Full version: orkidé problem
Killensomvillhagrönafingrar
Jag har en mycket vacker orkidé som jag haft i ca 4 månader. Den blommar nu igen med två stängslar. (röd,vita blommor med gula inslag). Jag doppar innerkrukan ca 1 gång i veckan i vatten (nu när det är blommor har jag tillsatt orkidénäring) Den har haft god tillväxt med mer blad och en ny bulb.

Nu till problemet, bulberna har skrumpnat ihop och blivit hårda. Dessutom verkar blommorna dra ihop sig och blomstängeln hårdna.

Skall jag vattna mer eller beror detta på övervattning?
Då jag är nybörjare och det inte följde med någon namnlapp på denna växt vill jag ha mer information. Var finns det en bra sida där man kan artbestämma själv? Typ har bulber, typ av blommor, osv

Sätter in ett foto imorgon så kanske det finns nån här som kan ge tips
lolo
Hej! Gör gärna det, dvs sätta in en bild på din orkidé. Sen vill jag även tipsa dig om en fin hemsida för orkidéintresserade: Svenska Orkidesällskapet. Där står det mesta du behöver veta som nybörjare, har själv besökt sidan ett antal gånger. Hälsningar Ann-Louise i Vännäs smile.gif
Orchid
Jag tycker inte det står tillräckligt mycket skötselråd på Sos, men här är en annan sida.
http://w1.112.telia.com/~u11206828/index.htm (Bröderna Axelssons orkidésida)
kristerh
Kan det inte vara så enkelt att den har blommat klart wink.gif min erfarenhet av de orkideer med bulber är att när den gamla bulben blommat klart så kommer det snart en ny liten bulb vid sidan av den gamla, (som den kommer att blomma på nästa år) wink.gif den gamla kan alltså ha gjort sitt, då brukar de bli skrynkliga och gamla ( nån som känner igen det) biggrin.gif
efter blomningen kommer en viloperiod, då brukar de vilja ha mindre bevattning, ställ den gärna ute nästa sommar, det brukar trigga dem att sätta igång blomningen.
krister
lolo
Jag är inne på din linje, Krister! Det är säkert utblommade bulber, har också funderat över det. Man kan låta de gamla utblommade hänga med de nya skotten tills de sistnämnda har vuxit sig stora. Det är inte bra för de unga skotten att man tar bort de äldre plantorna för snabbt, har jag läst. Stämmer det? Gäller det alla sorters orkidéer? unsure.gif /Ann-Louise
Nymphaea
Äldre pseudobulber låter man sitta kvar tills plantan är ful och stor nog att delas eller planteras om (undantaget om bulben börjat ruttna eller blivit angripen på annat sätt). Bulberna kan fortfarande vara till nytta för orkidéen. Dessutom finns det en del orkidéer som blommar om från äldre bulber (ex. Dendrobium hybrider av 'phalaenopsis typ').

Det är sympodiala orkidéer som växer med bulber åt sidorna. Äldre bulber kan man ibland avlägsna från planta och dra upp nya plantor från (men det är ingen säker metod att föröka orkidén på).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon