Full version: Datura
Sulawesii
I våras satte jag datura-fröer från rara växter, men inte en enda en kom upp.
Vill prova i vår igen, så jag undrar om någon har något tips för hur jag ska lyckas? Dom är ju så vackra!
kerstin z5-6
Tror inte du gjorde så mycket fel -ibland kommer inget upp -dåliga frö
Om de kommer upp o dör -då är det en annan sak !
Sulawesii
Ok. Då försöker jag igen! Tack för svaret!
pejori
jag satte daturafrön i år, och hade möjlighet att ge dom undervärme, då jag kan sätta dom på akvarierampen.
rolleyes.gif
dom grodde bra och växte fint, så just nu väntar jag på att en svart-lila ska slå ut. wub.gif
hade plastpåse över tills hjärtbladen hade gått över till vanliga blad wub.gif smile.gif
har fått fina fröhus till nästa år. rolleyes.gif
Sulawesii
Oh, det var en sån där svart-lila jag hade hoppats skulle komma upp ur fröna jag satt i våras!
pejori
dom var faktist dom som var svårast. huh.gif
satte åtta frön och två kom upp. ohmy.gif
den ena dog direkt efter att två blommor slog ut., så det blev inga fröhus. sad.gif
men jag hoppas på nr. två som har gott om knoppar smile.gif smile.gif
ska försöka att övervintra den wub.gif
Sulawesii
Ajdå. Kanske skulle prova någon annan sort nästa gång då.
Maggan H
Denna sådde jag i vintras inne till att börja med och alla 6 lila grodde och har vuxit bra, den ena fick en jättekruka och är ca 1½ m hög och 1 m i diameter. Däremot grodde endast 1 av den gula, och dessa blommor är mycket blekare än bilderna visade så den blev jag lite missnöjd med.

Sulawesii
Vacker!! Hade du dem under extrabelysning under vinter?
Maggan H
Hej igen, dessa har jag sått i feb, de fick stå i ett miniväxthus(150 cm högt med plastöverdrag) som jag köpte på Lidl, finns numer även på Rusta tror jag det var. Det stod under ett takfönster i rumstemperatuir, ingen extra belysning. Ska givetvis försöka få dem till att övervintra i 5+. Är lite skraj att vattna ihjäl dom såsom jag har gjort med så många andra växter jag har provat med.... Om du vill se en tydligare bild kan jag maila den till dig.
Sulawesii
Tack, jag har redan varit inne och tittat på daturan (och alla de andra härliga bilderna!) i ditt album och den var så tydlig och bra så!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon