holjo
Jag behöver lite tips. Jag har ett inglasat uterum som ligger i söderläge varför det blir ganska varmt på sommaren fastän jag har automatiska fönsteröppnare samt en fläkt som är termostatstyrd. Jag har upptäckt att min änglatrumpet trivs mycket bra men enbart den gör ju ingen blomsterprakt. Det jag undrar över är vilka andra vackra blommor ettåriga eller fleråriga som kan tänkas trivas i sådan här miljö. Tacksam för svar
kerstin z5-6
Alla tropiska växter särskilt om du skaffar en fläkt -om luften cirkulerar blir det bättre -kolla gärna album Vinterträdgård -där finns lite tips
Vitsippan
Lite tips!
Ju större kruka, desto mindre skötsel och pyssel med vattning och gödning. Krukvolymen bör vara minst lika stor som de ovanjordiska delarna av växten och gärna ännu större. Ettåriga sommarblommor vill ha mer gödning än perenner och måste därför skötas om oftare. På en inglasad balkong kan man odla exoter från medelhavet som t.ex. citrus, lager, aprikoser, olivträd, rosmarin och fikon.
Du kan också välja torktåliga perenner som fetbladsväxter, trift, agapanthus, timjan m.fl.

För att underlätta vattningen är det en fördel att blanda in torv (gärna gödslad!), så att jorden håller längre på fukten. Man kan även täcka med till exempel barkmull, för att förhindra allt för snabb uttorkning.

Lycka till! Och välkommen som medlem!!!
TeliaNet
kaktusar passar bra i uterum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon