Full version: Jordkvalitn
lolo
Hej! Jag undrar ver ett par saker infr vren. Min tomt verkar vara vldigt lerjordsbaserad och tung att arbeta med. Allt som vxer p tomten verkar vxa och trivas vldigt vl. Grsmattan har inga tendenser att f mossa, trivs den inte i lerjord? Vilka vxter och buskar trivs i lerjord? Sjlvklart kommer jag att luckra upp jorden till vren och tillstta mull i jorden, redan nu i hst har jag tillsatt barkmull verallt och kommer ven att lgga p grsklipp och lv samt barr (vi har tv jttestora barrtrd p tomten). Barret ska delvis f ligga kvar och ev vara grund fr en rhododendronbuske nsta r. Trivs rhododendron i lerjord eller vill den ha mer mullrik jord? Jag kommer att tillstta en del barr dr ocks. De trdgrdsvxter som finns sen tidigare r: oidentifierade lkvxter som frmodligen kommer nu i vr, fnrikshjrtan, primulor, pioner, dagliljor och massor av aklejor. Samtliga sorter vxer i stora bestnd. Jag har sjlv planterat flera sorters nvor, taklkar, iris, liljelkar, violer, funkior, lungrt, alunrot, sandoxalis m.m.

Tacksam fr kommentarer kring mina frehavanden! laugh.gif /Ann-Louise
kerstin z5-6
Rhoddar och Azalea trivs inte i lerjord alls eftersom den kan och ofta r kalkinnehllande -De vill ha sur jord -
Ett upphjt torvparti med torvblock eller stora stenar eller blandat ger en bra plats som dessutom r vldrnerad
Totv + vlbrunnengdsel , bark tallbarr och grus -blir fin roddejord
lera r bra o nringsrik , vattenhllande jord
Vxter som trivs i lerjord om den lttas upp med grvning , mull gdsel , grvre material r bra fr nstan alla vxter utom d just de som ska ha surt ph

Undantag r ocks stenpartivxter , och vriga som vill ha det extremt vldrnerat och torrt
Rosor r tex svrodlade om man saknar lerjord smile.gif
lolo
Tack s mycket Kerstin fr ditt svar! Roligt att rosor trivs i "min" jord, planterade fr nn mnad sen en vanlig "morsdagsros" i mitt land, och den verkar trivas vldigt fint dr, har vuxit och ftt fina, nya skott. Barkmull och barr som fallit ned r allts en fin kombination fr rhododendron i en upphjd bdd med torv (ska frga min sambos mor som nyligen gjort en torvbdd med torvblock osv) och sten (har jag MASSOR av i stugan!) - det mste jag prova nsta r! tongue.gif : Tack n en gng fr er fina hjlp hr p forumet! /Ann-Louise
KURT
Ls grna boken "Den goda jorden" av Philippe Plninge

http://www.prismabok.se/varabockermain.asp...ountProducts=15
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon