Full version: Fiberduk på plats
Christine R
Har nu äntligen fått mina växter flyttade till den nya trädgården. Vilket projekt det var!! Har tidigare skrivit om råd ang knölklocka i den nya trädgården och fick då rådet här att lägga i fiberduk i de nya landen. Detta är nu gjort, både i uppgrävda gamla land och i de helt nya. Fiberduken ligger för tillfället fullt synlig längs kanterna. Min fråga är: vad göra med det överflödiga? Finns det flera alternativ? Vill ju inte att den sjunker så att knölklockan kommer "farande" från gräsmattan igen...

Med hopp om lösningar!

Tack i förhand från Christine
kristerh
Vet inte riktigt vad du menar wink.gif har du problem med dukkanterna kan du trycka ner dem i jorden med en spade eller något liknande,
Sprider sig inte knölklockan med rottrådar? isåfall måste du göra en "kant" under jorden så pass djup så inte rottrådarna kommer åt, det kan du göra med fiberduken.
krister
Sommartorparn
Jag tror oklarheten är om fiberduken ligger under jorden eller ovanpå jorden. Om du lagt den ovanpå jorden för att kväva ogräset och sedan tänker plantera växterna i hål i duken, så är det bra om du som Krister siger gräver ned en kant mot knölklockan. Om det är så att du först har tagit bort jorden, lagt dit duken och sedan lagt på ny ogräsfri jord, då är det i stället så att duken kan bilda en kant uppåt runtom. Jag antar att det är det du menar med att duken sticker upp. Kan du inte bara lägga på en rad med stenar så att det ser snyggare ut? Dessutom, jag vet inte om det är just fiberduk man ska ha i marken. Är du säker på att du har rätt slags duk?
Gunvor Nilsson
Tråd som handlar om knölklocka

Du fick rådet att lägga markväv under jorden - inte fiberväv! Hoppas att du bara skrev fel för fiberväv stoppar inte ogräs! Då hade ett tjockt lager av dagstidningar varit bättre stopper!

Jag lade markväv runt ett äppelträd och öste jord över. Kanterna rullade jag och lade stenar runt hela markväven så kanten doldes. I två somrar har jag nu sått krasse och ringblommor i jorden och nästa sommar hoppas jag kunna ta bort väven och ha ogräsfritt under!

Så här såg min markvävsplantering ut i somras!

/Gunvor
Christine R
Hej igen och tack för era svar!

Jaha, det var som tusan. Jag kan inte annat än skratta åt mig själv. Jag tror iallafall att det var fiberduk vi la dit... (vit och som pressad filt). För det andra så menade jag att jag har grävt ur landen, lagt dit fiberduk (?!) och fyllt på med ny jord. Om jag bara tar rund sten, blir det svårt att komma åt bra med gräsklipparen runt om, så jag tror att det lutar åt tegelsten eller liknande. Då kan gräsklipparhjulen köra på den istället för på mina blommor.

Det känns ju lite fånigt det här, att lägga dit fel duk efter ett sånt projekt som det var... Är det alldeles kört?

Med vänliga hälsningar från en något snopen Christine
Gunvor Nilsson
Nje, du kanske klarar första året pch med en nypa tur så kanske den håller mot knölklocka två år men sen bör du nog ta upp duken och det skulle du fått göra även med markduk efter ett par år för ingen av dom förintas ju i jorden. Om du inte gör hål i duken förstås där du sätter perennerna. Kör så länge det går!

Markduken har ett plus också gentemot fiberväven - den är svart och hindrar ljuset från att komma ner till ogräset som behöver ljus för att växa.

Det med tegelstenar runt var inte så dumt. Jag har ett himla sjå att riva bort gräset för hand men så är det inte så lång sträcka så två somrar kan jag klara.

Och misströsta inte - värre saker finns väl!

hälsar Gunvor
uno
Geotextilduk är som pressad filt. Fiberduken eller täckväv är tunn som flor.
Det finns även en variant av markduk som är flätad svar plast. Den är kass tycker jag.
Christine R
Hei igen!
Geotexduk, det låter bra. Är det mer hållbart (gärna mot knölklocka) än fiberduk?

Jaså, vilken duk som helst hade ruttnat efter ett par år? Ja, jag vet. Det finns mycket värre saker än knölklocka, men för tillfället funderar jag mycket på hur jag ALLTID kommer att få plocka dessa blad... blä

Iallafall är jag mycket nöjd med mina nya blomland. De kommmer att bli himla bra hoppas jag. Nu måste jag gå in på tråden om knölklocka och RYSA lite.

Tack och hej
Christine
Sommartorparn
CITAT (Christine R @ 07-10-2004, 13:42)
Jaså, vilken duk som helst hade ruttnat efter ett par år?

Nej tvärtom. Om du nu har rätt slags duk så är poängen att den inte förstörs med tiden. Man använder ju sådana till dränenringar och stora markarbeten för att hålla isär olika slags massor (grus från lera etc) och det är absolut inget man gräver upp titt som tätt.

Enda anledningen till att du kan behöva ta upp den är om du vill plantera växter som kräver större djup. Det var kanske så Gunvor menade. Men i så fall hade jag i stället lagt en mörk duk som täckning ovanpå jorden och sedan gjort hål för perennerna och därefter strött bark över det hela.
kristerh
CITAT (Christine R @ 07-10-2004, 13:42)
men för tillfället funderar jag mycket på hur jag ALLTID kommer att få plocka dessa blad... blä

Testa nästa vår med att droppa lite roundup på knölklockans blad,
fungerar utmärkt på det mesta borde fungera på dem oxså,
passa på att köpa roundup nu på engång, det har blivit förbjudet wacko.gif
handlarna får bara sälja ut det som finns på lager.
krister
Sommartorparn
CITAT (kristerh @ 08-10-2004, 10:51)
Testa nästa vår med att droppa lite roundup på knölklockans blad,
fungerar utmärkt på det mesta borde fungera på dem oxså,

Hemligheten med att använda Roundup på ett effektivt sätt är att man ska behandla växten när den har mycket bladmassa. Ju kraftigare rot desto mera bladmassa behövs för att växten ska kunna ta upp tillräckligt med gift för att ta död på roten.

Problemet med knölklocka är att den kryper omkring som en minibladväxt i flera år innan den plötsligt börjar skjuta långa stänglar. Behandlar man bladen när dom är små så tar växten inte upp tillräckligt med gift, väntar man tills den har stänglar så dör den just där, men har redan hunnit krypa vidare med sina rötter o småblad över ett större och diffust område. Min erfarenhet är att det är svårt att använda R mot just knölklocka. Långvarig täckning tror jag mera på. Men så får man räkna med att frön finns i jorden.....
kerstin z5-6
Har du använt geotextil tjock gråvit filtig duk så är det helt rätt , med ett lager jord på håller den emot minst lika bra som den svarta plastremseaktiga jordgubbsplasten .. som fö är ett otyg med sina fransiga "band " ...
Knölklocka är ett projekt att utrota men du är på god väg
Christine R
Halloj!
Jag är visst lite snurrig när jag läser era svar. Kan kanske bero på att min dotter på nio månader kryper kring fötterna och ständigt ska åt datorknappen!!! Jaså, det stod att fiberduken INTE ruttnar. Tänkte väl det... Jaa, jag tror att jag kommer att försöka handrensa allt eftersom. Det finns nog inget mer att göra. Round up är jag nog lite emot. Vi får väl se om det fortfarande gäller efter nästa sommar...

Christine
Unn
CITAT (uno @ 07-10-2004, 08:37)
Geotextilduk är som pressad filt. Fiberduken eller täckväv är tunn som flor.
Det finns även en variant av markduk som är flätad svar plast. Den är kass tycker jag.

Måste bara fråga - Var får ni tag på denna geotextilduk? Själv har jag bara sett den flätade, plastiga markväven i butikerna, och ja, instämmer i att den är kass!

Unn - i färd med att gräva fram och återställa grusgångar smile.gif
kerstin z5-6
Den köper du i byggvaruhandeln - Geotextil -den hårdare mer tättvävda håller bättre än den lite mjukare luddiga -det finns olika kvaliteer
Jag skulle inte kunna göra en rabatt utan
Kanta , under grusgångar , lägga direkt på ogräs , några skrurna kryss för större växter på med jord o plantera smile.gif

Eg är den till för att hålla jord , sand o grus i olka lager så de inte blandas
Här kostar den 7-10 kr kvadratmetern

Här är ett ex
Unn
Aha! Byggvaruhandeln nästa smile.gif

Tack Kerstin!

Vilket vackert hus på bilden....och ljuset..
*Längtar plötsligt till Norrland*

Unn smile.gif
kerstin z5-6
Hihi Du får flytta hem -huset bredvid mitt är ledigt -Nog behövs lite faluröd på vår gamla kåk och gärna ett nytt plåttak .. men alla pengar köper ju datorn växter för ..uja ... bara jag fått växthuset klart ska vi renovera lite på utsidan ..
Ljus? detta är fotat nu i oktober .. så det var rätt grått tycker jag biggrin.gif
Christine R
Hej igen! Var länge sen jag var inne o kollade men fick nu se att ni fortsatt diskussionen. Precis en sån som på senaste bilden använde jag. Det var grävmaskinisten som hade "geotexfilten" med sig, var han nu hade köpt den... Är det inte så vanligt att göra som jag gjorde med filten? Jag menar att gräva ur ett land, ca en halvmeter, lägga i duk och sedan i med ny jord. Ni verkar mest lägga duken överst och sedan göra hål i duken för att plantera växter? Fast alla sätt har väl sina fördelar antar jag. Har förresten inte sett till några knölklocksblad än, trots en väldigt varm höst (bor i zon 1).

Hälsn Christine
Unn
CITAT (Christine R @ 10-11-2004, 08:32)
.. Är det inte så vanligt att göra som jag gjorde med filten? Jag menar att gräva ur ett land, ca en halvmeter, lägga i duk och sedan i med ny jord. Ni verkar mest lägga duken överst och sedan göra hål i duken för att plantera växter?

Jo ibland (hrm - rätt ofta faktiskt) önskar jag att jag kunde göra som du gjort i stället för att dutta med kartong, presenning, väv, tidningar what ever och se hur ogräset hela tiden återtar förlorad mark.
Men med 4500 m2 idel mördarogräs kan det liksom bara stanna på drömstadiet med grävskopa, duk och ny ogräsfri jord till hela rasket. Såvida jag inte blir hemskt rik en dag biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon