Full version: Pioner och Anemoner
Vitsippan
Hej!
I helgen fick jag tag i Höstanemoner och Pioner. De stod i kompakt och tung lerjord. Min jord är mycket porösare och nu undrar jag hur jag bör sköta om dessa nykomlingar i min rabatt. Ska de täckas för vintern eller?
Pioner har jag aldrig haft och vet knappt hur de ser ut.
Ingo
Pioner får stora, djupa rotsystem så jorden bör vara c:a en halvmeter djup där du planterar dem. Men de ska planteras grunt med rotknölarna c:a 5 cm under jordytan. De är inte så hemsk kinkiga med jordmånen, ta vad du har och blanda in kompost, kogödsel och liknande. Läget kan vara soligt till halvskuggigt.
När du väljer platsen är det bra att veta att pioner snabbt blir ganska stora, luktpioner en meter höga eller mer och c:a metern breda, bondpioner vanligen något mindre. Välj också en plats där du inte tänkt gräva så mycket i allra närmaste grannskapet, för rotsystemet ska man inte störa mer än nödvändigt. En del rekommenderar därför att man har dem som solitärer t ex planterade för sig själv ute i gräsmattan men jag och många andra har dem med framgång i vanliga rabatter.
De brukar inte behöva vintertäckas. Nästa års skott kan börja titta upp som röda köttiga spetsar redan på senhösten- vintern och finnas där bland snö och is utan att ta skada av det.
Vill du se hur de ser ut, gör en bildsökning på Google efter deras vetenskapliga namn - paeonia x festiva för bondpion, paeonia lactiflora för luktpion.
De ska gödslas rätt sparsamt. Ofta rekommenderas benmjöl eller att lägga gräsklipp runt om då och då fram till midsommar. Man ska gödsla runt om, inte mitt i rotkronan, och mylla ner gödningen grunt och försiktigt för att inte skada rötterna.
Slutligen - det har skrivits mycket om pioner här så om du gör en forumsökning efter pioner i Prydnadsväxter hittar du mer.

Höstanemon har jag mindre erfarenhet av, planterade mina första i våras. De ska helst planteras på våren, höstplanterade har de ofta svårt att överleva första vintern, men du har ju inget att välja på när du nu redan har fått tag på dem. För att förbättra övervintringschanserna ska du välja en plats utan stående fukt på vintern och gärna täcka dem med torrt material t ex torra löv (finns kanske andra som har bättre tips på täckmaterial). Jag har sett höstanemoner trivas på allt från soliga platser till djupt skuggiga.
Vitsippan
Tack Ingo!
Jag är djupt tacksam för svaret! Du är mycket kunnig verkar det som. Tack wub.gif
Ingo
Kunnig? Nja, jag är nog intresserad och påläst men inte särskilt erfaren. Det finns många här på forumet som är rena gurus jämfört med mig så om nån kommer och skriver att jag har fel om något har de förmodligen rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon