Full version: Olivträd
besubj
Hej

Fick nyligen ett olivträd som jag har väldiga problem med. Tappar mycket blad och har dessutom fått ganska mycket vitt kladdigt på grenarna mellan bladen. Har någon tips på vad det är och vad man gör åt det?

tacksam för svar
biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kan det vara ullöss? de ser ofta ut som små vita bomullstussar som sitter mellan bladen, i grenklykor, längs nerven på undersidan av bladen, på rötterna osv. de avger klibbig honungsdagg + bladen på växten brukar börja trilla bort. De brukar vara ganska svåra att bli av med men man kan testa provadokapslar i kombination med provadospray + isolera växten. Tyvärr är det inte alltid man lyckas ta död på alla lössen som sitter på rötterna så ofta kommer de tillbaka.

Bionim K är ett annat effektivt medel mot lite mer svårartad ohyra tyvärr är det svårt att få tag på och det är hiskeligt dyrt.

Här hittas bild på ullöss
http://www.entocare.nl/nl/foto's/image...occus_citri.jpg
TeliaNet
kan det vara ullöss?
det är garanterat ett skadedjur.

den ska övervintras i medelhavsklimat, alltså ca 10*C, fuktigt & ljust.
hur har du den nu?
TeliaNet
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-09-2004, 12:16)
Kan det vara ullöss? de ser ofta ut som små vita bomullstussar som sitter mellan bladen, i grenklykor, längs nerven på undersidan av bladen, på rötterna osv. de avger klibbig honungsdagg + bladen på växten brukar börja trilla bort. De brukar vara ganska svåra att bli av med men man kan testa provadokapslar i kombination med provadospray + isolera växten. Tyvärr är det inte alltid man lyckas ta död på alla lössen som sitter på rötterna så ofta kommer de tillbaka.

Bionim K är ett annat effektivt medel mot lite mer svårartad ohyra tyvärr är det svårt att få tag på och det är hiskeligt dyrt.

Här hittas bild på ullöss
http://www.entocare.nl/nl/foto's/image...occus_citri.jpg

jaså, du han före.
jag satt mitt i skrivandet och tog en mat mat paus, och då hinner du före med samma mening. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon