Full version: Kaktusar...
niklaswik
Jag har skaffat några kaktusar som jag inte vet vad dom heter..

Tänkte att det säkert är några här som vet vad dom heter. smile.gif

Kolla på bilderna i mitt album

Köpte tre på IKEA för några veckor sen i en "trepack" för 29kr.
Det är nummer 2,3,4 som är IKEA-kaktusarna.
Nummer 3 ser väldigt tjock ut på bilden tycker jag men det är den inte. smile.gif

Nummer 1 har jag fått. Plantan som jag har fått skotten från växer i en "klump" i en kruka med kanske 30-40 "stammar", eller ännu fler, som hänger ut över kanten och slingrar sig. Dom blir väldigt långa och smala, ca 1cm i diameter. Taggarna är som ni kanske ser inåtböjda mot stammen. Jag har faktiskt aldrig sett nån bild på nån som liknar den här sorten nånstans, och aldrig sett i nån blomaffär heller. Hur hon som jag fick den från fick tag på den vet jag inte. Skotten är små grenar som växer ut från en stam som man bara kan dra loss och sätta i jorden så börjar dom växa.

Vore kul att få veta nåt om åtminstone någon. smile.gif

Undrar hur mycket luftfuktighet en "normal" kaktus vill ha också. Jag har mina i ett miniväxthus från IKEA, där det är 72% just nu, är det för mycket eller rätt lagom?
niklaswik
Är det verkligen ingen som ens har en aning om vad det kan vara? ohmy.gif sad.gif

Jag kan förstås vänta tills dom blommar och kolla på nån kaktussida och jämföra blommor, men det vore trevligt att veta redan nu. smile.gif

//Niklas
GoSatta
Dom flesta kaktusar och andra suckulenter bor ju i väldigt torra klimat alltså vill dom inte ha hög luftfuktighet! Så om jag vore du skulle jag plocka ut dom där ifrån annars är det nog risk att dom ruttnar.
niklaswik
Jag har tänkt på det också, men samtidigt så finns det ju (väl?) kaktusar i bergen i sydamerika som antagligen lever i ganska hög luftfuktighet... Men jag ska nog ändå öppna locket så att dom får samma fuktighet som resten av rummet, ca 40-50%. Känns säkrast. smile.gif
Nackdelen är att det inte blir så varmt, men nu på vintern gör ju inte det nåt heller.
GoSatta
det finns ju tropiska kaktusar (bladkaktusar) men dom ser helt anorlunda ut och lever i helt andra förhållanden.

Sedan så lever dom flesta kaktusarna i klimat där det är kallt och tort på vintern så dom flesta går in i vinter vila och då vill dom ha det kallt och väldigt lite vatten så det är inte mer en rätt!

Dock är det ju ens inte säkert att det är kaktusar =) nummer 4 kan enligt mig lika gärna vara en euphorbia (dock bara en ren gissning). Många euphorbior ser precis ut som kaktusar men dom kommer ifrån södra afrika/madagaskar där många av dom alltså inte får en vintervila utan har det varmt/tort året runt.

Men hur som helst så tror jag alla är gladare utanför växthuset =) köp lite frön till tex. bladkaktusar och dra upp där så har du användning för det endå =)
*Felix matte*
Hej!
Här kanske du hittar namn till dina kaktusar.
niklaswik
Jag är rätt säker på att det är kaktusar... Nog för att dom är köpta på ikea, men jag tror ändå att dom vet vad som är kaktusar.. smile.gif Fyran har ju "åsar" och allt.. Iofs så har väl t.ex. high chapparall såna också, men taggarna är riktigt vassa.

Jag har en del andra saker som kan vara i växthuset, så det löser sig nog. smile.gif Har haft ett gäng (15st) Albizia Julibrissin där inne, men dom har jag ställt ut i lite kyla över vintern, dessutom har dom blivit för stora. Har några Cordyline Purpurea (det står så, men vad jag har förstått så är det snarare Cordyline Australis "purpurea") som är på väg upp ur jorden.
Tyvärr klantade jag mig när jag sådde dom och tog jord direkt från komposten, så det har växt upp en del oönskade saker också som följde med jorden... mad.gif

Hehe, känns som om jag har glidit ifrån ämnet lite.. biggrin.gif
niklaswik
CITAT (Felix matte @ 29-09-2004, 13:27)
Hej!
Här kanske du hittar namn till dina kaktusar.

Tackar, jättebra sida! Att jag inte hittat den själv! ohmy.gif smile.gif Tycker jag har kollat på varenda kaktus-sida som finns, men den här hade jag missat. smile.gif
Christoffer
Fick du reda på vad kaktusarna hette?
Det skulle vara intressant att veta namnen på dem.
Ingrid på Västkusten
No 1 är en Mamillaria - Mamillaria elongata kanske,

No två är en Svärmorskudde d v s Echinokaktus grusonii

No 3 kan vara en Haagecereus av nått slag - pelarkaktusar är alltid lite luriga tycker jag likaså no 4. De kan se ut på ett sätt som små och helt annorlunda som större.
niklaswik
Christoffer: Nej, jag har inte fått någon klokhet i ämnet, förrän jag läste ingrids inlägg nu. smile.gif

Ingrid:
Att ettan kan vara en Mamillaria elongata verkar rätt så troligt. Tack! smile.gif

Nr 2 är jag dock rätt säker på att det INTE är en "vanlig" Echinokaktus grusonii, däremot hittade jag en bild på Echinocactus grusonii v. alba och den är väldigt lik den jag har.

Haageocereus ser väldigt rimligt ut också, du är ju rena kaktusgurun! smile.gif

Vad den sista är (och vilken sorts Haageocereus #3 är) återstår nog att se när dom blommar, och det lär väl dröja ett antal år eftersom dom är pelarkaktusar..?
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Echinocactus grusonii ser oftast hemskt olik ut som ungdom innan den sätter större tagagr och blir mera imponerande, men alborna har blivit mkt mera vanliga på marknaden de senaste åren. Har avstått då jag lätt får svartmögel på de vackra taggarna plus det här med att odla svärmödrarna så de blir mera breda än höga......ja det är inte lätt å vara kaktusentusiast i detta klimat!

Jomen - pelarkaktusarna behöver oftast vara en meter minst innan de blommar ( undantag finnes - och väldigt förtjusande sådana med) men bara de blir lite emra än 2 decimeter så ser de mera lika ut som de skall se ut som stora ( undantag förstås de med cephalier).

Inga vägar förbi Göteborg 7 - 8 Maj? Vi skall ha kul :-)) kaktus & suckulenthelg!

Hälsar Ingrid
niklaswik
Okej, men jag tror nog att min är en alba ändå, för den som var på bilden var så gott som identisk med den jag har.. smile.gif

okidoki jag får väl vänta tills dom blir större i alla fall. smile.gif

Åh jag önskar att jag kunde åka dit! Tyvärr är det ungefär 80 mil för långt.. tongue.gif wink.gif sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon