Katti med torpet
Köpte en (kruk?)växt på Bahuhas som jag bara inte kunde motstå.
Japansk peppar, eller Xanthoxylum piperitum (har även sett stavning med Z ist. för X)
Jag har aldrig sett en sådan förut men blev förälskad i det trädliknade växtsättet och de blanka läderartade bladen.
Undrar nu hur jag skall sköta min skyddsling, vatten, jord, näring, ljus osv. Den får nämligen del gulnade blad som faller av.

Jag hittar inget om den på svenska, men på Garden web i USA hittade jag lite men där är det en utomhusperenn och det är ju inte direkt jämförbart, speciellt som det verkar finnas en del olika sorter.
Något inlägg fick mig dock att tro att den förekom som bonsai.

Är det någn som vet något eller som kan tipsa om var man skall söka info?

Ursäkta att jag använt toan som fotostudio men kl 5 på morgonen var allt annat för mörkt :-)
Zazu
allt jag vet är att den heter pepparträd eller nå´t sånt på svenska
en länk:pepparträd
kristerh
CITAT (Zazu @ 28-09-2004, 14:14)
allt jag vet är att den heter pepparträd eller nå´t sånt på svenska

visserligen har jag inget svenskt namn men är säker (nästan) på att det inte är något pepparträd, har haft ett riktigt pepparträd och det såg inte ut som den du har wink.gif
Jag har en precis likadan som jag försöker göra en bonsai av,
den får med åldern en lätt vårtig stam, vill ha mycket lite vatten, vattnar du för mycket kommer den att ruttna sleep.gif ställ den ljust och vattna lite,
den kan behöva lite "ansning" emellanåt, skickar ut långa skott kors och tvärs. Ställ den gärna i full sol på sommaren.
krister
Katti med torpet
Tack för era svar!
Hm, torrt och ljust, torrt går väl att fixa, ljust blir värre eftersom lägenheten bara har norrfönster.
Krister, brukar ditt träd också tappa blad? Vet du om det är känsligt för torr luft? Eller kan det vara överdriven vattning som är orsak till bladfallet...
Var har du fått reda på allt du vet om den. Är det "try and error-metoden" eller har du läst dig till det någonstans, var i så fall? Läs: finns det någon bok man kan låna på biblo som innehåller lite ovanligare krukväxter.

Föresten, hur länge har du haft din planta? Att göra bonsai lät väldigt spännande, skulle vara kul att veta mer...
CarMa
Japanskt pepparträd. Jag köpte ett sånt i våras och det har stått i ett fönster utan direkt sol och har växt som ogräs.
Här är en bild på blommorna. Lite suddig...men ändå...

Zanthoxylum Piperitum 'Odorum'

Här finns lite fakta om den oxå...
Katti med torpet
Tack CarMa!
Enl länken så är det en tålig växt som tål både uttorkning och sol. Låter ju nästan som om jag skulle kunna hålla den vid liv!
Lik förbaskat tappar den blad, gör din det? Någon teori om varför? För mörkt, för blött? Å andra sidan så gjorde den förmodligen det redan när jag köpte den så det kan ha varit felaktig behandling innan jag köpte den, kanske lika bra att ligga lågt några veckor och se om den slutar kasta blad omrking sig.
kristerh
CITAT (Katti med torpet @ 29-09-2004, 07:28)
Lik förbaskat tappar den blad, gör din det? Någon teori om varför? För mörkt, för blött? Å andra sidan så gjorde den förmodligen det redan när jag köpte den så det kan ha varit felaktig behandling innan jag köpte den, kanske lika bra att ligga lågt några veckor och se om den slutar kasta blad omrking sig.

Jag tror att det är för torr luft/lite ljus som gör att den tappar blad, min står i ett söderfönster och tappar inga blad men det brukar den göra när vi går mot ännu mörkare tider wink.gif jag som var säker på att det inte var ett pepparträd wink.gif iallafall skall du ge den VÄLDIGT lite vatten. ev kan du blanda akvariegrus/små lecakulor i jorden så blir den luftigare.
om du skall göra en bonsai av den så får du låta den växa fritt i några år och bara klippa bort/snygga till den lite tills du ser att den har fått en grov stam, då kan du börja linda/ formklippa grenarna så att den ser ut som ett träd.
krister
Katti med torpet
Bonsai verkar så himla häftigt, som små konstverk men ännu bättre eftersom de faktiskt är levande och förändras.
Du skriver att man skall vänta några år tills stammen är grov innan man börjar jobba med den. Men min bild av en bonsai har även en formad stam, ofta lite förvriden (vindpinad) och det måste man väl påbörja innan den blir för förvedad?
Skall jag låta den stå kvar i den vanliga krukan ända tills det är dags att påbörja "bonsaieriet" eller skall den ner i en liten platt bonsaikruka på en gång?

Hm, måste nog skaffa någon bok om bonsai, har du några lån-/köptips?
carol
Här kan du få svar på alla dina frågor om bonsai. Forumet är seriöst och besöks dagligen av mycket kunnigt folk. På biblioteket finns också mängder av böcker som du kan låna och bläddra i för att få insikt i vad det handlar om. Själv var jag också väldigt inne på att börja med bonsai för någon månad sen, men efter att jag läst på lite tyckte jag att det verkar lite för jobbigt för mig. Jag pysslar nog hellre med mina krukväxter och förökar dom och så. Nackdelarna som jag såg det var bl a att det är ganska dyrt med verktyg och material (som man i regel måste beställa) och de flesta bonsaier trivs bäst utomhus om dom inte ursprungligen kommer från ett tropiskt klimat. Men har man väl lärt sig hur man gör med att binda grenar och så så är det nog ganska kul. Läs på lite, du kanske "blir fast"! wink.gif

Jag köpte också ett sånt japanskt pepparträd som du har för ett par månader sen. Det har stått jättefint och inte alls gulnat i bladen, därmemot sloknar dom direkt när börjar bli för torrt och dags att vattna. unsure.gif wub.gif Gula blad brukar väl bero på för mycket eller för lite vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon