Jag har en ganska stor stenbumling, ca 1 m hög och 1,5 meter bred bakom en liten sittplats som jag gjort iordning. Har för mig att jag läst att man kan "klä in" stenen med en clematis. Någon som provat och har tips att ge mig. Jag har aldrig haft någon klematis och vet väldigt lite om skötsel av dessa. Har dock för mig att jag läst att man ska plantera den på norrsidan för att den ska dra sig mot ljuset - över stenen.
Blir det snyggt tror ni? Tips på sort? Måste jag fixa något för klematisen att växa i?
/Stina
Lena i Torslanda
27-09-2004, 10:03
Det är jättesnyggt att göra så som du beskriver. Det kan vara en idé att lägga ett tunnt nät över stenen för att vara säker på att den växer dit man vill. Det som är viktigt med Clematis det är att skydda rothalsen från fukt och sol. Lägg ett gruslager närmast rothalsen och se till att solen inte skiner direkt på den nedre delan av växten. Planterar du på norrsidan så är det ju intget problem. Du kan välja nästan vilken sort du vill, det kan vara fint att ha två olika. Jag är själv förtjust i den italienska clematisen, viticella. Den blommar på årsskotten och kan därför klippas ner varje år utan problem. Dessutom gör det inte om frosten tar den. C. viticella finns i många färger.
fruberglund
27-09-2004, 23:31
Jag har också läst det och tänkte prova men planterade min klematis på ett annat ställe...men en klematis över en sten tänker jag också ha sen, det blir nog nästa år.
Det finns många klematis att välja bland men en som många verkar ha och som är väldigt fin (har inte köpt den själv än men det kommer) är summer snow, en småblommig vit.
Det finns massor med färger att välja mellan så det beror helt på vilken färg du vill ha.
Jag har köpt fyra stycken i år, 1 violett, 1 vit, 1 gammelrosa och 1 mörkröd + att det redan fanns 1 gul är vi flyttade hit.
Om du köper en klematis kommer du nog inte ångra dig, jag har blivit galen i klematis (och rosor) i år och kommer alldeles säkert köpa fler. Det är underbart vackra blommor.
Som jag har förstått det så trivs de i sol-halvskugga men färgerna på blommorna kan tydligen bli blekta om det står i full sol så din placering låter vettig.
Hej och tack för svaren!! Det ska bli jättespännande att se hur det blir!
/Stina
kristerh
28-09-2004, 11:34
Jag skulle nog skaffa någon klematis som inte blir så stor

summersnow är kraftigt växande och blir stor (flera meter hög), jag skulle nog skaffa en som "bara" blir ca 2 m annars får du problemet att den breder ut sig överallt

men det kanske inte gör något
krister
Den italienska klematisen låter intressant tycker jag. Om jag ska välja två stycken måste jag väl välja två som man hanterar på samma sätt vad gäller klippningen - annars blir det väl omöjligt att reda ut det som ska klippas och inte klippas.
Skulle gärna vilja ha 2 olika färger. Finns det klematis man klipper ner som blommar olika tider eller blommar alla nedklippta en viss tid och de som blommar på gamla grenar en viss tid???? Något förslag på 2 snygga färger till en grå sten????
Om jag planterar 2 stycken, tycker ni jag ska sätta båda på norrsidan eller en på varje sida och låta dom mötas.
/Stina
Vitsippan
28-09-2004, 14:07
Vad jag har förstått är det viktigt att skydda plantans nedre del från direkt sol så den inte skadas. Kan du göra det på ett snyggt och fiffigt sätt hade nog det blivit snyggast och dessutom hade stenen blivit täckt snabbare. Annars hade jag nog varit lite mer försiktig och satt båda på norrsidan.
Men valet är ditt!
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.