Full version: svajig kaktus
mr bojangles
Jag har en liten pelarkaktus, en trichocereus pachanoi, som jag sådde i våras. Den är nu ca 2 cm hög. Den är rätt smal vid basen och tjock upptill och verkar därför rätt svajig. Kan jag fylla på med sand/jord en bit upp på stammen för att stabilisera den?
pejori
det är ingen bra idé då den lätt ruttnar då. ohmy.gif
prova i stället att stödja den med avbrutna tändstickor eller tandpetare vid basen. smile.gif
mr bojangles
ok, tack.
hur kommer det sig att den har blivit så ostadig? har den vuxit för fort? den är nog 4-5 gånger tjockare upptill än vid basen.
GoSatta
om man ger kaktusar för mycket näring kan dom lätt växa snabbare än vad som är tänkt och på så sätt bli lite rangliga, men efter som den är så liten så kommer den säkert växa till sig.
Christoffer
Ibland kan såjorden ha för mycket näring, så det är inte fel att blanda ut den med sand.
Rossi
Nu på vintern vill kaktusarna stå svalt, ca. 5 grader. Om den har stått i rumsvärme så kan det ju tänkas att den har ränt iväg i höjden lite för fort. Du kan ju alltid staga upp den med stenar runt basen.

Du kan använda vanlig blomsterjord som du blandar ut med sand, perlite/vermiculite.

Jag har haft över 200 olika sorters kaktusar som stod i vårt växthus. På vintern hade vi en värmefläkt. Dyrt även om vi bor i Skåne med s.k. milda vintrar (svårt att tro ibland att det är plusgrader när det snålblåser och den fuktiga luften drar genom märg och ben) så att det inte blev frostgrader. De fick inget vatten alls mellan ca. oktober och april. Sen började jag vattna dem så smått och då blommade det etter värre i hela växthuset må du tro!

Sen fick de ull-löss och annan ohyra så jag slängde allihopa ... mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon