Full version: Hälga har flyttat in
Bambis vän
De senaste nätterna har vi haft storbesök i trädgården. En älgko med två kalvar har fattat tycke för våra fruktträd. De repar av bladen och passar på att dra av mindre grenar samtidigt. Våra plommonträd är snart helt skövlade och sönderdragna - äppelträdet börjar också se kalt ut på de nedre grenarna. Och inte är de rädda heller... Min sambo överraskade Hälga (mamma älg) vid äppelträdet i morse och hon bara stirrade på honom när han bad henne att försvinna.
Så, är det nån som har några universalknep för att rädda trädgården undan älgarnas mular? Är det bössan som gäller?

Undrar Lena (som föredrar rådjur framför älgar)
Sylvia
Älgar är inte dumma fast man tror det!! När jag förr bodde i en villa som gränsade till storskogen från 2 håll, brukade älgarna "campa" i min trädgård när det var älgjakt!! De slog läger under mina äppelträd helt enkelt och höll sig i närheten av huset så länge jaktsäsongen pågick! De fattade kanske att jägarna inte får skjuta mitt bland husen, eller hur förklarar ni detta?? En o annan fylleälg ragglade runt på gården när de hade ätit jästa frukter...laugh.gif

Ett annat bevis på att älgar inte är dumma var en älgmamma som hade hoppat över ett högt stängsel men hennes lilla kalv klarade det inte utan rev sig i försök att komma över. Älgmamman stoppade min bil när jag skulle iväg till jobbet!! Hon stod helt enkelt mitt på vägen och stirrade på mig. Jag klev ur och gick runt och öppnade en grind, jagade ut kalven och sedan stack bägge nöjda till skogs... wub.gif
Bambis vän
Jo, vi misstänker också att de tänker campa hos oss över älgjakten. De är dock tidigt ute. Älgjakten startar inte förrän om några veckor här. Marken runt omkring oss är fredad från älgjakt, så älgarna brukar hålla till där under jakten. Häromåret kom det 4 älgar sent på eftermiddagen dagen innan älgjakten som var på väg till det här området. Har de almanacka eller...

För övrigt står Hälga just nu på vårt klövergärde precis i utkanten av trädgården. Solen skiner och hon borde inte vara så nära bebyggelse just nu. Skogens lag håller visst på att ändras... Men fina är de, de små (!) liven.

/Lena
Jan af Lisö
Det finns väl inget annat att göra än att sätta stängsel (typ 2 meter högt) runt träden under höst & vinter. Enda sätt att bibehålla frukt och träd under "älgsäsongen". Ser dessvärre inte så vackert ut, men det gör inte heller fruktträden delvis uppätna av älgarna.
Bambis vän
Jo, Sylvia du hade rätt!
Vi har inte sett Hälga och bäbisarna på två veckor nu, men i morse när älgjakten startade, så var de här igen. Ska bli spännande att se om de stannar under hela jakttiden eller om det var en tillfällighet. Annars kan man ju lätt tro att de har almanacka... Så, nu får man passa sig när man går utanför dörren, så man inte snubblar över en älg!!! laugh.gif

Hälsningar Bambis och Hälgas vän
tomba
Elstängsel för boskap kan vara en ide under fruktsäsongen. Var försiktiga med halvtama älgar, de kan få för sig att det är deras trädgård. och trots att de ser lugna ut kan de vara agressiva. Speciellt under brunst och kalvning. En bekant hade tre älgar som flyttade in i trädgården under en jaktsäsong, efter en tid var det de som styrde med skräckvälde. Alla som kom in på gården jagades brutalt bort. unsure.gif
kristerh
CITAT (tomba @ 26-10-2004, 08:46)
Elstängsel för boskap kan vara en ide under fruktsäsongen. Var försiktiga med halvtama älgar, de kan få för sig att det är deras trädgård. och trots att de ser lugna ut kan de vara agressiva. Speciellt under brunst och kalvning. En bekant hade tre älgar som flyttade in i trädgården under en jaktsäsong, efter en tid var det de som styrde med skräckvälde. Alla som kom in på gården jagades brutalt bort. unsure.gif

Mina föräldrar har haft besök av en älgko med "3" kalvar de förstörde äppelträden och var allmänt aggresiva, ingen varken föräldrarna eller grannarna vågade gå ut när det var mörkt, det var då de kom,
mamma vaknade en morgon av att kon sprang runt huset och råmade...
försökte man skrämma bort dem så gick de till attack.
I sådana fall är det bara att ringa polisen eller kommunens viltvårdare så kommer de och skjuter dem.
krister
tomba
I Finland är de inte så sugna på det, men i sverige bryr man sej kanske mer om folk än om fä (Tur är ju det) sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon