Full version: rumstaklök
norpydorp
Jag har hört att rumstaklöken dör efter den har blommat,
är det sant?
Bara för att min blommar nu...
mvh Norpydorp
Pema
Vad jag vet gör alla taklökar det men dom skickar ju ut en massa "barn" innan dom dör
MVH
Peter
Vitsippan
Jag vet inte riktigt hur det går till rent vetenskapligt men om jag skördar "barnen" och sätter en bit ifrån så att modertaklöken får plats att bre ut sig horisontellt blommar inte mina taklökar och detta gör då att de taklökar jag har är ca 8 år gamla. Om jag däremot inte flyttar barnen blir det en tjock kudde av taklök som så smoning om börjar växa på höjden och gå i blom. Jag har bara låtit vissa göra det. Min svärmor visste dock inte detta och har låtit alla taklökar genom åren blomma och hon sa faktiskt nu i höstas att det verkade liksom som att hennes taklökar bara blev färre och färre.
Det där med blomningen beror också på jorden. Jag har vanlig planteringsjord utblandad med lite kogödsel i mina rabatter och stenpartier och där blommar inte taklöken (förutsatt att jag flyttar barnen) men de taklökar jag satt på den komposten som är nästan färdig skjuter de i höjden och blommar fortfarande. Antagligen för att de kommer upp en bit och så pga den näringsrika porösa jorden, antar jag.
norpydorp
Hm...hade för mig att jag hade frågat om denna...
Men skickar iväg en massa barn?? Vadå?? har inte sett till nåt..menar du frön eller små skott?
Jag har min inne så jag vet inte om det är samma taklök vi menar.
Min har gröna ludna blad växer som paradisträd (tror jag den heter) luktar lite knepigt om bladen. Blommorna är gula stjärnliknande, rätt söta!!
Den har blommat sen i början av sommaren och blommar fortfarande i norrfönster. biggrin.gif
Mvh Norpis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon