Full version: Amarylis
Inga från Närke
Hej
Har en amarylis för första gången. Vad ska jag göra nu när den blommat över och bladen har växt till 50-60 cm´s längder.
Vattnas?
Ta bort bladen?
Ta ur löken ur krukan (jord o mossa)?
Eller vad?
Tacksam för svar av er som vet. /Inga
Lena F
Efter blommningen ska löken anlägga nästa års blomanlag och därför bör man gödselvattna den en till två gånger per vecka. Den ska stå ljust.
Om man har trädgård så gräv ner hela krukan i ett halv skuggit trädgårdsland det trivs den mycket bra med om det inte regnar för mycket för då får man ta in den så att den inte drabbas av rödbränna. På hösten tar man in krukan vattnar sparsamt en tid sen får den stå alldelens torr i två-tre månader tills den visar en ny knopp. Då ställer man fram krukan i fönstret och börjar vattan igen sparsamt för att sedan öka vattningen.

Har gjort så här och det fungerar, lycka till rolleyes.gif

Lena
Eva i Skåne
Jag har aldrig lyckats sköta mina utblommade. De har hamnat bakom gardinen och sköts helt felaktigt och därför har de förstås heller aldrig blommat om. Håll i er nu, alla blomstervänner smile.gif Jag kastar mina gamla lökar unsure.gif wub.gif unsure.gif
Annki
Eva! Jag är chockerad! Det är ju det som är sporten med amaryllis - att få dem att blomma om år efter år och helst med fler stänglar! Suck..... vad gör man med en sån som du? Kan du inte förvara dem bakom långgardiner först och sköta dem felaktigt och sedan hiva ut dem i trädgården eller på balkongen? Jag älskar mina amaryllislökar och sköter dem slarvigt. Men de blommar, och blommar.... och det är så KUL! Om jag bara hade plats, skulle jag gärna adoptera dina också!
Eva i Skåne
Jag anade att jag skulle få svar som ditt Annki. tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Jag förstår att ni förfasar er. Jag får kanske göra ett försök nästa gång jag har en amaryllis. Annars kastar jag inte mycket som det finns liv i, sticklingar till förbannelse ibland och nerklippta fulingar, men det mesta tar sig. Det är bara amaryllisarna jag gett upp wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon