Full version: Baltic Storm
TeliaNet
har nu sett baltic storm som juta rabe framtagit.
den var den sämsta film jag sett.

det hela handlar om internationell vapen handel och estonia sprängs, men det hela går ut på att hitta den försvunna kaptenen och gå till botten med vapnen och konspirationen som regeringarna håller mot de anhöriga och omvärlden.

knappt värd att titta på!

köp den inte, det blir en stor besvikelse.
mycket amerikansk thriller stuk på hela rullen. sad.gif wink.gif
Posse
CITAT (TeliaNet @ 27-09-2004, 21:21)
har nu sett baltic storm som juta rabe framtagit.
den var den sämsta film jag sett.

det hela handlar om internationell vapen handel och estonia sprängs, men det hela går ut på att hitta den försvunna kaptenen och gå till botten med vapnen och konspirationen som regeringarna håller mot de anhöriga och omvärlden.

knappt värd att titta på!

köp den inte, det blir en stor besvikelse.
mycket amerikansk thriller stuk på hela rullen. sad.gif  ;)

I dagens RingP1 hävdade en telefonör att det finns vittnen till att det utfördes ett ingrepp med skärbrännare i och provisoriskt återställande av bogvisirsanordningarna strax innan katastrofen. huh.gif
TeliaNet
på den uppspelningen i P1 hörde jag att han itelefonen pratade om farten.
kan jag hört fel? huh.gif
Posse
CITAT (TeliaNet @ 28-09-2004, 18:16)
på den uppspelningen i P1 hörde jag att han itelefonen pratade om farten.
kan jag hört fel? huh.gif

Du kanske hörde kortversionen, där han jag syftade på var bortklippt? unsure.gif
TeliaNet
kan varit så.
jag lyssnade på nån som höll på i 30-40min.

jag tycker att vi borde hålla en tyst minut för de avlidna.
Posse
CITAT (TeliaNet @ 28-09-2004, 22:02)
kan varit så.
jag lyssnade på nån som höll på i 30-40min.

jag tycker att vi borde hålla en tyst minut för de avlidna.

länge får ingen uppringare i RingP1 prata... även om många nog gärna vill och verkar omöjliga få att frivilligt sluta. rolleyes.gif
I allmänhet får nog ingen prata mer än högst 5 minuter, och mannen som jag syftar på ska alltså finnas att lyssna på i orginalsändningen om man laddar ner den.

Det hölls säkerligen enormt många tysta minuter igår till minne av offren och naturligtvis sörjde även jag.

Men något som antagligen väsentligt förstärker och förlänger människors sorg efter Estoniakatastrofen är upplevelsen att olycksorsaken aldrig grundligt och systematiskt utretts, och att politikerna verkar sträva efter att "sopa under mattan".

Ett par länkar:

Anhöriga demonstrerade före minnesstunden

Censurerade uppgifter om Estonia
Posse
CITAT
Estonia smugglade rysk krigsmateriel

Vid två tillfällen kort före Estoniakatastrofen transporterades rysk krigsmateriel i största hemlighet till Sverige med färjan. Svenska militären arrangerade transporterna, som aldrig kom till haveriutredarnas kännedom. En tullchef som fick insyn i hanteringen träder nu fram inför Uppdrag gransknings reporter Lars Borgnäs.

Läs mer på Uppdrags gransknings webbsida.
Skatmor
CITAT
Estonia smugglade rysk krigsmateriel

Vid två tillfällen kort före Estoniakatastrofen transporterades rysk krigsmateriel i största hemlighet till Sverige med färjan. Svenska militären arrangerade transporterna, som aldrig kom till haveriutredarnas kännedom. En tullchef som fick insyn i hanteringen träder nu fram inför Uppdrag gransknings reporter Lars Borgnäs.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8745...&searchDep=8744

Göteborgsposten skriver i sin gästkrönika "Men Estonia var ju inte sjövärdig" 2004 12 04 bl.a:

CITAT
Å andra sidan borde massor av information om oegentligheter i hanteringen av Estonia sedan länge ha varit kända för regeringen. En oegentlighet är att protokollet som upprättades av två svenska inspektörer timmarna innan Estonia lämnade hamn visade att båten inte var sjövärdig. Detta faktum står mot den internationella haverikommissionens uppgift att hon på sin sista färd var just - sjövärdig. Det ursprungliga protokollet med alla de fel båten uppvisade finns, enligt uppgift från Ann-Louise Eksborg som var medlem av Haverikommissionen, i ett kassaskåp på Statens haverikommission. Varför har inte detta fått ansvarig minister Mona Sahlin att agera?

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=122&a=191696

Det finns säkert många stenar att vända på ytterligare i denna av militären väl bevarade hemlighet, att använda Estonia som smuggelfartyg. Vad som också är märkligt är att inga ministrar i regeringskansliet varit informerade om smuggeltrafiken.
TeliaNet
jo jag såg det på uppdrag granskining.

det som inte kom med i den svenska haveriutredning, som gjordes av sjöfartsverket och haverikommissionen, var just att det var sjöfartsverkets fel som inte stoppade den i tallinn vid inspektionen som gjordes av sv. sjöfartsverkets personal i tallinn.

men svenska staten är så fega att de inte kan ställa sjöfertsverket som ansvariga, vilket de var.

jo, vid citat så är det alltid
CITAT
(hakparantes)/quote(hakparantes)
avslutar citatet.

det är ju html-kod i grunden: t.ex
HTML
( och så kommer [body] m.m.[/body] och till slut
Posse
smile.gif Jo, Skatmor - jag vill ge ett tips i all vänlighet:

När du använt knappen "CITAT" måste du avsluta - "stänga" citatet - genom att klicka på lilla knappen "Stäng taggen". Då sätts in det en [/QUOTE]-tagg, som synes med ett snedstreck i som s.a.s. betyder "citat upphör".

Har man tagit fel och klickat på knappen "CITAT" istället för på lilla knappen "Stäng taggen" kan man åtgärda misstaget i efterhand genom att helt enkelt skriva in snedstrecket på rätt plats.
Posse
Snyggt Skatmor - du grejade det där med citatrutorna! smile.gif

Ang Estonia misstänkte jag inledningsvis att faktumet att bärgningen, som Ingvar Carlsson praktiskt taget utlovade, sedan inställdes och bagatelliserandet av alla brister i Estonias sjösäkerhet, berodde på att politikerna tyckte att man måste vara "snäll" mot och ha överseende med Estland.

Men sedan när det plötsligt blev så bråttom istället med att fartyget skulle övertäckas med stenbumlingar för att bli fullständigt oåtkomligt. då började det verkligen kännas skumt. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon