Full version: Paris
Norrland
Hej!

Här kommer en fråga helt utan trädgårdsanknyting.

Jag undrar om någon har varit i Paris och kan rekommendera bra mat eller uteställen där? Gärna då ställen som passar en 35+

Eller kanske något annat sevärt som man inte får missa, förutom dom vanliga tursitattraktionerna?

Vore kul att få nåt tips!

/Från Norrland till Paris laugh.gif
jessica zon6
tja,jag har varit i paris ,men då var jag kring 20 och var på studieresa,såjag vet inte riktigt vad jag ska tipsa om.
jag gick beklädnadsteknisk,och var på många tygaffärer och boutiqer. var till versailles och minns än i dag hur vacker den formklippta trädgården var rolleyes.gif biggrin.gif biggrin.gif
Caprice
Här får du en bra länk:
Paris

Caprice
KURT
CITAT (Norrland @ 28-09-2004, 13:23)
Eller kanske något annat sevärt som man inte får missa, förutom dom vanliga vanliga tursitattraktionerna?

Ett bra tips är annars att IGNORERA de "vanliga tursitattraktionerna"! Det finns mycket billiga lågprisflyg till många storstäder nu (inkl. Paris). Jag tror att man upplever en stad bättre om man bara ignorerar de flesta tursitattraktionerna, sedan är det ju inte fel att veta så mycket som möjligt om staden innan man åker dit. Men njut av "vardagslivet" i en främmande stad istället.
lena:-)
..vi kanske ses i Paris! Men jag har även tänkt att besöka Monets trädgårdar i Giverny 7 mil från Paris. Inte kanske mest för trädgårderiet utan för, tja, för färgerna kanske.
mvh 8 okt Paris
Vitsippan
Gör inte samma misstag som jag. Jag var i Paris och tror inte att jag kommer komma dit igen och jag åkte aldrig upp i Eifeltornet. Jag led då och nu av höjdskräck men det är inte så allvarligt att jag inte skulle ha kunnat åka upp.
Så jag råder dig att göra det! GÖR DET! Dagtid eller nattetid... bara du gör det! Och tänk då på mig är du snäll sleep.gif
andreas i uppsala
I Paris hittar jag som i min egen ficka! biggrin.gif Senaste gången jag var där var i maj nu i år, under värmeböljan, 28-30 grader varje dag. tongue.gif
Montmartre, baksidan på montmartre, där ligger Paris enda vingård. Helt klart värt ett besök.
Centre pompidou bredvid hallarn är en fin del med folk som uppträder och visar vad de kan.
Min favoritdel förutom montmartre är quatier latin där inkastarna försöker få in er i just deras restaurant. De krossar bl.a tallrikar och annat. Det är trångt i de trånga gränderna, mycket turister men det är livligt och trevligt!

Louxembourg trädgården är också fint.
I stort sett så är hela Paris fint, allt är värt att se! även fast jag nu alltmer börjar hålla mig borta från områden som tes eiffeltornet och liknande

[IMG]http://img.photobucket.com/albums/v421/Ringil/pariseiffelooliv.jpg
[/IMG]
Del av marsfälten där nere
andreas i uppsala
I Paris under en oliv, kallar jag den här tongue.gif

smile.gif
Kattgräs
Det var länge sedan jag var i Paris, men om du gillar att gå och titta på och i kyrkor, är Notre Dame ett måste. Även om det är "turistigt".

Louvren såklart, fast räkna inte med att se allt. biggrin.gif
(Och jag trodde faktiskt Mona Lisa skulle vara lite större... unsure.gif )

Matställen? Njaeee... det är arton år sedan jag var där. Fast missa inte upplevelsen av att sitta på ett café och glo på förbipasserande! Det är ett rätt skönt sätt att vila trötta turistfötter på.

Ha det så bra i Paris! wub.gif
andreas i uppsala
Cafet grisfoten (la pied de cauchon) är värt ett besök! det ligger bakom hallarna, nära börsen har jag för mig.
Sen har vi den rökande hunden också.

Vill ni äta billigt och i spännande miljö så finns ju Chartier. Där kyparen skriver upp räkningen på bordet. Själva restaurangen ligger i ett gammalt soppkök för hemlösa. De hemlösa i Paris levdei princip i lyx.
Dzad
Paris är en riktigt fin stad... Men var beredd att köa väldigt länge för att komma upp i eiffeltornet... Eller åtminstone tog det ett par timmar att åka upp och ner för oss, men det var på mitten av dagen och på sommaren.
Men givetvis var det värt det ändå.
För länge sen för att jag skall kunna ge dig några mer specifika, t.ex. restaurang tips.
Norrland
Tack för alla fina bilder, tips och länkar!

Det kommer att bli några fullspäckade dagar minsann. Men det kommer att vara värt lite ont i fötterna =)

/Norrland
Viveka
Orangeriet, med Monets näckrostavlor, var en höjdare, liksom Sainte Chapelle (en liten gotisk pärla med fantastiska glasfönster i övervåningen).

Mina favoritkvarter är annars Sant Germain de Près med många små restauranger, som inte var lika hutlös turistfällor som kvarteren kring Notre Dame - åtminstone inte när jag sist var där, men det är rätt många år sedan nu, så det kan ha ändrats.
myskmadra
Ett lästips inför Parisresan - "Da Vinci koden" av Dan Brown. Jag har precis börjat på den och den förefaller till mesta delen utspela sig i Paris.
Och spännande! Hoppas att du får en härlig tripp till Paris "Norrland".
Hälsningar!
lotta_
Ja, jag har varit i Paris och så högt upp i Eiffeltornet man kan komma - HÄFTIGT! Åk dit på morgonen så kanske kön inte har blivit så lång. Vi filmade hela upp- och nerfärden med videokamera, så nu kan vi njuta av Eiffeltornet hemma också. smile.gif

Trevlig resa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon