Åsa, mälardalen zon 2
26-09-2004, 13:28
Mina föräldrar har en friväxande häggmispelhäck som jag brukar beskära för att den inte ska bli så stor (men jag har sett till att behålla det naturliga utseendet) har blivit klippt med SLÅTTERBALK av någon knäpp idiot. Visst det fanns kanske några grenar som stack ut 20cm över gång/cykelvägen men den är ju nästan 2m bred och det är en klippt gräsmatta på andra sidan så cyklister och gående har inte haft det minsta problem att ta sig förbi häcken (t.o.m bilar brukar susa förbi ibland på cykelvägen). Och det var inte nödvändigt av denne någon att klippa häcken på vissa ställen 50cm in på tomten. Jag har varit ute idag och tagit bort de värsta fläkskadorna, en slåtterbalk ger ingen vidare bra klippning.
Är inte kommunen (för de måste väl vara de som har folk som far runt och klipper runt gång/cykelvägar?) skyldig att varna för att de ska komma och klippa runt cykelbanor så att man får chans åtminstone att klippa själv?
Hannele
26-09-2004, 14:36
Låter tråkigt... men det gör ont, när man får grenar i ansiktet.
Det händer mej ofta. När jag cyklar, ser jag ännu sämre, speciellt i mörker.
Ibland kan man möta mycket folk, då får man nästan gå in i buskar.
Så mycket jag vet,måste väl kommunen skicker ut en skrivelse och påpekar att er häck är för bred,och ber er att klipper in den.I annat fall klipper de med slåtterbalken, som gör mer skada än nytta i mina ögon.(hade ingen aning att maskinen heter så)Ring och hör med dem varför de klppt häcken utan er vetskap.
Gossen Ruda
27-09-2004, 08:00
Skall man vara riktigt ärlig så tycker jag att det kan kvitta med ett utskick, trädgårdsägarna är skyldiga att hela tiden hålla sig inom tomten. Sen kvittar det hur bred gångbanan är. Möjligen har man tröttnat på sånt, möjligen är det svårt att få rättning på problemet utan drastiska åtgärder.
På en gata i min närhet hänger häckarna ut över vägen genom att man klippt snett. Gatan är smal och den blir inte bredare av sånt här.
kristerh
27-09-2004, 08:34
Jo, kommunen är skyldig att uppmana fastighetsägaren att vidta åtgärder dvs klippa, görs inte detta kommer de och klipper själva

men skall det verkligen behövas?, märker man inte själv att det har vuxit lite mycket och behöver klippas? risken är att man blir "hemmablind"
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.