Full version: Amarylis
Inga frn Nrke
Hej
Har en amarylis fr frsta gngen. Vad ska jag gra nu nr den blommat ver och bladen har vxt till 50-60 cms lngder.
Vattnas?
Ta bort bladen?
Ta ur lken ur krukan (jord o mossa)?
Eller vad?
Tacksam fr svar av er som vet. /Inga
Lena F
Efter blommningen ska lken anlgga nsta rs blomanlag och drfr br man gdselvattna den en till tv gnger per vecka. Den ska st ljust.
Om man har trdgrd s grv ner hela krukan i ett halv skuggit trdgrdsland det trivs den mycket bra med om det inte regnar fr mycket fr d fr man ta in den s att den inte drabbas av rdbrnna. P hsten tar man in krukan vattnar sparsamt en tid sen fr den st alldelens torr i tv-tre mnader tills den visar en ny knopp. D stller man fram krukan i fnstret och brjar vattan igen sparsamt fr att sedan ka vattningen.

Har gjort s hr och det fungerar, lycka till rolleyes.gif

Lena
Eva i Skne
Jag har aldrig lyckats skta mina utblommade. De har hamnat bakom gardinen och skts helt felaktigt och drfr har de frsts heller aldrig blommat om. Hll i er nu, alla blomstervnner smile.gif Jag kastar mina gamla lkar unsure.gif wub.gif unsure.gif
Annki
Eva! Jag r chockerad! Det r ju det som r sporten med amaryllis - att f dem att blomma om r efter r och helst med fler stnglar! Suck..... vad gr man med en sn som du? Kan du inte frvara dem bakom lnggardiner frst och skta dem felaktigt och sedan hiva ut dem i trdgrden eller p balkongen? Jag lskar mina amaryllislkar och skter dem slarvigt. Men de blommar, och blommar.... och det r s KUL! Om jag bara hade plats, skulle jag grna adoptera dina ocks!
Eva i Skne
Jag anade att jag skulle f svar som ditt Annki. tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Jag frstr att ni frfasar er. Jag fr kanske gra ett frsk nsta gng jag har en amaryllis. Annars kastar jag inte mycket som det finns liv i, sticklingar till frbannelse ibland och nerklippta fulingar, men det mesta tar sig. Det r bara amaryllisarna jag gett upp wub.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon