Full version: rosenkaktus
Mari-anne
Hej

Jag fick mnga fina skott av en rosenkaktus. De vxte mycket bra i sommar men nu vill de sig inte. De sm bladen ramlar av. Vad gr jag fr att rdda det lilla jag har kvar?
MVH Mari-anne sad.gif
Emser
Har du en bild p den?
pejori
det ser ut som du har den planterad i bark. stmmer det?
isfall ta upp dom friska delarna och stt dom i sandjord tills dom vuxit till sej.sen kan du plantera dom i vanlig blomjord smile.gif
stll dom ljust och soligt och duscha det versta lagret med sprutflaska.
smile.gif
GoSatta
om det r en Pereskia grandiflora vi pratar om (r usel p svenska namn) s tappar den sina blad p vintern nr den gr in i vila (tappar ven sina frukter om den har ngra) s jag skulle inte vara orolig.

Hller med om att sandblandad jord skulle passa bttre efter som den behver torka ut ganska snabbt MEN man ska vattna kaktusar frn fatet s att dom fr en anledning att ska nert med sina rtter.

P vintern ska den ha ytterst lite vatten efter som den vilar d och p sommaren ska man vattna p kvll/natt.
Mari-anne
CITAT (GoSatta @ 29-09-2004, 11:00)
om det r en Pereskia grandiflora vi pratar om (r usel p svenska namn) s tappar den sina blad p vintern nr den gr in i vila (tappar ven sina frukter om den har ngra) s jag skulle inte vara orolig.

Hller med om att sandblandad jord skulle passa bttre efter som den behver torka ut ganska snabbt MEN man ska vattna kaktusar frn fatet s att dom fr en anledning att ska nert med sina rtter.

P vintern ska den ha ytterst lite vatten efter som den vilar d och p sommaren ska man vattna p kvll/natt.

det r en rosenkaktus det blir rosa sm blommor p den och den ska inte tappa blad
GoSatta
syntax error
GoSatta
"It is decidious in winter, shedding its leaves and fruit."

"Frost Tolerance: Hardy to 26F (-3C), the leaves are deciduous below 50F (10C). They grow back at the end of March in Phoenix"

"Underwatering will cause the plant to shed its leaves."

"In winter the plant loses all its leaves and the rootball must be kept dry although it must not be allowed to dry out completely."

etc. etc.
Fenja
Det ser inte ut som en Pereskia grandiflora... Vet du ngot latinskt namn p den? Nr jag sker p Google.se s hittar jag namn som G Rhipsalidopsis , Rhipsalidopsis rosea, som man vanligtvis kallar Pskkaktus. I s fall skulle jag gissa att din helt enkelt ruttnar. Ta reda p friska blad och plantera dem i sandblandad jord s kan du kanske rdda den.
Mvh
Fenja
GoSatta
dock s har ju inte bladkaktusarna ngra blad att tappa? (om det nu r en pskkaktus och ven fast att dom heter bladkaktusar =) )

fast med blad kanske hon menade stambitar? svrt att se p bilden iaf.
Emser
Jag skulle vilja se ett friskt Xemplar av "rosenkaktus"...eftersom jag inte har en aning om hur den ser ut!
Fenja
Sk p google.se Emser, det r dar jag hittade bde uppgifter och bilder rolleyes.gif .
Mvh
Fenja
Emser
gjorrde det! Hittade lite bilder...tack fr tipset nd! smile.gif
Fenja
Nr du sker rosenkaktus i text p google.se s hittar du fljande: G Rhipsalidopsis rosenkaktus. Sk p G Rhipsalidopsis s hittar du bilder... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
CarMa
Hej p er!

Enligt Lena Mnssons "Krukvxter" heter rosenkaktusen Hatiora Rosea p latin.
Och sker man p detta mha google s kommer iaf jag fram till att den r synonym med psk-kaktus.
Rtta mej om jag har fel!
Hoppas Mari-anne blir lite klokare av detta smile.gif

/Carina
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon