Full version: rumstaklk
norpydorp
Jag har hrt att rumstaklken dr efter den har blommat,
r det sant?
Bara fr att min blommar nu...
mvh Norpydorp
Pema
Vad jag vet gr alla taklkar det men dom skickar ju ut en massa "barn" innan dom dr
MVH
Peter
Vitsippan
Jag vet inte riktigt hur det gr till rent vetenskapligt men om jag skrdar "barnen" och stter en bit ifrn s att modertaklken fr plats att bre ut sig horisontellt blommar inte mina taklkar och detta gr d att de taklkar jag har r ca 8 r gamla. Om jag dremot inte flyttar barnen blir det en tjock kudde av taklk som s smoning om brjar vxa p hjden och g i blom. Jag har bara ltit vissa gra det. Min svrmor visste dock inte detta och har ltit alla taklkar genom ren blomma och hon sa faktiskt nu i hstas att det verkade liksom som att hennes taklkar bara blev frre och frre.
Det dr med blomningen beror ocks p jorden. Jag har vanlig planteringsjord utblandad med lite kogdsel i mina rabatter och stenpartier och dr blommar inte taklken (frutsatt att jag flyttar barnen) men de taklkar jag satt p den komposten som r nstan frdig skjuter de i hjden och blommar fortfarande. Antagligen fr att de kommer upp en bit och s pga den nringsrika porsa jorden, antar jag.
norpydorp
Hm...hade fr mig att jag hade frgat om denna...
Men skickar ivg en massa barn?? Vad?? har inte sett till nt..menar du frn eller sm skott?
Jag har min inne s jag vet inte om det r samma taklk vi menar.
Min har grna ludna blad vxer som paradistrd (tror jag den heter) luktar lite knepigt om bladen. Blommorna r gula stjrnliknande, rtt sta!!
Den har blommat sen i brjan av sommaren och blommar fortfarande i norrfnster. biggrin.gif
Mvh Norpis
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon