lolo
Hej! Jag har "fyndat" ett jättefint exemplar av grönlilja. Det är en vuxen planta som ska blomma till våren enligt säljaren. Bör jag ta in den över vintern trots att den står skyddad mot husvägg och i söderläge eller kan jag låta den stå ute hela vintern? Har lerjord, men har tillsatt ett par cm:s lager av barkmull och ska snart lägga på fint och tätt granris. Någon som har kommentarer kring detta? Har förresten tillsatt barkmull på alla planteringar och kring äppelträdet. Generellt verkar växter trivas bra med den jord som finns, har planterat en hel del sen inflyttningen i höstas. Visserligen har vi haft en fin och varm höst utan frost än så länge, vilket kan ha bidragit till trivseln.
mvh Ann-Louise
Helen i Piteå Zon 5
Det är inga problem att övervintra Grönliljan i min zon 5, dom växer och frodas hur fint som helst. Jag har mina i en skuggrabatt, vanlig trädgårdsjord och det är rätt fuktigt där på våren innan det torkar upp lite och jag har inget vinterskydd av något slag över. Jag tror nog att du kan lugnt plantera ner den där du vill ha den. /Helen
nypan
grönliljan är en lökväxt, om jag inte minns fel...grävde ner min i en stenrabatt med djup och mullrik jord under stenlagret, det håller både fuktigheten och värmen på ett sätt som grönliljan verkar gilla. skulle råda dig att gräva ur den värsta leran, på planteringsplatsen, eller åtminstone blanda ordentligt med mullämnen så att inte leran packas upp alltför hårt.
annars klarar sig grönliljan ända upp i norra Sverige. Den växer ju i bergstrakterna någonstans i Usa; lärdomarna från nätläsning börjar falna så minns inte exakta detaljer. /mvh nypan
Betty
Den klarar sig i zon 6. Den behöver ingen extra täckning utöver snön. smile.gif
Smekajsa
..och var fyndar man grönlilja någonstans ????????

har frågat på några olika ställen här i Örebro-trakten

men utan resultat....................

en del visste inte ens vad det var för något blink.gif blink.gif blink.gif
Kajsa
Ja, vad hittar man dessa lökar? Skulle gärna vilja ha en grupp av dom biggrin.gif
lolo
Tack så mycket för råden! Jag köpte min planta i Tavelsjö utanför Umeå, av ett växtföretag som heter Blåeld. De hade mycket, mycket annat också som slank ned i min trädgård! tongue.gif /Ann-Louise
kerstin z5-6
Grönliljan Zigadenus elegans säljs i stort sett enbart som perenn växt i kruka -inte som lök och de flesta välsorterade platskolor har dem på våren -som fö är en bra planteringstid smile.gif
De vill inte ha för torr men gärna soligt läge
Grönlilja
Den är mycket härdig som sagt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon