Hej! Jag har nu öppnat en ny tråd om sniglar och andra marodörer i trädgården. Den där gröna fjärilslarven, är den alltså utbredd i hela landet? Sniglar bör kunna finnas hos oss, då det dels har regnat REJÄLT på slutet och det dels är så fuktigt pga höst. Har läst om sniglar i allmänet på nätet, men hur är det egentligen: trivs sniglar överallt i hela landet? I alla trädgårdar? Är det större risk att få invasion av skogssnigeln om man bor utanför tätord? Den s k mördarsnigeln, den finns alltså inte i norra Sverige? Har läst att den ska finns i Stockholm, men inte längre norrut, alltså? Låter ju bra om det stämmer... Tvestjärtar har jag också läst ska kunna äta av bladen, men hur ser de egentligen ut och var trivs de? Flugor har vi gott om, liksom lite humlor och getingar som gottat sig i höstens värme, men andra insekter lyser med sin frånvaro. Men jag ska kolla upp ev fjärilslarver och sniglar igen.
En ytterligare fråga: Äter sniglar daggmaskar eller är de av samma sort? /Ann-Louise i Vännäs