|
andreas i uppsala
27-09-2004, 22:16
i europai världenHur ser det ut för er? Tillsammans kan vi kanske täcka hela världen!?  Heja odla!
GoSatta
27-09-2004, 22:20
fruberglund
27-09-2004, 23:11
Ingenstans än (Tyskland räknar jag inte) men i nov åker vi till Australien på "försenad" bröllopsresa. Längtar
Ähum, med mellanlandningar på 1-2 timmar så kan det se ut så här... Det som är svårt att se, de är så små öar, är att jag varit till Barbados och Trinidad & Tobago. Tänk, jag har inte varit till Norge. I världen.
anncharlotte
27-09-2004, 23:20
Ja onekligen ! Det finns mängder kvar att se !
Men hur man lägger in resultatet här är mer än jag förstår, ska försöka igen, men inte idag.
återkommer !
Hannele
28-09-2004, 07:47
 Jag har varit här - och det räcker långt!
Det här var roligt. Men de drog nog till med lite extra rött lite här och var... i världenKan det vara grönland som ritas rött när jag varit i danmark osv? Eller vad det nu är som är där uppe i norr där jag aldrig varit. Och nåt rött väster om usa vet jag inte hur det kom dit ?? Många länder som jag lustigt upptäckte att jag aldrig varit i ... känns som om jag varit ... men det är mina invandrarvänner som gett mig de perspektiven, och så syrrans alla foton och berättelser från halva världen... Trodde jag varit där - jaja, är man virrig så är man /amaira Edit:Nähä, länken ville inte, spelar inte så stor roll... Norden, många europeiska länder, Egypten, Usa, Mexiko och nån charter till Tunisien en gång i tiden.
Lyckades ej länka men har varit i Danmark, Finland, Norge, Italien, Malta, Estland, Spanien, Bulgarien, Grekland, England, Turkiet, Tunisien. En del av länderna flera gånger. Tycker mycket om Danmark och har varit ett otal gånger i Köpenhamn.
netaave
28-09-2004, 10:44
Hur många har varit i samtliga landskap i Sverige då?
Visst har jag varit en del utomlands, ja faktiskt bott i Sidney ett år. Men jag har fortfarande mycket kvar att se av vårt fantastiska land. Just nu är den uppländska skärgården min absoluta favorit.
Borta bra men hemma bäst.
Kattgräs
28-09-2004, 10:58
Sveriges landskap... uh... inte riktigt alla, särskilt inte de norra: Skåne, Halland, Bohuslän, Småland, Gotland (är det ett eget landskap?  ), Västergötland, Östergötland, Värmland, Sörmland, Uppland, Västmanland, Gästrikland, Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Lappland. Jag har räknat med de landskap där jag sovit minst en natt, för flera har jag bara åkt igenom på väg någon annanstans. Många länder i Europa (kunde inte kopiera kartan, men det var rött), men bara USA utanför vår världsdel. Ännu så länge.
Ja, vilka svenska landskap... ??? Några stycken lite här och där... Sverige ÄR fantastiskt!!! Och jag har så mycket kvar - det är Sverige som hägrar i framtiden! Sverige - och bila runt i Finland, de tusen sjörnas land. Framför allt är det inte så mycket krig, vulkanutbrott och tornados och sånt här... och dessutom har ett människoliv fortfarande ett värde... något jag uppskattar mer och mer ju äldre jag blir  . /amaira
Fixar inte heller att länka... men Island, Canada, Nya Zeeland, Australien och Västindien är ställen jag gärna återvänder till!! Men jag har besökt en massa fler länder också... Mvh Fenja
Kul! Än har jag inte varit utanför europa, men lite i europa; kartaVad som är lite komist är att de ställen jag har varit på som varit längst hemifrån är Abisko (fjällen) och Norra Italien (Siena), det är nästan lika långt till båda ställerna! (lite längre till Italien...)
Yin o Yang
28-09-2004, 14:16
Danmark (mitt andra hemland), Norge, Finland, Holland, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Ungern, Italien, Ryssland, Uzbekistan, Cypern, England, USA och Kina som jag kan komma på just nu  . Skulle vilja åka till Island, Irland och Skottland  . Bilder från min Kinaresa hittar ni i ett av mina album
Vitsippan
28-09-2004, 14:27
Jag har inte varit så lång hemmifrån. Inte om man räknar Norge, Danmark, Finland. Jag har ju faktiskt varit på Jersey (ön utanför frankrikes nordvästkust mot England). På väg dit var jag i Tyskland, Belgien, Luxemburg, Paris. Skulle vilja åka till Skottland, Irland men helst av allt vill jag vandra med urbefolkningen i Australien och ett besök på Nya Zeeland hade också varit kul. Och så vill jag göra den där resan som hon i packat och klart gjorde genom Kina med start i storstan och mål ute i bucshen...
mmm det hade varit roligt!
Yin o Yang
28-09-2004, 14:37
http://www.world66.com/myworld66/visitedCo...ORUSECHUKCYCNUZLyckades inte få in kartan, men en länk  . Inte vet jag hur det gick till - måste vara något elektroniskt ...
andreas i uppsala
28-09-2004, 15:16
funkar inte att länka för mig också men jag har varit i: Sverige Danmark Finland Norge Island Tyskland England Frankrike Italien Spanien österrrike Schweiz Monaco Luxembourg Holland Belgien Estland USA Indonesien Singapore Israel känns som något saknas. I februari ska jag iallafall till Kina, eller USA eller Egyptien eller Marroco eller indien eller Libanon:D Vi har inte riktigt bestämt oss än men det lutar åt Kina.
Hannele
28-09-2004, 16:30
CITAT (andreas i uppsala @ 28-09-2004, 16:16) jag har varit i: I februari ska jag iallafall till Kina, eller USA eller Egyptien eller Marroco eller indien eller Libanon:D Vi har inte riktigt bestämt oss än men det lutar åt Kina.  Har du blivit klokare då?
Yin o Yang
28-09-2004, 17:02
Andreas - jag rekommenderar Kina. Det var en fantastisk upplevelse ur alla synvinklar  . Vi åkte med Temaresor och hade turen att få en underbart kunnig och påläst reseledare/guide  , som verkligen engagerade sig i det han gjorde.
andreas i uppsala
28-09-2004, 17:06
"har du blivit klokare då" Vad menar du med det
Hannele
28-09-2004, 17:24
CITAT (andreas i uppsala @ 28-09-2004, 18:06) "har du blivit klokare då" Vad menar du med det   Varför reser man?
andreas i uppsala
28-09-2004, 17:45
Är du släkt med bältespännare och storfötter ?  Att åka utomlands och besöka främmande platser är det bästa som finns! Du vet väl att variation är livets krydda!
Hannele
28-09-2004, 18:37
CITAT (andreas i uppsala @ 28-09-2004, 18:45) Att åka utomlands och besöka främmande platser är det bästa som finns! Vad har du lärt dej?
andreas i uppsala
28-09-2004, 19:05
hurså
Jag har bara varit här och även det är en stor överdrift. Hela Norge markerat för att jag varit i Oslo och hela Finland markerat för att jag varit på Åland. Men Sverige och Danmark har jag sett så mycket av att större delen av de röda ytorna är sanna. Och hemma i Skåne har jag turistat flitigt. Det är inte resvägen som gör upplevelsen.
kerstin z5-6
28-09-2004, 21:16
Lite över all t  har bott och arbetat utomlands i flera år -innan jag fick familj o barn -rekommenderas ! men den senaste resan är alltid bäst -oh vad det är vackert i Skåne
Här har jag varit: Norge Danmark England Frankrike Belgien Holland Österrike Schweiz...................Här har jag arbetat
Tyskland och Sverige räknar jag inte.........är född i Tyskland..............flyttade till Sverige 78 Fick inte in bilden,med de röda markeringar.
*Felix matte*
28-09-2004, 22:02
Jag har besökt de Nordiska länderna... Norge, Finland och Danmark Räcker gott för mig och fler lär det inte bli
anncharlotte
28-09-2004, 22:19
Ser att jag inte är ensam om att inte kunna få in länken till kartan, det var väl skönt ! Har varit i många länder i Europa men blev ändå förvånad när jag såg hur stora bitar som faktiskt fattas, bla istort sett hela östra Europa. Förövrigt har jag varit i Venezuela, Egypten, Marocco, Tunisien. Och i Asien framför allt i Indien som jag älskar och ska åka tillbaka till om ett par veckor. Rekomenderas !!!! Har också varit i Indonesien, Maldiverna, Sri Lanka, Thailand mm Visst lär man sej en massa genom att resa, det är inte enda sättet att lära sej men det är ju ett sätt. Tex hur folk lever i andra delar av världen och att det sättet vi lever vårt liv på kanske är bra men det är inte det enda och kanske inte heller alltid det bästa.
Anders zon 1
28-09-2004, 22:47
Att resa är nödvändigt! Bland det bästa i livet ... skulle inte kunna vara utan det! Om man blir klokare av att resa beror naturligtvis på hur man reser. Man kan ju resa till ett land men ändå inte vara där så att säga....(charterturister som inte ser något annat än hotellet och stranden till exempel...). Men reser man med nyfikenheten i behåll och har läst på litet innan så blir man definitivt mycket klokare av att se andra länder, speciellt om man vågar sig utanför turistgettona!
Orkar inte lista ut hur jag ska länka kartan, men här har jag varit (exklusive diverse mellanlandningar): Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tjeckien, Tyskland, Schweiz, Belgien, Holland, England, Portugal, Spanien, Frankrike, Italien, Grekland, Österrike, Ryssland, Ungern, Kanada, Tanzania, Malaysia, Thailand, Singapore och Australien.
(Har även hunnit med alla Sveriges landskap....)
Anders
Hannele
28-09-2004, 23:10
Det var ju en hel del, fast jag aldrig varit i Italien eller Spanien. I tre världsdelar har jag vänner.
CITAT Blott de tama fåglarna har en längtan. De vilda flyger Den där tycker jag om !!!!! Du undrar vad man lär sig, Hannele! Och så skriver du denna signatur under dina inlägg Med den signaturen behövs väl inte frågan! /amaira
Lars-Olof Arvids
29-09-2004, 12:22
Jag gillar resor med djur och natur som huvudtema och har vid det här laget varit i ganska många länder: Sverige Norge Danmark (inklusive Färöarna) Finland Tyskland Belgien Frankrike Storbritannien (England och Wales) Spanien Italien (Räknas Vatikanstaten också?) Schweiz Österrike Sovjetunionen (en dag i Moskva) Indien Nepal Bangladesh Singapore Malaysia (Malackahalvön och Borneo) Kenya Tanzania Seychellerna Madagaskar Brasilien Argentina (dagsutflykt från Brasilien) Och om knappt tre veckor åker jag till Brasilien igen! Det ska bli härligt!  Olle
LenaTuring
29-09-2004, 18:25
Man börjar undra om alla på den här tråden är höginkomsttagare och ensamstående utan barn. Jag tycker det är D Y R T att resa. Särskilt om en hel familj ska iväg ( i mitt fall 5 pers). Kanske någon har tips på bra billiga resor ut i världen?
krickolina
29-09-2004, 19:11
Tjaa.....  man funderar ju när man läser den här tråden vad andemeningen med den eg. är, gäller det bara att kunna räkna upp flest länder i listform utan vidare kommentarer  Så Hannele´s följdfråga om vad vad trådskaparen ev. lärt under alla sina resor förefaller ju inte helt irrelevant, tycker jag iaf.
*Felix matte*
29-09-2004, 19:36
CITAT (LenaTuring @ 29-09-2004, 19:25) Man börjar undra om alla på den här tråden är höginkomsttagare och ensamstående utan barn. Jag tycker det är D Y R T att resa. Särskilt om en hel familj ska iväg ( i mitt fall 5 pers). Kanske någon har tips på bra billiga resor ut i världen?  Utlandsresor har aldrig lockat mig... förutom då de nordiska länderna som jag besökt några ggr. Lika viktigt som det är för en del att ha varit i t.ex Singapore... är det för mig att jag känner till mina hemtrakter och närområdets historia. Hit upp kommer massor av turister från världens alla hörn... de tycker att mina trakter är exotiska Genom dem har jag lärt mig väldigt mycket... man blir lätt hemmablind och ser inte allt som verkligen är sevärt... Man ser helt enkelt inte skogen för alla träd. Ja det här är min åsikt ang. utlandsresor... Man ska inte alls känna sig "fattig" som inte har rest mycket. Rik på upplevelser kan man bli även hemmavid. Säkert finns där många, många andra som inte tycker som jag och er åsikt respekterar jag.
andreas i uppsala
29-09-2004, 19:38
Tolka de som du vill, både var man varit och vad man tycker. Enliten rolig grej och JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, man lär sig något otroligt när man är ute och reser!!!!!!! jag älskar att komma bort från kylan till exotiska platser, lära sig nya saker om andra kulturer, besöka historiska platser Det ger väldigt mycket. Frågan om man lär sig något när man är ute och reser är minst sagt dum. Det är bl.a därför man åker iväg!  Man lever bara en gång eller vad man ska säga. Jag skulle långsmt dö om jag inte kom bort från det här landet. Vill man åka iväg billigt så är sista minuten resor ett alternativ, annars finns ju lågprisbolagen. Min syster och min far åkte ivög till Paris i vintras. Tur och retur för några hundringar. hembiljetten kostade bara 1 kr, men sen kom skatten så det blev dyrare.
*Felix matte*
29-09-2004, 19:44
CITAT (andreas i uppsala @ 29-09-2004, 20:38) Frågan om man lär sig något när man är ute och reser är minst sagt dum. Det är bl.a därför man åker iväg!  Man lever bara en gång eller vad man ska säga. Jag skulle långsmt dö om jag inte kom bort från det här landet. Håller med dig till 100% Du vill och har möjlighet att resa och det ger dig tillfredsställelse.
CITAT (andreas i uppsala @ 29-09-2004, 20:38) jag älskar att komma bort från kylan till exotiska platser, lära sig nya saker om andra kulturer, besöka historiska platser Det ger väldigt mycket.  Jag håller fullständigt med dig Andreas MEN jag har också i många år varit i den situationen att jag inte haft råd att resa och då hade jag ingen längtan utomlands heller. Nu försöker vi åka utomlands åtminstone en gång per år, ibland om vi kommer över billiga resor kan det bli två gånger.
Tycker också att det är skoj att resa. Har bara varit inom Europa och sedan Kanarieöarna nu senast. Det var härligt. Ekonomin tillåter dock inte att jag reser så mycket som jag vill.  Men platserna ligger kvar även i framtiden och jag har hela livet framför mig att resa världen runt. Drömstället är just nu Brasilien. Ciczi
anncharlotte
29-09-2004, 23:22
Att ha råd att resa handlar ju oftast om att prioritera, när jag hade småbarn fick jag oftast prioritera dom, visst hade jag även då råd att resa men inte så ofta och oftast inte så långt. Men vi har aldrig haft lika fin bil som grannen, systemet får inte se oss ens en gång om året och tipstjänst skulle få lägga ner om alla vore som oss. Det var några exempel, menar därmed inte att ni alla som inte reser super och spelar upp era pengar men jag menar att man väljer själv vad men vill lägga sina pengar på. Nu för tiden är mina barn självförsörjande, jag jobbar hela sommaren när dom flesta andra är lediga, arbetsveckor på 50 timmar eller mera, ofta 5 kvällar i veckan. När nu säsongen är över och jag får lite fritid unnar jag mej i alldra högsta grad att få resa iväg och göra något som jag tycker är roligt. Utan att ha dåligt samvete för dom som inte vill eller inte kan resa utav något skäl. Tyckte tanken var kul, har vi tillsammas varit i hela världen, synd att kartan är lite svår att handskas med. Hade varit kul om vi kunnat fylla i den allteftersom och tillsist se vad som blev kvar.
CITAT (andreas i uppsala @ 29-09-2004, 20:38) Jag skulle långsmt dö om jag inte kom bort från det här landet. Det gör man väl i vilket fall som helst!!! (Kunde inte låta bli. F'låt Andreas, skojjade bara...)
råse-marie
30-09-2004, 05:34
Visst handlar det om att prioritera för att ha råd med saker tex resa. Men endel HAR inte ens några pengar att prioritera... För min del har jag varit ute och rest en del men har dom senaste åren börjat uppskatta det VI har och det finns MASSOR som jag inte sett och upptäckt i SVERIGE  . Vi har ju oxå många olika kulturer i vårt avlånga land  som kan var nog så spännande och exotiska. Vi ska ju inte heller glömma alla Invandare eller nysvenskar ( fåningt ord tycker jag )som nu bor i Sverige och säkert skulle uppskatta lite svenska vänner...................................................och vi kan få lära oss om andra kulturer på plats. Men men ..vill man ha värme så kanske det är säkrare med en resa. Jag tycker att det känns som att det blivit lite mode och STATUS ( SKRYT ) att åka till FJÄRRAN länder ju längre bort dessto bättre. Heja Sverige  och alla som bor här SKa på promenad till lilla Turkiet idag ......Hihi
GoSatta
30-09-2004, 07:11
Men att vissa inte har råd ska väl inte hindra oss som både gillar och har råd att resa att disskutera det här?
Jag har tex. inte råd med en villa med trädgård som många här verkar ha, men jag är ju lika glad för det =)
Lars-Olof Arvids
30-09-2004, 07:40
Det finns mycket man kan diskutera fram och tillbaka om resor. Även jag har varit arbetslös och inte kunnat resa, men nu när jag har jobb och pengar tycker jag att man får passa på. Jag är inte höginkomsttagare, men försöker leva billigt och har varken fru eller barn. I stället för att vara ute och festa på kvällarna går jag hellre ut i skogen, och även om det finns fantastiskt mycket att se i hemmamarkerna kan det någon gång vara spännande att byta ut dem mot t ex en sydamerikansk regnskog eller en afrikansk savann. Som andra har nämnt är det inte heller fel att lära känna andra kulturer. För mig handlar det alltså inte om att åka så långt bort som möjligt för att ha något att skryta med. Jag har för övrigt rest en hel del i Sverige också och har fina minnen från Skåne, Öland, Gotland, Tiveden, Härjedalen... ja, nästan alla landskap även om jag tyvärr ännu inte har varit uppe i Felix Mattes hemtrakter. Exotisk natur är spännande, men något vackrare än en svensk björkhage med vitsippor och fågelsång finns inte!  Olle
råse-marie
30-09-2004, 08:12
CITAT (GoSatta @ 30-09-2004, 08:11) Men att vissa inte har råd ska väl inte hindra oss som både gillar och har råd att resa att disskutera det här?
Jag har tex. inte råd med en villa med trädgård som många här verkar ha, men jag är ju lika glad för det =) Nej jag menade absolut inte att det var något FEL Jag bara skrev vad jag tycker och tänker.
Min dator har krånglat ett tag Men visst reser jag om tillfälle ges så har det varit för mig hela livet i skolan reste vi till Danmark sen blev det Kiruna som 13-åring sett mig omkring på alla för mig möjliga sätt vandrat cyklat bil tågluffat I Europa vandra tycker vi nog är det allra finaste man upplever mest då men det tar ju tid så att vandra runt där vi reser blir det oftast husvagn runt på det flesta ställen i Sverige från Arvidsjaur till Smygehuk sen Italien Norge Finland Frankrike Österrike Holland Belgien Rumänien Bulgarien Grekland Malta Tunisien Madeira Thailand Azorerna reser snart igen Känner mig mycket rik på upplevelser då både barn o barnbarn varit med ibland o gjort livet rikare det är nu vi lever inte senare
andreas i uppsala
30-09-2004, 22:41
En av de bästa resorna jag har gjort har inte varit att åka långt bort utan att åka till Paris med franska klassen, vilket vi gjorde i maj i år och jag är jätte glad att vi fick chansen att göra det. Visst vi bodde på ett ungdomshotel i utkanten av centrala Paris men vad gör det när man är där med vänner! man behöver inte på på 5 stjärniga hotell, så länge man har vänner med sig  Bussresan genom halva europa var faktiskt bättre än att flyga. Jag äslar att resa och ska efter gymnasiet ta ett sabbatsår och bara resa runt och försörja mig med alla olika jobb. Jag känner en person(otroligt trevlig) som vandrade genom halva asien,träffade dalailama, jobbade som diskare i hongkong, bodde med gatubarn i Nepal och vandrade från bondgård till bondgård i frankrike och arbetade mot mat. Just nu kör han cykeltaxi i Uppsala och innan det i Stockholm. Han håller också på och skriver en bok. Ungefär i samma stil vill jag göra, bli en backpacker och resa runt
*Felix matte*
01-10-2004, 20:56
CITAT (andreas i uppsala @ 30-09-2004, 23:41) En av de bästa resorna jag har gjort har inte varit att åka långt bort utan att åka till Paris med franska klassen, vilket vi gjorde i maj i år och jag är jätte glad att vi fick chansen att göra det. Visst vi bodde på ett ungdomshotel i utkanten av centrala Paris men vad gör det när man är där med vänner! man behöver inte på på 5 stjärniga hotell, så länge man har vänner med sig  Bussresan genom halva europa var faktiskt bättre än att flyga. Jag äslar att resa och ska efter gymnasiet ta ett sabbatsår och bara resa runt och försörja mig med alla olika jobb. Jag känner en person(otroligt trevlig) som vandrade genom halva asien,träffade dalailama, jobbade som diskare i hongkong, bodde med gatubarn i Nepal och vandrade från bondgård till bondgård i frankrike och arbetade mot mat. Just nu kör han cykeltaxi i Uppsala och innan det i Stockholm. Han håller också på och skriver en bok. Ungefär i samma stil vill jag göra, bli en backpacker och resa runt  Låter härligt!
zaaritha
01-10-2004, 23:13
Jag har inte rest så mycket utomlands--mer än Spanien, Italien, Tyskland, Danmark, Finland OCH Skottland--som var helt fantastiskt!! SÅ vackert!! Trevliga människor! Men, de som talade gaeliska, de va´jobbiga!! De gjorde det--för att skoja m oss svenskar- o det gick inte att förstå nå´t!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|