Full version: Körsbärsträd
GalneOdlaren
Hej.
Som glad amatör stoppade jag ner ett par körsbärskärnor i ett par små plastkrukor. På 3 veckor har inget hänt och när jag gräver i jorden i en av krukorna så hittar jag inget, jo,en kärna, men den är sig lik, inget har hänt sedan jag stoppade ned den i krukan.
Kommer det hända något överhuvudtaget eller väntar jag i onödan? Behöver man göra något, t.ex. knacka ett litet hål i kärnan eller något?

Jag har krukorna stående i vardagsrummet.
Åsa, mälardalen zon 2
Prunus behöver nog kallstratifiering för att fröerna ska gro + 3 veckor är väldigt kort tid, när det gäller buskar och träd brukar det åtminstone ta några månader för fröerna att gro ibland tar det t.o.m 1-2 år innan fröerna gror.
GalneOdlaren
kallstratifiering? Vad är det? (jag är helt grön på detta, tillskillnad från mina växter)
Några månader? Ok...då behöver jag inte ha bråttom. biggrin.gif
Christer i Falköping
Ställ ut krukan på ett skuggigt ställe och låt vintern göra sitt(stratifiering är när man köldbehandlar kärnan. Bäst resultat brukar det bli om vintern får göra det. Då blir det variationer i temperaturen och det gör att kärnan kan gro)
Christer.
Hannele
CITAT (GalneOdlaren @ 26-09-2004, 17:22)
Kommer det hända något överhuvudtaget eller väntar jag i onödan?  

Nej, vi har flera självsådda körsbärsträd, som efter tio år ger söta goda bär. smile.gif
Vardagsrummet är ingen hit, härma naturen.
Du har fått många bra tips här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon