Tog för ett par dagar sen en kärna från ett plommon och stoppade ner den ytligt i en kruka med odlingsjord... Vattnade lite, satt en plastpåse runt och satt ner den i ett fönster... Kommer det att hända nåt eller kan man bara så på våren och sommaren? Borde man vattna ofta?
Om jag lämnar krukan så där tills våren/sommaren, kommer den då att gro?
Hade tänkt göra likadant med apelsinfrön.

Och... Nej, jag vet inget om odling av exotiska växter.
kristerh
27-09-2004, 21:03
Apelsinfröet kommer att gro oberoende av årstid, men det kan ta några veckor. ställ det någorlunda varmt bara, gärna med undervärme tex på en akvarie lysrörsramp.
krister
Christer i Falköping
27-09-2004, 21:33
Det är rätt tid att så plommon nu, men ut med den i kylan. Den behöver en period med vinter för att gro.
Christer.
Och sätt MER än 1 kärna, så är det större chans att få upp något.
Aha. Så med andra ord kan jag så apelsinfröna nu, men plommonkrukan skall jag stoppa ut på gården och ta in i huset i mars, april och sätta att stå i fönstret?
Bevattning på höst och vår också?
För in måste man väl ta den nån gång? Det är ju ett sådant plommon man köper i affären och inte ett sånt som växer här.
Tackar.
Åsa, mälardalen zon 2
28-09-2004, 11:46
Nej man brukar inte behöva ta in plommonsådden efter köldperioden det går bra att låta dem stå ute hela tiden.
Inga plommonträd oavsett ursprung brukar trivas inomhus på fönsterbrädan.
Christer i Falköping
28-09-2004, 16:43
Plus att det är bra att veta att det inte blir samma sorts plommon som det kom ifrån. Men det kan bli goda plommon ändå.
Christer.
Aha.. Hade inte direkt förväntat mig plommon. Blir glad bara det kommer up nåt grönt.

Är det faktiskt sant att utländska plommonväxter klarar sig i vårt klimat t.o.m. på vintern (mitt klimat är väl typ samma som det de har i Umeå)?
Frågar envist igen: Skall man vattna plommonkrukan nu på hösten lite nu som då, samt på våren?
Apelsinväxterna då... hur mycket vatten behöver de ha? Antar att de går att ha inomhus året runt.
Christer i Falköping
28-09-2004, 21:28
Hur det lilla plommonet kommer att klara vintern hos dig, beror mycket på vad den har för arv. Om plommonet som du köpte kommer från ett ställe med kalla vintrar, klarar den troligen också kalla vintrar. Men säkert är det inte. Om jag var du, skulle jag fila ned kanterna på kärna rejält. Då tränger fukten in lättare. Jorden skall vara fuktig redan från början.
En annan metod är att göra som jag gör med persiko- och aprikoskärnor:
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...=alfa§ion=PChrister.
Roligt att se din beskrivning i bild, Christer, lärorikt också.
Persiloträdet du har på bild, var det vintern efter första årets plantering? Överlevde det? Ser ut som att den avmognat sent.
Christer i Falköping
29-09-2004, 01:00
Den bilden kommer inte från mig. Men du har rätt i att det ser ut att ha avmognat väldigt sent. Mina fröbilder är från förra vintern, så de skall tillbringa sin första vinter ute redan i år. Här där jag bor är det ganska tjärvt på vintern, så det skall bli spännande att se hur de klarar sig. Ett persikoträd, ett nektarin och tre aprikoser har jag satt ut. Nektarinen(som står på bästa platsen) och persikan är nästan meterhöga nu, men aprikoserna tar det betydligt mycket lugnare. Skall berätta nästa vår hur det gått för dem. Bäst resultat får man nog om man kan få tag i fruketr från så härdiga trän som möjligt. Detta är ju köpefrukt, men har man tur så
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.