Full version: Stenpartiväxter
Vitsippan
Hej!
Jo, min trädgård ramas in av två stengären på vardera sida som i slutet av trädgården möts i en stor rabatt med ett lärkträd i.
Jag undrar om jag skulle kunna få tips om lämpliga snabbväxande stenpartiväxter. Och om jag ska plantera dem nu.
Trädgården badar i sol på sommaren men jorden behåller fukten bra.
kristerh
Det finns någon sorts "dvärgnejlika" i olika färger kommer inte i håg vad den heter wink.gif blir ca 10 cm hög, fjällbrud är vacker, dvärgslöja finns i vitt och rosa, gul fetknopp är oxså snyggfast den växer inte så jättefort, men du kan ju så den som frö så täcker den snabbt.
krister
Betty
Gissar att Krister menar backnejlika, den växer verkligen fort, finns både vit och rosa. Aethionema grandiflorum - praktklippört är en annan snabbväxande 10-15 cm hög stenpartiväxt. Ajuga reptans - revsuga växer också fort, den har ett vackert mörkviolett bladverk. Geranium sanguineum - blodnäva breder ut sig fort och får vacker höstfärg. Myosotis - förgätmigej växer snabbt. Det finns massor att välja på!
lolo
Hej! Taklökar brukar blir snygga i stenpartier, liksom nävor som breder ut sig. Olika sedumväxter (med succulenta blad), tex kaukasisk fetblad, är vackra också. Blommar ofta i rosa nyanser senare på sommaren. Hälsningar Ann-Louise
kristerh
CITAT (Betty @ 27-09-2004, 11:49)
Gissar att Krister menar backnejlika, den växer verkligen fort, finns både vit och rosa

Det stämmer, det var backnejlika. tack
krister
kerstin z5-6
Två förslag
Tvillingtoffel-calceolaria biflora "

och
Lewisia cotyleydon -Bitterrot
Båda kan man så själv om man vill
De är bägge omkring 20 cm höga och borde gilla läget smile.gif
ingmet
Kärleksört, dvs Sedumfamiljen. Vacker vid alla tillfällen från vår till höst. Dessutom lätt att föröka själv gnm att dela eller klippa av blommor och ställa i vatten för rotning.
Björkhagen
Under ett år har vi skapat ett stenparti längs en gång. Det kan liknas vid en gles kullerstensplats med växter mellan stenarna. Vi har planterat gaska mycket och här är några förslag:

Nya Zeeländskt gräs - ca 5 cm högt med grönt saftigt gräs och vita blommor
Murreva - en av mina absoluta favoriter - som en viol...
Revsuga - växer med revor och förökar sig lätt (marktäckande)
Spetsmössa - fin i samplantering med revsuga
Taklökar
Jordnäva - Ballerina - strimmiga blommor i rosa nyanser
Murklocka - blå klocka som växer med revor och fin tillsammans med
jordnävan
Olika kryddväxter som backtimjan och citrontimjan

Hoppas du fått lite förslag...
Lycka till!!!

/Björkhagen
andreas i uppsala
kaktus,yucca,agave och timjan!
Vitsippan
Tack så mycket allihop!
Nu ska jag bara hitta en välsorterad handelsträdgård med alla sorter.
Men det blir nog inga problem.
Fastnade för ett par favoriter bla Jordnäva, Murklocka och Tvillingtoffel. Så TACK!!! biggrin.gif
Ska nog köra till Skåne-Plantor till helgen... Kan knappt berga mig...

Kram på er! wub.gif
Björkhagen
Nu vet jag inte var du bor, Vitsippan, men ett tips är Växtia i Markaryd. De har mycket stor sortering. Plantorna är lite dyrare men i gengäld också större och kraftigare.
Lycka till!
Vitsippan
Tackar så mycket! Jag bor i mitten av Skåne men en dagsutflykt dit kan bli aktuellt, så långt dit är det ju inte. Tack så mycket!
fruberglund
Tog lite kort på mina stenpartiväxter idag, lägger ut bilderna imorgon om du vill se. Thymus tycker jag är fin!
Alpiner i Halmstad
Vi tycker om kompakta växter som är vackra året om.
Vi har därför i första hand valt växter ur den alpina floran.
Om man kallar dem för stenpartiväxter eller alpiner spelar ingen roll.
Vi har gjort en omfattande förteckning.
Växtbeskrivning från vår hemsida.
Bilder på vissa växter kan du hitta i våra album.
M.v.h. Bernt
Bild från en gång i trädgården.
kerstin z5-6
Så vackert ! är det dionysia längst tv ? -jättefina kuddväxter hursom helst
fruberglund
Underbart vackert, dock inte så praktiskt för en annan som ska ha barn i framtiden...men kan hemskt gärna tänka mig en sån syn på ålderns höst!

Här kommer en bild på Thymus som jag skrev om sist. Det blir lila små blommor på den och den verkar sprida sig snabbt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon