lolo
Hej! Jag har som nybliven husägare med trädgård upptäckt att vissa växter i trädgården har hål i bladen. Detta gäller t.ex. många av de funkior jag planterat, liksom en lungört och även en planterad porslinsveronika. Dessutom är även lite blad på primulorna urätna. Nävorna däremot har inte alls dessa problem, trots att de också är nyplanterade och komna från olika ställen. Är det sniglar som gjort detta? Har inte sett några på kvällen, när jag spanat, men de kanske gömmer sig? Eller är det andra insekter? Rådjur och större djur finns inte här, men insekter kan ju vara troligt. Nån som har förslag kring detta? Åtgärder? Är det alltid vissa växter som de brukar ge sig på? Har ju planterat mycket annat också, som t.ex. akleja och myskmadra samt alunrot, men de verkar helt fredade. Tacksam för svar! mvh Ann-Louise
Vitsippan
Den snigel som ställer till med störst problem i trädgårdarna är den spanska skogssnigeln (mördarsnigeln). Den är ganska lik vår svenska skogssnigel men med brun färg.
Den är otroligt glupsk och den är speciellt förtjust i växter med stark doft.
Denna snigel går det att läsa otroligt mycket om på internet. Mycket står det faktiskt på odla.nu under Fakta - Ogräs och odjur.
Det finns annars också en larv som är alldeles grön som håller på att äta upp sig nu för att sen bli en unikt stor fjäril. Denna bör du bara njuta av, men den går mest på buksbum och det låter lite mer som snigel, tycker jag.
Hoppas du får rätt på problemet!
kristerh
Det finns små sniglar 1-2 cm som är experter på att äta hål i blad/blommor,
de brukar gömma sig i jorden precis under plantan. Mördarsnigeln brukar kaläta wink.gif
krister
Vitsippan
Men vänta nu! Jag är ingen snigelexpert men är inte de sniglarna bra? Jag har sådana i min gamla kompostjord och de äter löv och annat skräp i komposten. Inte har de angripit mina växter när de väl kommit ut i rabatten. Känner mig förvirrad. unsure.gif
kristerh
CITAT (Vitsippan @ 28-09-2004, 15:49)
Men vänta nu! Jag är ingen snigelexpert men är inte de sniglarna bra? Jag har sådana i min gamla kompostjord och de äter löv och annat skräp i komposten. Inte har de angripit mina växter när de väl kommit ut i rabatten. Känner mig förvirrad. unsure.gif

Hos mig är de nästan värre än mördarsniglarna wink.gif de äter allt,
jag har inga i komposten men i trädgården kryllar det av dem, speciellt i år
krister
lolo
Tack för svaren! Den där gröna fjärilslarven, är den alltså utbredd i hela landet? Sniglar bör kunna finnas hos oss, då det dels har regnat REJÄLT på slutet och det dels är så fuktigt pga höst. Har läst om sniglar i allmänet på nätet, men hur är det egentligen: trivs sniglar överallt i hela landet? I alla trädgårdar? Är det större risk att få invasion av skogssnigeln om man bor utanför tätord? Den s k mördarsnigeln, den finns alltså inte i norra Sverige? Har läst att den ska finns i Stockholm, men inte längre norrut, alltså? Låter ju bra om det stämmer... Tvestjärtar har jag också läst ska kunna äta av bladen, men hur ser de egentligen ut och var trivs de? Flugor har vi gott om, liksom lite humlor och getingar som gottat sig i höstens värme, men andra insekter lyser med sin frånvaro. Men jag ska kolla upp ev fjärilslarver och sniglar igen.

En ytterligare fråga: Äter sniglar daggmaskar eller är de av samma sort?
kristerh
CITAT (lolo @ 28-09-2004, 17:19)
men hur är det egentligen: trivs sniglar överallt i hela landet? I alla trädgårdar? Är det större risk att få invasion av skogssnigeln om man bor utanför tätord? Den s k mördarsnigeln, den finns alltså inte i norra Sverige? Har läst att den ska finns i Stockholm, men inte längre norrut, alltså? Låter ju bra om det stämmer...
En ytterligare fråga: Äter sniglar daggmaskar eller är de av samma sort?

Sniglar trivs överallt där det är lite fuktigt wink.gif dvs överallt i rabatten unsure.gif den som har det torrt slipper alltså de äckliga sniglarna,
mördarsniglarna har inte hittat till norra sverige än (vad jag vet)
normala sniglar äter inte mask, men mördarsnigeln kan nog ta sig en o annan mask om den kommer åt... såg en mördarsnigel häromåret som hade bitit sig fast i en stackars padda och inte ville släppa taget,
där var det saxen som gällde huh.gif
krister
Vitsippan
Forficula auricularia

Tvestjärtar finns i hela landet utom i Norrland. De lever normalt utomhus men kan vissa somrar massföröka sig och invadera våra hus genom att ta sig in vid dörrar och fönster. De är mycket ljusskygga och uppträder endast på natten där det är trångt och fuktigt.

Den kan bli 10 - 14 mm och lever av det mesta t ex döda och levande växter, kvalster och småinsekter. Inomhus är tvestjärtar en sanitär olägenhet.

Vitsippan
Ligustersvärmarelarv heter den gröna larv som arbetar intensivt med att äta upp sig inför vintern. Det gäller att vara så fet att man klarar livet i puppan, flera kalla månader utan mat.
Själva fjärilen kan bli enorm, 12 cm mellan vingspetsarna, men flyger bara i sommarnatten, juni-juli varför vi sällan får se den.
Katti med torpet
Även jag har problem med gnagda hål i funkior m.fl, så jag lade in frågan med bilder under Odjur och sjukdommar. Klicka på nedanstående länk så kan du jämföra dina skador med mina bilder. I mitt fall verkar det vara tvestjärtar som är orsaken.

Länk till tidigare inlägg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon