fruberglund
Köpte lite plattor och gjorde ett test på en rabattkant, vad tycker ni?

De främre plattorna ska självklart grävas ner för att göra gräsklippningen enkel smile.gif Funderar på att ha hälften så stora plattor som främre plattor istället för att få mindre mellanrum (lurar ögat lite).

Kanten ska fortsätta ända fram till verandan i en rak linje och en likadan rabatt på andra sidan verandan (självfallet för mig som älskar symetri).

Ja, jag VET att man inte ska ha rabatter vid huset, det konstiga är att i alla böcker som det står så i har de ändå med såna bilder smile.gif

Läste trots det att det är ok om man har en rad plattor intill huset för att få ut rabatten en bit. Här ligger det redan betongplattor intill huset som förra ägaren lagt dit, de måste dock fixas till lite eftersom de inte gjort något direkt bra underarbete.

Klematisen som ska klättra på stupröret har jag som ni ser redan planterat smile.gif

Mottager gärna andra ideér, ris som ros.

ylle
Tycker det ser jättefint ut!
Blomstertanten
Snyggt !
Monica M zon 4
Jag har precis likadana stenar runt mina land. Har förenklat gräsklippningen för maken och jag slipper beskära gräskanterna. Det var smart att ställa en rad på högkant innanför. Ser jättesnyggt ut. smile.gif
Betty
Till att börja med bör du uppdatera din profilinformation så att ditt album blir tillgängligt...
Så till rabattkanten, jag föreslår att du sätter markduk och sand under stenarna för att hindra gräsmattan att krypa fram mellan stenarna. Dessutom skulle jag ha vridit (åtminstone de främre) stenarna ett kvarts varv av samma anledning.
En annan reflektion, byt ut de svarta stuprörena mot vita, för ett ljusare intryck av huset som helhet. smile.gif
Hannele
Jag såg i en trädgård man la den bakre raden på snedden, lite sågtandat:

Ingo
Mycket snyggt, tycker jag som också gillar symmetri och rejäla kanter.

Betty har rätt om markduk och sand fast jag är inte säker på att det räcker för att hindra gräs att tränga in mellan stenarna, du kan behöva gräva ner en sån där liten platskant framför också.
Lenis
...
Lenis
Hejsan,
tycker det blir bra men jag skulle ha svängt den lite med en båge i början och en i slutet och med liten midja i mitten - låter det klokt eller om jag säger njurformad framkant förstår du då?
Så kan sinnena följa kurvorna runt din rabatt och dröja kvar lite längre och det blir mindre stelt....
kristerh
Dum fråga men du tar väl bort gräset innan du fyller på med jord wink.gif kan du inte sätta en kaprifol eller klematis påvarsin sida av verandan gärna doftande klematis. Det blir nog snyggt tillslut rolleyes.gif
krister
renate
Det ser fint ut,bra lösning med stenkanten.Gillar du raka linjer så ska du ha det,inga krussiduller.Vad är det för buske som står där?Är det solsidan kan du har blommande växter,är det skuggigt kan du satsar på växter med snygga blad tex,Hosta, gulbladiga buskar.Är det mycket torrt där får det vara torktåliga växter,då kan det vara snyggt med singel i botten,och olika sorters taklök ochnadra sedumsarter.Något gräs kan passa med.Det finns många möjligheter.
Vitsippan
Mycket, mycket snyggt! biggrin.gif
lisselbo
Kanonsnyggt!!!!!
Blir riktigt avundsjuk, jag som egentligen inte gillar rabatter.
Orkar aldrig rensa och hålla snyggt.
~~Marie~~
*22many*
Jättesnyggt! Skulle kunna tänka mig att sno idén, men då blir nog inte maken glad wink.gif . Han har nämligen bankat ner en liten träpalissad (vet ni vad jag menar?) runt alla rabatter m m. Det fungerar bra det också, särskilt när man ska kanta med trimmern smile.gif smile.gif . Men, nästa gång så...
lotta_
Mycket fint! Så där kan jag också tänka mig att göra.
fruberglund
Tack för alla svar, mest positiva smile.gif Kul att man verkar ha lite smak

Glömde skriva att jag självklart lägger markduk och grus m.m. Rabatten ska ju hålla länge så här ska det göras ordentligt (för en gångs skull, haha).

Självklart ska gräset bort smile.gif Dessutom har vi riktig lerjord här så lite av anledningen till att jag tog stående plattor på innerkanten var för att jag skulle kunna höja det lite.

Visst skulle vi kunna byta stuprören men det är ju en kostnadsfråga och just nu lägger jag hellre pengarna på annat som har med trädgården att göra...mestadels blommor smile.gif Dessutom ska ju clematisen klättra där och då har man ju bara ögon för den.

Njurformen har jag funderat på och jag ska fundera mer. Kanten blir ju knappast anlagd i år, till våren får det bli så jag hinner nog fundera lite mera.

Busken som står mitt i är en Magnolia (min ögonsten) och rabatten är på södersidan.
fruberglund
CITAT (Betty @ 27-09-2004, 10:43)
Till att börja med bör du uppdatera din profilinformation så att ditt album blir tillgängligt...

Hur gör man det förresten?
*Felix matte*
Hej!

Du måste gå in på Redigera profilinformation

Där ska du skriva in

Användarnamn i ditt fotoalbum då blir kameraikonen synlig.

Lycka till med albumet!

Mvh. Agneta
fruberglund
Nu ska det vara ordnat med albumet (hoppas jag gjort rätt)!
Lena N
Rabatten och kanten blir jättefint! smile.gif De nuvarande plattorna intill husväggen tycker jag dock är i smalaste laget. Jag hade valt minst dubbla bredden för att göra skötseln av rabattens bakkant enklare. Mellan min husrabatt och husväggen har jag 40 cm kullersten, d v s natursten i grus. Den måste lukas en och annan gång, men eftersom där är torrt så växer det inte så bra där.

Jag tittade i ditt album. Ville gärna se "Dött träd med klematis", men där fanns ingen bild. huh.gif Är det ett stort träd? Jag har ett jättestort plommonträd som sträcker sina grenar in på min balkong och över planket in på grannens uteplats. Detta plommonträd tänkte jag "mörda" för att istället låta klängväxter klä in trädskelettet. Därav nyfikenheten på din bild på trädet med klematis. tongue.gif
fruberglund
Lena N - jag har fler plattor så jag kanske ska lägga dubbla rader där då.

Ska genast lägga in bilder på trädet. Det är egentligen inget dött träd men jag kallar det så. Jag sågade ner ett flerstammigt träd och tänkte när jag var halvfärdig att det såg ju rätt fint ut, kanske ska ha kvar det till nåt. Då kom jag på att jag kan ju sätta klematis där. Jag har skalat av all bark för att förhindra svampsjukdomar m.m. och det var inte roligt (=jobbigt) smile.gif

Jag har precis satt två olika klematis och därför har jag ingen bild på det färdiga resultatet, det kommer förhoppningsvis nästa sommar smile.gif Tror och hoppas på att det kommer bli fint.
Cilla
Snyggt, tycker också jag som inte gillar symmetri. Jag skulle låta gräs växa mellan stenarna för att skapa mjukare intryck, och så skulle jag sätta krypande timjan, kanske gråtimjan, mellan dem för att så sakteliga tränga ut gräset och tränga ut i gräsmattan...

Det här är ju en smakfråga och det blir säkert vackert hur du än gör med de fina stenarna. Klimatet du skapar där blir perfekt för värmekrävande växter! Här kan du brevid den härliga magnolian ha persika, päronspalje uppåt väggarna och allt möjligt vackert...
Berith
CITAT (Cilla @ 29-09-2004, 01:09)
Jag skulle låta gräs växa mellan stenarna för att skapa mjukare intryck, och så skulle jag sätta krypande timjan, kanske gråtimjan, mellan dem för att så sakteliga tränga ut gräset

Förstår inte vitsen med det där.... unsure.gif

Snyggt Fru Berglund (har du inget förnamn du? tongue.gif blink.gif ) sånt som inspirerar!

--------------

Hittade just vad du heter i förnamn... sleep.gif
Sylvia
Ang. klematisen i stupröret: Den kan inte klättra i den släta ytan utan du får binda fast ett sådant där "klätternät" som säljs i rullar i trädgrådsbutiker och som man köper metervis. Du kan också ha en finmaskig spalje framför stupröret, så klematisen kan ta sig upp. Men du får passa så inte stupröret översvämmar klematisen vid störtskurar...
Sylvia
fruberglund
CITAT (Cilla @ 29-09-2004, 01:09)
Jag skulle låta gräs växa mellan stenarna för att skapa mjukare intryck, och så skulle jag sätta krypande timjan, kanske gråtimjan, mellan dem för att så sakteliga tränga ut gräset och tränga ut i gräsmattan...

Ska fundera på den idén. Är det timjan som luktar gott om man trampar på den?
Det kan nog bli sött fast det måste ju tåla att gräsklipparens hjul åker över eftersom de främre plattorna som sagt ska grävas ner för att underlätta gräsklippningen vid rabatten.

Tack för tipset om nätet Sylvia, ska genast kolla på det. Fast på den bilden jag har som inspiration ser det inte ut som om det är något nät under.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon