Full version: Byta häck
katarina62
Till våren tänker vi byta ut vår gamla hagtornshäck. Den har någon typ av sjukdom som återkommer varje sommar. Bladen blir förkrympta och ihoprullade. Förmodligen blir det häggmispel eller syren i den nya häcken. Min fråga är: Kommer denna sjukdom även att drabba den nya häcken, Fast den är en annan art? Bör vi byta ut all jord?
Cilla
Undrar om detta kan vara löss? Blir bladen deformerade innan de rullar ihoå sig? När rullar de ihopå sig? Behåller de sin gröna färg, eller blir det gula och röda inslag i bladen?

Om det är löss kan man behandla med oljeemulsion strax innan äggkläckningen (innan bladsprickningen). Om det kan vara intressant kan jag kolla upp mer om just de lustyper som går på hagtorn, men om det är löss är inte klart på din beskrivning.
katarina62
Hej Cilla!
Bladen på min hagtornshäck blir deformerade, rullar ihop sig och blir lite vitpudrade (svampsjukdom, tror jag). Årsskotten blir liksom också deformerade, tjocka och vitpudrade. Några löss har jag aldrig sett till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon