uno
Jag har några armaturer metalhalogenlampor 70W. Normalt hänger de i sina kedjor från taket. I växthuset, med vintersänkt tak, fungerar det inte att hänga i taket. Frågan är: Är det OK att montera armaturen dikt an på en lodrätt stående bräda så att växterna belyses från sidan. Alternativt att armaturen hänger fritt men lodrätt. Om det är OK vilken del av lampan skall vara uppåt.
TeliaNet
din armatur kan smälta, om den är i bla plast, och vissa MH-lampor får endast placeras lodrät.

om jag förstått det hela rätt har du satt plast i hela växthuset och nu kan du inte kommat insidan av nocken?

då behöver du kanske en klädställning som ser ut som ett A med en bom i mellan de 2 A:en?

trä brinner ju och det är ju inte att rekommendera.

vad är det för lampa? G7X(2sidigt socklat rör) eller E27 skruvsocket?
rör eller elips, beslammad eller obeslammad?
uno
CITAT (TeliaNet @ 27-09-2004, 16:38)
din armatur kan smälta, om den är i bla plast, och vissa MH-lampor får endast placeras lodrät.

om jag förstått det hela rätt har du satt plast i hela växthuset och nu kan du inte kommat insidan av nocken?

då behöver du kanske en klädställning som ser ut som ett A med en bom i mellan de 2 A:en?

trä brinner ju och det är ju inte att rekommendera.

vad är det för lampa? G7X(2sidigt socklat rör) eller E27 skruvsocket?
rör eller elips, beslammad eller obeslammad?

Amaturen är av plåt, IP 23 Där står både högtrycksnatrium och metalhalogen.
Lampan har E 27 sockel. På lampan står det
Osram 70W. Powerstar. HQI-E 70W/NDL USA
Hjälper detta Dig att besvara min fråga om lodrätt uppsättning.
A-ställning funkar inte. Höjd till bubbelplasttak ca 185 och tomater ända upp.
TeliaNet
verkar som den har valfritt brinnläge.
modeller fr. 100W kan köras på HPS reaktorer.

då kan du ju placera dem så de lyser uppåt, det ger mindre värme till armaturen och växter kaan tillgodo ta sig ljus under ifrån skulle jag tro.

lycka till!
uno
CITAT (TeliaNet @ 28-09-2004, 20:27)
verkar som den har valfritt brinnläge.
modeller fr. 100W kan köras på HPS reaktorer.

då kan du ju placera dem så de lyser uppåt, det ger mindre värme till armaturen och växter kaan tillgodo ta sig ljus under ifrån skulle jag tro.

lycka till!

Vad smart Du är. Tack för tipset att lägga lampan på stengolvet.

Hälsning
uno
TeliaNet
vashegoo!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon