Full version: rosenkaktus
Mari-anne
Hej

Jag fick många fina skott av en rosenkaktus. De växte mycket bra i sommar men nu vill de sig inte. De små bladen ramlar av. Vad gör jag för att rädda det lilla jag har kvar?
MVH Mari-anne sad.gif
Emser
Har du en bild på den?
pejori
det ser ut som du har den planterad i bark. stämmer det?
isåfall ta upp dom friska delarna och sätt dom i sandjord tills dom vuxit till sej.sen kan du plantera dom i vanlig blomjord smile.gif
ställ dom ljust och soligt och duscha det översta lagret med sprutflaska.
smile.gif
GoSatta
om det är en Pereskia grandiflora vi pratar om (är usel på svenska namn) så tappar den sina blad på vintern när den går in i vila (tappar även sina frukter om den har några) så jag skulle inte vara orolig.

Håller med om att sandblandad jord skulle passa bättre efter som den behöver torka ut ganska snabbt MEN man ska vattna kaktusar från fatet så att dom får en anledning att söka neråt med sina rötter.

På vintern ska den ha ytterst lite vatten efter som den vilar då och på sommaren ska man vattna på kväll/natt.
Mari-anne
CITAT (GoSatta @ 29-09-2004, 11:00)
om det är en Pereskia grandiflora vi pratar om (är usel på svenska namn) så tappar den sina blad på vintern när den går in i vila (tappar även sina frukter om den har några) så jag skulle inte vara orolig.

Håller med om att sandblandad jord skulle passa bättre efter som den behöver torka ut ganska snabbt MEN man ska vattna kaktusar från fatet så att dom får en anledning att söka neråt med sina rötter.

På vintern ska den ha ytterst lite vatten efter som den vilar då och på sommaren ska man vattna på kväll/natt.

det är en rosenkaktus det blir rosa små blommor på den och den ska inte tappa blad
GoSatta
syntax error
GoSatta
"It is decidious in winter, shedding its leaves and fruit."

"Frost Tolerance: Hardy to 26°F (-3°C), the leaves are deciduous below 50°F (10°C). They grow back at the end of March in Phoenix"

"Underwatering will cause the plant to shed its leaves."

"In winter the plant loses all its leaves and the rootball must be kept dry although it must not be allowed to dry out completely."

etc. etc.
Fenja
Det ser inte ut som en Pereskia grandiflora... Vet du något latinskt namn på den? När jag söker på Google.se så hittar jag namn som G Rhipsalidopsis , Rhipsalidopsis rosea, som man vanligtvis kallar Påskkaktus. I så fall skulle jag gissa att din helt enkelt ruttnar. Ta reda på friska blad och plantera dem i sandblandad jord så kan du kanske rädda den.
Mvh
Fenja
GoSatta
dock så har ju inte bladkaktusarna några blad att tappa? (om det nu är en påskkaktus och även fast att dom heter bladkaktusar =) )

fast med blad kanske hon menade stambitar? svårt att se på bilden iaf.
Emser
Jag skulle vilja se ett friskt Xemplar av "rosenkaktus"...eftersom jag inte har en aning om hur den ser ut!
Fenja
Sök på google.se Emser, det är daär jag hittade både uppgifter och bilder rolleyes.gif .
Mvh
Fenja
Emser
gjorrde det! Hittade lite bilder...tack för tipset ändå! smile.gif
Fenja
När du söker rosenkaktus i text på google.se så hittar du följande: G Rhipsalidopsis rosenkaktus. Sök på G Rhipsalidopsis så hittar du bilder... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
CarMa
Hej på er!

Enligt Lena Månssons "Krukväxter" heter rosenkaktusen Hatiora Rosea på latin.
Och söker man på detta mha google så kommer iaf jag fram till att den är synonym med påsk-kaktus.
Rätta mej om jag har fel!
Hoppas Mari-anne blir lite klokare av detta smile.gif

/Carina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon