Full version: Physalis........
lisselbo
När är det bäst att föröka physalis?
Har nu tagit in min som har stått i växthuset.
Den har massor av frukt som inte vill mogna, tror ni att dom kommer att göra det inomhus kvar på plantan.
mvh Marie

ca 170 cm hög.
Eva i Skåne
Passar på med en fråga i nära anslutning.

Min physalis står fortfarande ute på friland.
Jag har ännu inte bestämt om jag ska ta in den för övervintring eller köpa en ny planta nästa år. Egna plantor har jag sått tidigare, men de tar för lång tid att komma i blom.
Min fråga nu: Kan man plocka av de omogna frukterna och få dem att mogna inne i t ex ett fönster, som man gör med tomater?
AndreasBK
Jag tror att det kommer krävas en massa ljus för att få dina frukter att mogna på plantan, när du tar in den blir ljusförhållandena mycket sämre för plantan och den får inte lika mycket energi.
Troligen kommer den då inte lägga energi på att få frukterna att mogna utan sattsar nästan all energi på sig själv.
Ställ den så ljust som möjligt.

Är det den ätliga varianten eller "japanska lyktor" ?

MVH Andreas
AndreasBK
Vet inte om Physalisbär fungerar som tomater med att mogna i fönstret, du kanske kan ta in några stora frukter nu och se om du ser någon förändring på dem efter en vecka?
Cilla
Dwe är ganska goda som halvmogna också. Jag har en mängd på min planta som jag tänkte skulle få frysa - den är för stor för att ta in.

Kanske går det att sylta som man gör med gröna tomater?
Eiros
Det går bra att ta sticklingar och övervintra. Jag sådde Physalis av frön från frukter jag köpt i affaren förra året. Men jag sådde för sent så det hann inte bli några frukter då, men jag tog in plantorna och de överlevde, blev lite gängliga, så jag fick klippa ner dem lite, men de växte bra ( blev faktiskt jättestora) och har gett mycket frukt i år. Nu har jag klippt ner dem (för att få plats med dem inne) och tagit in dem i ett svalt rum. Har tagit sticklingar ocså, rotat dem i vatten och planterat i krukor. får nog ge bort en del i vår för de tar mycket plats.
lisselbo
CITAT (AndreasBK @ 27-09-2004, 22:03)
Jag tror att det kommer krävas en massa ljus för att få dina frukter att mogna på plantan, när du tar in den blir ljusförhållandena mycket sämre för plantan och den får inte lika mycket energi.
Troligen kommer den då inte lägga energi på att få frukterna att mogna utan sattsar nästan all energi på sig själv.
Ställ den så ljust som möjligt.

Är det den ätliga varianten eller "japanska lyktor" ?

MVH Andreas

Det är den ätliga varianten.
mvh Marie
råse-marie
Jag brukar ta in min och bären brukar mogna på den.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan man inte ta in växten så kan man ta in frukterna och lägga på en bricka de brukar mogna även där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon