Full version: vitlök
pisanggoreng
Hej,

Har just köpt vitlök för sådd för första gången. Den är från Holland och har namnet Allium Satvium. Fem lökar fick man för 25 spänn. Frågan nu: Ska man sätta ner hela lökar eller ska man dela dem i klyftor innan planteringen?

Tacksam för svar,

pisanggoreng
Åsa, mälardalen zon 2
Det är klyftorna du använder som sättlökar, så ja du ska dela lökarna, de största klyftorna ger de största lökarna.

PS! Allium sativum = vitlök, det är inget sortnamn Exempel på sortnamn är primor, thermidrome, hammar, christo m fl
pisanggoreng
Hehe, här blottar man sin okunskap för öppna ridåer... biggrin.gif

Tack för svaret. Nu ska jag ut och plantera!

Mvh,

pisanggoreng
Ingrid på Västkusten
Jag sätter min vitlök i slutet av Oktober ( för södra Sverige) då den annars riskerar att komma upp inför vintern och kommer dne upp alltför mkt så utvintrar den d v s Du får ingen vitlök å skörda i Juli 2005.
Yin o Yang
Måste man köpa särskild sättlök wink.gif eller kan man ta vitlök som man inhandlat i sin matbutik? Vore kul att prova tongue.gif . Ska man rent av peta ner den i växthuset, eller blir det för varmt nu i oktober? wink.gif
Ingrid på Västkusten
Man måste inte ta speciell vitlök för frilandsodling men det blir så otroligt mkt bättre resultat med riktigt utsäde och utsädespengarna är en engångsutgift då Du året efter tar eget utsäde. Köptevitlöken ger otorligt varierande resultat, ifårn superkasst till smått - det är ofta sorter som itne är lämpade för vårt klimat. Men ibland har man tur------bästa argumentet för utsäde är sjukdomar - buitiksvitlök kan vara full av de mesta otrevligheterna....

Vitlök skall inte ner i växthuset - spar växthuset till bättre grödor. Vitlök är ifrån Sibirien och kalrar de hemskaste kylor bara dne itne står i vattensjuk mark!
Sätter man i slutet av Okt är det skörd i juli!!!
Yin o Yang
Tack för uttömmande svar! biggrin.gif Vet Du möjligen även vart man kan vända sig för att köpa "sättlök" rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Jag är själv väldans förtjust i Törnviks Frö ( finns på Internet www.tornvikfro.com) köp dock inte Thermidrome, den fungerar ej så bra hos oss samt Åke t, www.tomatklubben.se om han har något kvar :/ där måste man va snabbt ute!

Hälsar Ingrid
Yin o Yang
jJag säger det igen - detta forum är underbart! wub.gif wub.gif Nu ska det beställas vitlök! tongue.gif
ThomasJ
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 27-09-2004, 08:03)
Jag sätter min vitlök i slutet av Oktober ( för södra Sverige) då den annars riskerar att komma upp inför vintern och kommer dne upp alltför mkt så utvintrar den d v s Du får ingen vitlök å skörda i Juli 2005.

Vi satte vitlökar förra helgen i mälardalen (Vagnhärad zon 2-3). Om det var för tidigt, kan man på något sätt göra så att den fördröjs? tex lägga på mer jord osv?
Får det inte komma fram något innan vintern eller?

CITAT (Ingrid på Västkusten @ 30-09-2004, 15:56)
Jag är själv väldans förtjust i Törnviks Frö ( finns på Internet www.tornvikfro.com) köp dock inte Thermidrome, den fungerar ej så bra hos oss samt Åke t, www.tomatklubben.se om han har något kvar :/ där måste man va snabbt ute!

Hälsar Ingrid

Vad är det för fel på Thermidrome? Är inte det en bra vitlök? Tycker folk har sagt att det är en sort som man skall köpa.. sad.gif

/Thomas - nervös förstagångs odlare av vitlök..
Åsa, mälardalen zon 2
Thermidrome får ofta stresslökar ifall det blir det minsta fel i odlingen dessa stresslökar tar kraft från plantan så inte den löken under jord blir så stor.

Här är bild på thermidrome med stresslökar från min egen odling (jag brukar dock ha tur oftast är det bara någon enstaka lök som det blir stresslökar på)

Det finns bättre sorter än thermidrome som man aldrig brukar få stresslökar på. Orsaken till att thermidrome ofta rekommenderas är nog att det finns störst mängd utsäde av denna sort.
KURT
CITAT (ThomasJ @ 30-09-2004, 16:13)
Vi satte vitlökar förra helgen i mälardalen (Vagnhärad zon 2-3). Om det var för tidigt, kan man på något sätt göra så att den fördröjs? tex lägga på mer jord osv?
Får det inte komma fram något innan vintern eller?

/Thomas - nervös förstagångs odlare av vitlök..

Jag tror inte att det är något problem om den skulle komma upp för tidigt. Vitlöken växer normalt i ett extremt klimat i asien och klarar 50 minusgrader. Ev kan blasten frysa bort om den kommer upp i höst, men den kommer att skjuta fart igen till våren.
Yin o Yang
Nu har jag beställt vitlök. Det blev från ett ställe som heter Örtagården. Blev också beställning på Kinesisk gräslök. Har någon odlat det.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har en tuva kinesisk gräslök i kallväxthuset som jag odlat från frö. Den ska kunna vara lite kinkig i övervintringen åtminstone när den är liten så jag planterade min i växthuset och det har fungerat bra.
Yin o Yang
Om jag förstod min beställning rätt, så är det frön jag beställt till den kinesiska gräslöken. Ska den då sås nu eller till våren wink.gif . Dum fråga kanske - antar att det står något på påsen när leveransen kommer smile.gif
KURT
CITAT (Yin o Yang @ 01-10-2004, 15:05)
Om jag förstod min beställning rätt, så är det frön jag beställt till den kinesiska gräslöken. Ska den då sås nu eller till våren wink.gif . Dum fråga kanske - antar att det står något på påsen när leveransen kommer smile.gif

Så den till våren, sedan är den förhoppningsvis perenn, kanske kan man övervintra den säkrare på friland om man har bra dränerad jord eller så kan man av täcka med löv.
*Felix matte*
CITAT (KURT @ 01-10-2004, 08:48)
Vitlöken växer normalt i ett extremt klimat i asien och klarar 50 minusgrader. Ev kan blasten frysa bort om den kommer upp i höst, men den kommer att skjuta fart igen till våren.

Idag åkte fem klyftor ner i jorden...kanske får jag färsk lök nästa sommar biggrin.gif Vi har aldrig haft så kallt som -50 ohmy.gif wub.gif
Ingrid på Västkusten
Vätan är värre än temperaturen.....
kerstine
hur djupt måste vitlöken sättas? mitt ena land ligger på en bergsknalle med kanske 20-30 cm jord ovanpå bara berghällen... kan man odla vitlök där tro? blink.gif
MRLINDELL
Jag har satt t ex Thermidrome i flera omgångar utan att få problem. Många gånger beror problemen på den som sköter om vitlöken.
Ingrid på Västkusten
Hej Kerstine,

Vitlök vill nog ha LITE mera än så då den är känslig för uttorkning - elelr snarare vill ha det jämnt fuktigt. Prova med att snickra en ram och höj up bädden lite - eller kika i Pallkragsforumet.

Å Mr Lindell - det är ju så att vi har alla olika odlingserfarenheter men å skylla på det ena eller det andra i vårt avlånga land med olika förutsättningar är inte lyckat eller snällt alls.
MRLINDELL
Det är väl precis lika fel att ständigt bara tala om att det bara finns en vitlök, köpt på bara ett ställe och odlat på bara ett sätt är det enda rätta.
Ibland blir det bara löjligt lixom.
Vanlig vitlök går precis lika bra.
Ingrid på Västkusten
CITAT (MRLINDELL @ 12-10-2004, 10:51)
Det är väl precis lika fel att ständigt bara tala om att det bara finns en vitlök, köpt på bara ett ställe och odlat på bara ett sätt är det enda rätta.
Ibland blir det bara löjligt lixom.
Vanlig vitlök går precis lika bra.

Har aldrig någonsin talat om att det finns bara en vitlök tvärtom ! Det bästa är ju att odla en massa olika så man kommer på vilken / vilka man gillar och vilka som trivs hos en. Hos mig fungerar inte Thermidrome men däremot Cledor, Hammar, Leningradskj, Siberian, Russian Red, Pskem River mfl.....
Jag har själv lyckats ETT år med vanlig vitlök ( mitt första) sedan har jag misslyckats då de utvintrat - de var förvarade fel och grodde eller ruttnade totalt. Bra skördar fick jag inte förrän jag köpte utsäde - det var skillnad som nattochdag. Mitt utsäde till Hammar kommer ifårn butiksvitlök medans de övriga är inköpta ifrån början.
År två tar man eget utsäde - det är det absoilut bästa då man selekterar för sina odlingsbetingelser. Vem vet det går kanske t o m att sleektera bort Thermidromes dumheter med stresslökar på kort stängel?

Har fått många att prova med riktigt utsäde som också fått bättre skördar men vi har ju alla olika odlingsbetingelser och olika förutsättningar - och så KAN man ju få tag i bra butiksvitlök med.
Fast jag gillar ju att veta vad det jag odlar heter så jag kan läsa vidare om den på Internet/böcker och utbyta erfarenheter - eller kanske bara lära mig odla den bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon