Full version: Oxalis
zaaritha
Har fem sorters oxalis. Den m mörkt vinröda blad o rosa blommor brukar övervintra i mjölkrummet, men--de andra?
En har gröna blad, som ser ut att vara "klippta", vita blommor.
Ska den vissna ner o vintervila?
En har rödaktiga små blad o vita blommor, ?????
En har rödaktiga små blad o gula små blommor.??
Och en har pyttesmå blad, har ej blommat.
Så, ska alla vintervila eller ska nå´n stå i fönstret året om?
lolo
Hej! Den oxalis med "vingklippta" blad, visst ser den väl ut som den med vinröda blad i formen? Den kan man låta vissna ned och vintervila, men den kan också stå kvar i fönstret med sina gröna blad. De andra är jag osäkert på vilka sorters oxalis det handlar om. Har de lökar så kan de med all säkerhet låtas vissna ned och vila, i alla fall. tongue.gif . Har du bilder på dina oxalis är det nog lättare att svara på din fråga. /Ann-Louise
zaaritha
Har inga bilder nu--kanske kan fixa, om jag får låna makens kamera!
lolo
Be honom snällt, så... laugh.gif /Ann-Louise
zaaritha
Ska fjäska lite extra för honom....
norpydorp
Hej!

Hur är det med sandoxalis?

min tringularis vissnade inte ner förra hösten.....hm..den ska alltså det?
mvh Norpydorp
lolo
Norpydorp, jag vet inte så mycket om sandoxalis, har själv alldeles nyligen satt lökar av den utomhus i jord. Men som jag förstår det ska de lökarna ej tas upp under vintern.

Din triangularis "måste" inte vissna ned, har den kvar sina blad i fint skick så vattnar man den men med mindre mängd då den får mindre ljus på vintern. Just triangularis och dess gröna släkting med rhisomer behåller gärna bladen på vintern till skillnad från oxalisar med lökar i jorden, vars blad vissnar ned. Det är min erfarenhet. Men om man (som jag laugh.gif ) har väldigt mycket inomhusväxter kan man låta samtliga oxalis (även triangularis) vissna ned och ställa undan dem nånstans så rymmer man annat i fönstret i stället. /Ann-Louise
Sulawesii
Är det här en sandoxalis?

lolo
Ja, det ser verkligen ut som den sandoxalis som jag planterat som lökar nu utomhus. På min bild ser blommorna mera rosa ut än din vackra bild, men annars exakt likadan, måste vara samma, tycker jag...! rolleyes.gif /Ann-Louise
norpydorp
Överlever den ute i vinter??
Då ska jag häva ut den, de kan ju bli mer plats till annat då...fniss..fniss

men jag trodde att rhisomer och lökar på oxalisen var samma sak, vad har jag missat nu rå?

mvh norpis
lolo
Hej igen! Ja, sandoxalis kan man ha i jorden året runt, då bildar den sidolökar (kanske den gör även som krukväxt på sommaren, vet ej). Den ska ha väldränerat och soligt för att trivas (gäller alla oxalis verkar det som, ska aldrig stå i blöt jord), gärna i en mindre sluttning. Det finns även en anna oxalis som är perenn. Den har vinröda blad och gula blommor och sprider sig inte via knölar utan har vanliga rötter. Ett riktigt "ogräs" enligt vissa. Sen känner jag bara till de oxalisar med lökar eller rhisomer som övervintrar inomhus, frostfritt, i alla fall här uppe i zon 5. I södra Sverige däremot kan man säkert övervintra mer utomhus, tänker t.ex. på oxalis deppei med sina lökar. Ja, det är skillnad på de med lökar och de med rhisomer. Principen är samma, dvs att de innehåller anlag för nya plantor. Men de med rhisomer har ofta större blad och kraftigare blomning samt att de dessutom gärna behåller bladen på vintern till skillnad från de andra med lökar som vissnar ned. Dessutom tycker jag att de är lättare att sköta. Blommorna däremot verkar vara ganska lika oavsett sort. Detta är min uppfattning. rolleyes.gif /Ann-Louise
Sulawesii
CITAT (lolo @ 27-09-2004, 22:09)
Ja, det ser verkligen ut som den sandoxalis som jag planterat som lökar nu utomhus. På min bild ser blommorna mera rosa ut än din vackra bild, men annars exakt likadan, måste vara samma, tycker jag...! rolleyes.gif /Ann-Louise

Den är nog lite mittemellan ljust rosa och lila i verkliga livet.
Sulawesii
När vi ändå talar om oxalisar: har siliquosan lökar/rhizomer eller klarar den sig ovan jord under vintern (inomhus)?
lolo
Jag tror inte att den har rhisomer eller lökar och att den är svår att övervíntra, men nån annan kanske vet? /Ann-Louise
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon