Full version: orkid problem
Killensomvillhagrnafingrar
Jag har en mycket vacker orkid som jag haft i ca 4 mnader. Den blommar nu igen med tv stngslar. (rd,vita blommor med gula inslag). Jag doppar innerkrukan ca 1 gng i veckan i vatten (nu nr det r blommor har jag tillsatt orkidnring) Den har haft god tillvxt med mer blad och en ny bulb.

Nu till problemet, bulberna har skrumpnat ihop och blivit hrda. Dessutom verkar blommorna dra ihop sig och blomstngeln hrdna.

Skall jag vattna mer eller beror detta p vervattning?
D jag r nybrjare och det inte fljde med ngon namnlapp p denna vxt vill jag ha mer information. Var finns det en bra sida dr man kan artbestmma sjlv? Typ har bulber, typ av blommor, osv

Stter in ett foto imorgon s kanske det finns nn hr som kan ge tips
lolo
Hej! Gr grna det, dvs stta in en bild p din orkid. Sen vill jag ven tipsa dig om en fin hemsida fr orkidintresserade: Svenska Orkidesllskapet. Dr str det mesta du behver veta som nybrjare, har sjlv beskt sidan ett antal gnger. Hlsningar Ann-Louise i Vnns smile.gif
Orchid
Jag tycker inte det str tillrckligt mycket sktselrd p Sos, men hr r en annan sida.
http://w1.112.telia.com/~u11206828/index.htm (Brderna Axelssons orkidsida)
kristerh
Kan det inte vara s enkelt att den har blommat klart wink.gif min erfarenhet av de orkideer med bulber r att nr den gamla bulben blommat klart s kommer det snart en ny liten bulb vid sidan av den gamla, (som den kommer att blomma p nsta r) wink.gif den gamla kan allts ha gjort sitt, d brukar de bli skrynkliga och gamla ( nn som knner igen det) biggrin.gif
efter blomningen kommer en viloperiod, d brukar de vilja ha mindre bevattning, stll den grna ute nsta sommar, det brukar trigga dem att stta igng blomningen.
krister
lolo
Jag r inne p din linje, Krister! Det r skert utblommade bulber, har ocks funderat ver det. Man kan lta de gamla utblommade hnga med de nya skotten tills de sistnmnda har vuxit sig stora. Det r inte bra fr de unga skotten att man tar bort de ldre plantorna fr snabbt, har jag lst. Stmmer det? Gller det alla sorters orkider? unsure.gif /Ann-Louise
Nymphaea
ldre pseudobulber lter man sitta kvar tills plantan r ful och stor nog att delas eller planteras om (undantaget om bulben brjat ruttna eller blivit angripen p annat stt). Bulberna kan fortfarande vara till nytta fr orkiden. Dessutom finns det en del orkider som blommar om frn ldre bulber (ex. Dendrobium hybrider av 'phalaenopsis typ').

Det r sympodiala orkider som vxer med bulber t sidorna. ldre bulber kan man ibland avlgsna frn planta och dra upp nya plantor frn (men det r ingen sker metod att frka orkidn p).
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon