Full version: Hjälp!
Cassiopeia
Jag har en High Chaparall som jag haft i 15 år, den är ca. 160 cm hög. För ett tag sedan bytte jag jord eftersom jorden sjunkit undan så mycket och jag hade haft samma jord i flera år. Nu är kaktusen jättesjuk. sad.gif Den har börjat mjukna, vissa stänglar har tom vikt sig.
Jag har inte tillsatt något näringsmedel och jag har varit försiktig med vattningen eftersom ny jord behåller fukten så länge. Kaktusen ser bara mer och mer ledsen ut för varje dag, vad kan jag göra?
GoSatta
dålig koll på just high chaparall (som faktist inte är en kaktus) men jag skulle tro att den har det blött om fötterna och kanske tillåmed har rå¨kat ut för röta? Jag skulle försöka ställa den lite varmare så den torkade ut snabbare, om den har gått och fått röta och börjat ruttna så vet jag inte riktigt om den går att rädda?

kanske går det att ta skott ifrån den som på en kaktus och på så sätt rädda iaf delar av den till eftervärlden?
Cassiopeia
Oj, vad är High Chaparall om inte en kaktus? Den har taggar ju. *s*

Nu är jorden helt torr... hur ser man om det är röta?
GoSatta
kaktusar finns enbart på den amerikanska kontinenten (förutom något undantag) och high chaparall kommer ifrån afrika (om jag inte har helt fel). Det finns gott om växter som ser ut som kaktusar efter som dom har utvecklat samma sätt att överleva liknande förhållanden. Man brukar kalla allihoppa suckulenter MEN dom flesta kallar allt för kaktusar efter som vi har lärt oss det som små att allt med taggar det är kaktusar =)

hur man ser om den har fått röta? Bra fråga, röta är ju att den börjar ruttna inombords och hur det ser ut ja det vet jag faktist inte (tack och lov för det).

Men det finns många som är bra på suckulenter här som säkert kommer kunna ge vettigare svar än vad jag har gjort.
Cassiopeia
Tack, väntar på fler svar...
Hur fånigt det än låter så har växten ett sentimentalt värde för mig. Jag fick den för 15 år sedan (den första växt jag ägt) av en familj som jag inte längre har kontakt med...
Majsan84
Inte alls fånigt med sentimentalt värde på växter! Jag har det till nästan alla mina gamla växter. Många har varit med om flera flyttar och vissa är tillochmed "inflyttningspresenter" som jag fick när jag flyttade in i min förra lägenhet.
Förstår mycket väl att Du vill ha kvar din High Chaparall. Själv har jag en på ca 7 år. Den är säkert närmare en meter hög, men står hemma hos mina föräldrar, då jag inte vill riskera en flytt. De är ju rätt ostadiga saker...
pejori
hur är det med huvudstammen? har den också mjuknat?
dom sidoskott som har vikt sig skär du bort. är det röta sprider det sig.
lägg dom åt sidan så länge.
känn i botten på krukan om den är blöt. ta i såfall upp kaktusen och lägg den att torka ett par dagar.
plantera sedan om den i jord med två tredjedelar sand i.
ställ den ljust och varmt, och ducha det översta lagret med handspruta, tills du ser att det kommer nya skott. vattna sedan sparsamt max var fjortonde dag rolleyes.gif
skotten du la åt sidan skär du rent tills du kommer till frisk vävnad. plantera som ovan.
har du några skott som är friska på moderplantan, så ta loss några och plantera för sig. då har du några kvar om plantan dör för dej.
Cassiopeia
Tack snälla för råden!

Nu har vi grävt upp växten och lagt den på några mattor för att torka. När vi grävde djupare i den stora krukan visade det sig att jorden faktiskt var fuktig fortfarande.
Jag skar bort de stänglar som vikt sig.
Jorden är utlagd på tidningspapper för att torka. *s*

Vad för slags sand ska man ha att blanda med? Jag kan väl inte gå ut i barnens sandlåda och ta sand? *L*

Tusen tack för hjälpen, nu håller jag tummarna för att den klarar sig.
Cassiopeia
Kom på fler frågor.

Hur ska "frisk vävnad" se ut? Jag skar av en stam som hade vikt sig högt upp (just den stammen är kanske 130 cm hög och har inga sidoskott, de översta 10 cm hade vikt sig) och jag tycker vävnaden såg frisk ut... det kom massa vit vätska. Men uppenbarligen var inte vävnaden frisk eftersom den vikt sig... så hur ska det se ut?

Det finns flera huvudstammar, de har inte mjuknat längst ner utan det är längre upp de har börjat mjukna och en del ser liksom ut att ha börjat sjunka ihop/skrumpna.

Det finns förresten en bild på "kaktusen" i mitt fotoalbum om du vill se, fast det är taget innan jag planterade om den.
pejori
jodå du kan ta barnens sand. gärna men lite småsten i. (sån man sandar med)
frisk vävnad är fast och klargrön.
dom som har mjuknat upptill skär du av under det mjuka. det ser lite konstigt ut, men det kommer sidoskott om den klarar sig.
den vita vätskan är sav så det är rätt.
när jag drabbas brukar jag skära ca 5 cm under der mjuka, så att jag inte får med sjuk vävnad.
du kan stryka över lite smält stearin om du tycker att det rinner mycket. tänk på att tvätta händerna då vätskan är lite retlig wub.gif wub.gif
håller tummarna att det går bra smile.gif
Cassiopeia
Ok, får låna lite sand från barnen då. *s*

Vävnaden var vit, inte grön. Då menar jag på själva snittytan. Jag skar av några cm nedanför stället där den hade vikt sig.

Är det normalt att en så stor växt har ett rotsystem som är litet som 2 knytnävar?
pejori
nej. det är lite litet, men mår den inte bra utvecklas inte rotsystemet rätt. huh.gif
den friska vävnaden ska vara fast och hård. wub.gif
Cassiopeia
*snyft* Så min älskade euforbia har aldrig mått bra hos mig? Den har ju växt och tidvis haft ganska mycket blad...
Jag är verkligen urdålig på att sköta mina växter... jag gillar dem men har inte riktigt intresset för att greja med dem. sad.gif
pejori
hav tröst kvinna biggrin.gif
det går säkert bra, men kom ihåg att en "kaktus" aldrig ska vattnas när den är nyplanterad. smile.gif
den klarar inte att ta hand om vattnet innan den är rotad wub.gif wub.gif
den kräver inte mycket skötsel, för att trivas. skvätt lite vatten på den då och då, så trivs den wub.gif
AndreasBK
Planterade du den på samma höjd som den stod? Suckulenter och kaktusar kan vara kinkiga med att få jord högre upp mot stammen än den varit tidigare.
Cassiopeia
Liten rapport; Nu har vi planterat växten i sandblandad jord och inte vattnat något. Jag har sprayat försiktigt med sprayflaska på den, det var knappt så översta jordlagret blev blött. Törs inte vattna mer än. Vi packade inte jorden lika tätt denna gång heller.
Jag har skurit av de stammar som hade vikt sig. Några är fortfarande lite mjuka i topparna men det kanske ordnar sig nu när den fått torka ut, eller vad tror ni?
De stammar jag skurit av har varit vita i "köttet", men saven är ju vit så det kanske ska vara så? Någon sa att det skulle vara grönt och fast men den personen kanske menade utsidan?

Vi håller tummarna att den klarar sig.
Tror ni den kan ha nytta av en växtlampa? Vi har ingen plats för att ha den precis vid fönstret utan den står en bra bit in i rummet...
Cassiopeia
Här är bilder på min sjukling... tror ni jag bör skära bort mer eller...?

pejori
nej. du behöver inte ta bort mer. det som syns på bilden ser friskt ut. smile.gif
lycka till wub.gif
Majsan84
Det var ingen dålig High Chaparall du har där!
Ser att din också är ganska lövfri. Hur kommer det sig att de bara har blad när de är unga? Trodde att min tappade bladen för att den var ledsen, men det kanske är en naturlig utveckling för denna sort? rolleyes.gif
Cassiopeia
Tack snälla för all hjälp! *kram* Om den klarar sig ska jag sätta en skylt i jorden "räddad av pejori". tongue.gif
Cassiopeia
Majsan84; Min är väl runt 16-17 år gammal och min brukar ha blad... men just nu är den sjuk. sad.gif
pejori
CITAT (Cassiopeia @ 05-10-2004, 18:50)
Tack snälla för all hjälp! *kram* Om den klarar sig ska jag sätta en skylt i jorden "räddad av pejori". tongue.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Majsan84
Hehe... då kanske min är ledsen då.. Hmm. Jag skall hem till mina föräldrar imorgon och vattna deras blommor när de är på Teneriffa. Skall ta ett snack med min High Chapparall då. Fråga hur han mår och så.. tongue.gif
Cassiopeia
Jag tror inte det finns någon räddning för min Chapparal och jag orkar inte hålla på mer heller. sad.gif
Jag planterade den ju i sandblandad jord när den hade torkat några dagar, sedan duschade jag försiktigt i jorden med sprayflaska efter några dagar, efter ytterligare flera dagar vattnade jag lite i jorden.
Idag upptäckte jag att flera stammar mjuknat och när jag kände efter så visade det sig att jorden är våt än. sad.gif
Innebär detta att rötterna inte sugit åt sig något eller är det jorden det är fel på? Eller har jag gjort fel som vattnat?

*ledsen och less*
165 cm hög och runt 17 år gammal i alla fall, känns jättetrist att den dör.
Cassiopeia
Är det förresten någon här som vill göra ett försök att rädda min Chapparal?
Om du tror du klarar det och kan hämta den så får du den. Vore så kul om den överlevde ju, även om det inte blir i min ägo. mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon