norpan
Tänkte att jag skulle vinterförvara mina blommor i garaget, men där är det inte isolerat, så risken finns ju att det kan bli lite minusgrader och den risken vågar jag inte ta. Har därför funderat på köpa en frostvakt.
Någon som har någon erfarenhet av en frostvakt? Märke? Pris? Inköpsställe? Drar den mycket el?

// Norpan zon1
TeliaNet
det beror på hur stort utrymme som ska värmas.
willab har en grön rackare i plast på 2*10^-21 Yotta w.
skoja bara, den är på 2000W.
Kilo=1.00
Mega=1.000.000
Giga=1.000.000.000
Tera=1.000.000.000.000
Peta=1.000.000.000.000.000
Exa=1.000.000.000.000.000.000
Yotta=1.000.000.000.000.000.000.000
X*10^-(antalet nollor). laugh.gif

kan du inte ha växterna i källare/på vinden?
Smekajsa
min brann upp i våras mad.gif mad.gif

sedan jag vattnat på den ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

så här efteråt,

*tänker*

kunde det gått riktigt åt pipsvängen
gammelnalle
En liten frostvakt är inte alls dum. Teleia nets på 2000W verkar i bautigaste laget, de jag har varit kontakt med är på runt 200W. Pris från 200:- till400:- Ansluts ditrekt i ett JORDAT vägguttag.

Termostaten ställer du in på LÄGST 5 grader. (vissa går automatiskt in vid lägre temp än 5 grader OAVSETT vad du själv ställt in för grader)

Sen är det som Claes (teleia net) säger: Hur mycket energi den slukar beror på omständigheterna: hur kallt det är ute och hur stort utrymme du har att värma. OM du har möjlighet att avgränsa utrymmet där du skall ha dina växter tex med en pressenning minskar du den volym som du behöver ha uppvärmd (frostfritt) samt att det inte blir kalldrag när du öppnar dörren /porten.

Jag har inte sett någon frostvakt som inte har IP-klass lägre än IP44 men kolla för säkerhets skull att den har MINST IP44.

lycka till

PS tänk på att även möss gillar värme.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon