Full version: vad för lampa?
hetsomchili
Jag har lite chiliplantor i mitt fönster, även 2 plantor med phyfalis + 2 st batplant (Tacca Chantrierei ). Jg undrar vad för slags belysning jag behöver för att dem ska hålla sej över den mörka vintern..
tallmon
Hej,
jag citerar mig själv från en annan tråd om belysning:

jag vet inte exakt vad det är för lampor du söker. Själv gillar jag inte halogener (de blir så varma) eller sådana där som ger blåaktigt ljus. Om du använder fullfärgslysrör med dagsljus eller vitt ljus får du ett ljus som är trevligt även för dig och det fungerar bra för växter också.

Sådana vanliga lysrör kan du säkert köpa hos vilken elgrossist som helst, SELGA till exempel, eller på en lampaffär som är välsorterad. Exempel på vad jag menar:

Philips, master TL5 HE (high efficiency).
TL-D90 18 W/950 dagsljus. Artikelnummer hos SELGA 8343962. Finns andra fabrikat som OSRAM också till exempel.

Jag körde en hydrokulturodling på lysrör i köket förra vintern och försåg mig med mynta och andra kryddväxter genom hela vintern. Alltihop toppat med en pelargon!

Lycka till!

----

Kolla även inlägg från signaturen TeliaNet, Claes som skriver den kan massor av belysning!

Mvh,
/Hans
TeliaNet
du kan kolla alla mina inlägg om belysning så löser det sig nog.
tveka inte att fråga om du undrar nåt.
fredag
ett förslag, bara?

125W Låg Energilampa med rätt spektrum

Finns både för växtåeriod, och blomperiod.

Från http://www.swedish-growsystems.se/
TeliaNet
CITAT (fredag @ 30-09-2004, 01:05)
ett förslag, bara?

125W Låg Energilampa med rätt spektrum

Finns både för växtåeriod, och blomperiod.

Från http://www.swedish-growsystems.se/

600kr för nåt som inte har mer 10000H livslängd.

skräp, köp den inte!
fredag
bara 10000h

Är inte det standard för alla sorters LE lampor? Även lysrör?

Sägs även att dyrare lampor, t.ex HPS'er tappat det mesta av sin efektivitet på 1-2 års användande...
GoSatta
ja ca 1 år kan man väl säga över lag, dom som håller längst nu är väl t5 rören och dom håller sig kanske 1,5 max 2 år på fulllsyrka.
TeliaNet
CITAT (fredag @ 30-09-2004, 18:57)
bara 10000h

Är inte det standard för alla sorters LE lampor? Även lysrör?

Sägs även att dyrare lampor, t.ex HPS'er tappat det mesta av sin efektivitet på 1-2 års användande...

nu citerar jag båda.

HPS håller nästan samma ljusflöde hela livslängden till skillnad fr. lysrör.

OSRAM LUMILUX 4Y longlife håller 45000H
induktionsljus håller 65000H.

lysrör kostar fr. 25kr, mer prisvärt och finns i flera varianter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon