Full version: vad fr lampa?
hetsomchili
Jag har lite chiliplantor i mitt fnster, ven 2 plantor med phyfalis + 2 st batplant (Tacca Chantrierei ). Jg undrar vad fr slags belysning jag behver fr att dem ska hlla sej ver den mrka vintern..
tallmon
Hej,
jag citerar mig sjlv frn en annan trd om belysning:

jag vet inte exakt vad det r fr lampor du sker. Sjlv gillar jag inte halogener (de blir s varma) eller sdana dr som ger blaktigt ljus. Om du anvnder fullfrgslysrr med dagsljus eller vitt ljus fr du ett ljus som r trevligt ven fr dig och det fungerar bra fr vxter ocks.

Sdana vanliga lysrr kan du skert kpa hos vilken elgrossist som helst, SELGA till exempel, eller p en lampaffr som r vlsorterad. Exempel p vad jag menar:

Philips, master TL5 HE (high efficiency).
TL-D90 18 W/950 dagsljus. Artikelnummer hos SELGA 8343962. Finns andra fabrikat som OSRAM ocks till exempel.

Jag krde en hydrokulturodling p lysrr i kket frra vintern och frsg mig med mynta och andra kryddvxter genom hela vintern. Alltihop toppat med en pelargon!

Lycka till!

----

Kolla ven inlgg frn signaturen TeliaNet, Claes som skriver den kan massor av belysning!

Mvh,
/Hans
TeliaNet
du kan kolla alla mina inlgg om belysning s lser det sig nog.
tveka inte att frga om du undrar nt.
fredag
ett frslag, bara?

125W Lg Energilampa med rtt spektrum

Finns bde fr vxteriod, och blomperiod.

Frn http://www.swedish-growsystems.se/
TeliaNet
CITAT (fredag @ 30-09-2004, 01:05)
ett frslag, bara?

125W Lg Energilampa med rtt spektrum

Finns bde fr vxteriod, och blomperiod.

Frn http://www.swedish-growsystems.se/

600kr fr nt som inte har mer 10000H livslngd.

skrp, kp den inte!
fredag
bara 10000h

r inte det standard fr alla sorters LE lampor? ven lysrr?

Sgs ven att dyrare lampor, t.ex HPS'er tappat det mesta av sin efektivitet p 1-2 rs anvndande...
GoSatta
ja ca 1 r kan man vl sga ver lag, dom som hller lngst nu r vl t5 rren och dom hller sig kanske 1,5 max 2 r p fulllsyrka.
TeliaNet
CITAT (fredag @ 30-09-2004, 18:57)
bara 10000h

r inte det standard fr alla sorters LE lampor? ven lysrr?

Sgs ven att dyrare lampor, t.ex HPS'er tappat det mesta av sin efektivitet p 1-2 rs anvndande...

nu citerar jag bda.

HPS hller nstan samma ljusflde hela livslngden till skillnad fr. lysrr.

OSRAM LUMILUX 4Y longlife hller 45000H
induktionsljus hller 65000H.

lysrr kostar fr. 25kr, mer prisvrt och finns i flera varianter.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon