Undrar hur/om det går att ta frön från blå bolltistel?
Fattar inte riktigt vad som är fröna i så fall. Själva "blommorna" i spetsarna har sedan länge blommat över, och satt vissna kvar. Tänkte att fröna kanske fanns inne i spetsarna, men det verkar inte som det.
Någon som vet?
/ELin
Sollan
28-09-2004, 11:05
Har samma problem. Alla jag frågat säger att det ska gå bra att ta frön men ingen kan säga var fröna finns.... /sollan
kerstin z5-6
28-09-2004, 13:14
Yes -Ni tittar just på en massa frökapslar -varje sådan lite blå strut som blivit brun är frö!Bara att gnugga loss o spara i kaffefilter Fröet sitter längst in men ta hela _det går fint Statifieras för bättre groning
Sollan
28-09-2004, 13:25
O fasen, jag som trodde det skulle finnas nåt yttepyttefrö någonstans... Hur är det med Echinacean då? Den har ju liknande "strutar". Är det samma med den? /sollan
humla
28-09-2004, 13:43
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-09-2004, 14:14)
Yes -Ni tittar just på en massa frökapslar
Tack!!!
Då ska jag spara dem.
Statifiera = Köldbehandla har jag för mig? Typ lägga i kylskåpet ett par veckor innan sådd?
Christer i Falköping
28-09-2004, 16:41
Nä, så först, sedan ställa ut på ett skuggigt ställe. Då sköter vintern det hela åt dig. Du kan vänta med att så till efter årsskiftet. Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.