norpydorp
26-09-2004, 13:25
Jag har fått en frökapsel på min hjärtan på tråd,
går det att så den...nån som vet?? Blir det nåt ?
mvh Norpydorp
AndreasBK
26-09-2004, 16:38
Man vet aldrig innan man har provat.
Jag tror att det går, vet dock inte om de är ljusgroende eller nått annat skumt.
Du kan lägga frökapseln ovanpå jorden i en kruka. Jag har inte gjort det själv, men gett bort flera stycken till folk som har fått egna hjärtan på tråd av dem.
norpydorp>> Hur gjorde du för att få frö på din planta?
norpydorp
28-09-2004, 08:54
Då ska jag prova att lägga den direkt på jorden..fränt!
å hur jag bar mig åt för att få frön, ja du de e en hemlis...närå jag fick förmodligen hjälp av nån kuse.
tackar för hjälpen!
mvh norpis
Majsan84
30-09-2004, 14:09
Jag har nu provat detta heta tips att lägga (vad jag tror är) frökapslar "på" jorden i två krukor.
Någon som vet ungefär hur lång tid det tar innan det börjar spira? Med andra ord, hur länge skall man vänta innan man ger upp?
Har de stående i ett varmt söderfönster nu, och planerar att vattna dem ganska mycket i början. Någon som tycker annorlunda?
råse-marie
01-10-2004, 06:17
Om du öppnar kapseln har du frön innuti.
Bara att stoppa ner i jorden
pepperonia
01-10-2004, 07:53
Ahaa. Jag har fått två stycken "blommor" som kanske i och för sig ser ut som frökapslar. Bra tips, måste testas.
Majsan84
01-10-2004, 21:54
Måste jag öppna kapseln?

På de andra lät det ju som att jag bara skulle lägga den på jorden... Händer inget under nästa vecka testar jag att göra sönder en.
råse-marie
05-10-2004, 06:54
Måste och måste

tillsist går den sönder av sig själv
och ut kommer frön
Majsan84
05-10-2004, 12:39
Okej. Funderar på att göra sönder den. Nu har jag haft den en vecka, och det finns inget tecken på liv ännu.
AndreasBK
05-10-2004, 13:03
Det tar längre tid för fröna att gro om de ligger skyddade inne i frukten. Om jag inte har helt fel så innehåller frukten ämnen som ska hindra fröna från att gro inne i den.
Antagligen måste kapseln brytas ner lite innan fröna får för sig att börja gro, du kan nog påskynda det genom att hjälpa dem ut.
Majsan84
05-10-2004, 13:12
Ja, du har säkert rätt. Lite grann som Jurassic Park då... Fast förhoppningvis inte samma innehåll.
Majsan84
05-10-2004, 13:36
Majsan84
05-10-2004, 21:27
Har nu lugnat ner mig lite och läst på Blomsterlandets hemsida. Så här står det om Hjärtan på tråd: "Förökas med frön från långa kapslar eller med de knölar, som bildas vid bladfästet."
Får söka upp nya knölar nu då, då jag kastade de andra efter att ha köttat sönder dem med naglarna... Handlar först och tänker sen... jaja..
pepperonia
07-10-2004, 07:40
Mina kapslar (om det nu är såna) trillade av och ligger nu på jorden, små och hoptorkade. Hittade dem inte först... Jaja...
Men visst kan man föröka genom att lägga en blomranka över en kruka med jord? Eller nåt i den stilen.
råse-marie
07-10-2004, 08:04
Jodå man kan bara ta och stoppa ner en ranka i jorden. Den är lätt att föröka.
pepperonia
07-10-2004, 10:29
Dvs att man klipper av den och bara sticker ner den i jord? Låter ju väldigt bra i så fall.
norpydorp
12-10-2004, 14:00
men äre typiskt!
nu har jag städat bort min frökapsel...ja vad säger man??
Jag får prova tipset en annan gång !
Majsan84
12-10-2004, 14:30
Jag skulle vilja reda ut en sak en gång för alla. Pratar vi ihåliga kapslar med små frön eller pratar vi solida knölar? Eller finns det rent av bägge sorterna? Jag har bara hittat den solida sorten på mina två plantor.
Hej! Du har inte fått såna där vita "knölar" på stjälkarna? De har jag för mig ska man också bara kunna sätta i jord. Vet inte om det räcker med det vita eller om man måste ha med en stjälk också. De vita knölarna innehåller ju inga frön utan är mer som rötter, väl? /Ann-Louise
Majsan84
12-10-2004, 17:40
Jo, det är såna knölar jag har fått. Mellan 0,5 och 2 cm i diameter ungefär. Ljusgröna, nästan vita. Har inga frökapslar.
Skall nog göra ett nytt försök att putta ner några i lite jord.
Det tror jag går alldeles utmärkt. Du behöver inte klämma på dem utan lägg i dem i jorden som de är. Man kan även rota rankor i vattnet, blir bra resultat av det också.
norpydorp
13-10-2004, 08:46
när jag har tagit knölar
har jag tagit med rankorna och laggt altihopa på jorden.
Förankrat rankorna i jorden med lite ståltråd. Så flyter dom inte iväg när man vattnar!
Sen kan man ju klippa bort rankorna när knölarna börjat växa till sig.
funkar jätte bra!!
/Norpydorp
Majsan84
13-10-2004, 18:39
Jag vill helst inte ta av en hel ranka, eftersom jag bara har cirka 5 "trådar", som är cirka 1,6 meter långa... Men jag skall prova att ta bara en knöl.
Hannifer
14-10-2004, 03:51
I augusti fick jag några mogna knölar av hjärtan på tråd av mamma. Jag satte dem ca 2 cm djupt i såjord och vattnade. Efter kanske tre veckor började de spira. Nu har den lilla plantan 5 cm långa rankor med små hjärtan.

Jag tror att den växer till sig i vår när den får ny jord och mer sol.
solkatten
14-10-2004, 10:39
jag klippte av en bit ranka ochsen klippte jag stjälkarna så att jag hade en bit stjälk vid varje bladpar. Stjälkarna stack jag ner i jorden så långt att bladet låg mot jorden. Efter en tid spirar det ut nya rankor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.