De kan tålmodigt sitta och vänta på en förbipasserande i veckor, kanske månader... Snacka om att inte ha nåt liv... stackarna ... de är sig själva straff nog antar jag. rolleyes.gif
KURT
Fästingar kan också sprida bakterier av släktet Ehrlichia. Våra husdjur kan bli sjuka av Ehrlichia infektioner. Även människor kan bli sjuka av Ehrlichia infektioner, men jag har inte hört att man visat att fästingar i Sverige kan sprida någon Ehrlichia art som människor blir sjuka av.
Kattgräs
CITAT (amaira @ 28-09-2004, 14:54)
De kan tålmodigt sitta och vänta på en förbipasserande i veckor, kanske månader...  Snacka om att inte ha nåt liv... stackarna ...  de är sig själva straff nog antar jag.  :rolleyes:

Ahaaaa, jag tror jag nästan fattar det där med reinkarnation nu.
Skaffar man sig inget liv, så blir man fästing i nästa?!
huh.gif
Gossen Ruda
Jag har haft många fästingar men ingen som smittat mig med något vad jag vet. Tur för er som blivit smittade att antibiotika hjälper. Fast det blir ju en del biverkningar ibland. En hel del av dom bakterier vi har på och i oss är till nytta. Magproblem uppstår ofta när bakteriefloran i tarmen ändras. Sen har vi då svamp på intima ställen. Att ha svamp på toppen är botten, jag vet. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon