Full version: orkidé problem
Killensomvillhagrönafingrar
Jag har en mycket vacker orkidé som jag haft i ca 4 månader. Den blommar nu igen med två stängslar. (röd,vita blommor med gula inslag). Jag doppar innerkrukan ca 1 gång i veckan i vatten (nu när det är blommor har jag tillsatt orkidénäring) Den har haft god tillväxt med mer blad och en ny bulb.

Nu till problemet, bulberna har skrumpnat ihop och blivit hårda. Dessutom verkar blommorna dra ihop sig och blomstängeln hårdna.

Skall jag vattna mer eller beror detta på övervattning?
Då jag är nybörjare och det inte följde med någon namnlapp på denna växt vill jag ha mer information. Var finns det en bra sida där man kan artbestämma själv? Typ har bulber, typ av blommor, osv

Sätter in ett foto imorgon så kanske det finns nån här som kan ge tips
lolo
Hej! Gör gärna det, dvs sätta in en bild på din orkidé. Sen vill jag även tipsa dig om en fin hemsida för orkidéintresserade: Svenska Orkidesällskapet. Där står det mesta du behöver veta som nybörjare, har själv besökt sidan ett antal gånger. Hälsningar Ann-Louise i Vännäs smile.gif
Orchid
Jag tycker inte det står tillräckligt mycket skötselråd på Sos, men här är en annan sida.
http://w1.112.telia.com/~u11206828/index.htm (Bröderna Axelssons orkidésida)
kristerh
Kan det inte vara så enkelt att den har blommat klart wink.gif min erfarenhet av de orkideer med bulber är att när den gamla bulben blommat klart så kommer det snart en ny liten bulb vid sidan av den gamla, (som den kommer att blomma på nästa år) wink.gif den gamla kan alltså ha gjort sitt, då brukar de bli skrynkliga och gamla ( nån som känner igen det) biggrin.gif
efter blomningen kommer en viloperiod, då brukar de vilja ha mindre bevattning, ställ den gärna ute nästa sommar, det brukar trigga dem att sätta igång blomningen.
krister
lolo