Full version: Passionsblomma!
dragonbeauty
Jag vill bara dela min glädje över mina små passionsblommor som växer så det knakar!
Satte frön från passionsfrukter, och dom verkar trivas mycket bra i mitt söderfönster. En har fått en lång "tentakel" som nästan växer så det syns, dock inte skruvad som dom blir senare i livet... tongue.gif

Vill inspirera andra att prova, ger en extra stolthet när man tagit frön från ex frukt o verkligen följt plantan ända från start.

Här är en bild på den största planterad för ca 2 ½ månad sen.
/Emma wub.gif
kerstin z5-6
KUL -de ser fina ut - snart har du kanske blommor med -men dina är nog mer lila än denna -som inte ger särskilt goda frukter -men blomman är fin -
3,5 m o växer som attan gör min laugh.gif Min passiflora
andreas i uppsala
min passiflora som jag köptei våras får jag inte ens plats med på bild. Jag planterade ut den i july och nu har dne tagit över 2/3 av staketet. Den har slingrat in sig i fatsian,hibiscusen och fikonet och ger sig nu på grannen tongue.gif laugh.gif den är helt otorlig och den slutar aldrig blomma! Det är nästan tur att den inte är härdig, eller halvhärdig eller vad man ska säga.
*Felix matte*
Och min Passiflora hon dog sad.gif ... Undras om det berodde på att den var sååå hårt tvinnad i bågen? den fick aldrig en chans att klättra fritt.
andreas i uppsala
att låta den klättra fritt är rena galenskapen! En liten plutt p.caerulea har sen i juni blivit 10 gånger större. Dnen är nu 3-4 meter bred och om man skulle mäta totalhöjden, så skulle det nog bli 5-7 meter, bokstavligt talat. Jag har aldrig varit med om något liknande ogräs! wink.gif Hemsk är den,
hemskt fin alltså tongue.gif
kerstin z5-6
Ja de snörper fast dem aldeles tokigt i affären ibland -Synd -du får testa igen ,Felix Matte .
kanske du vill ha ett skott av min i vår ? -den verkar väldigt pigg av sej smile.gif
dragonbeauty
Andreas, har du nån bild på din stora skönhet? Ditt album kommer jag inte åt...

Jag har precis gjort en liten spalje till en av mina passionsblommor, hoppas hon vill klättra! tongue.gif
Sollan
CITAT (dragonbeauty @ 28-09-2004, 21:20)
Satte frön från passionsfrukter, och dom verkar trivas mycket bra i mitt söderfönster.

Tog du frön från frukter köpta i affären?
dragonbeauty
Ja jag tog frön från mina Hemköps-passionsfrukter! Tvätta av allt fruktkött (även hinnan på fröna), låt dom torka ca ett dygn. Sen är det bara att plantera i jorden! Rekommenderar en i varje kruka, så dom får mycket levnadsutrymme, det kommer att behövas!! tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-09-2004, 15:56)
Ja de snörper fast dem aldeles tokigt i affären ibland -Synd -du får testa igen ,Felix Matte .
kanske du vill ha ett skott av  min i vår ? -den verkar väldigt pigg av sej smile.gif

Tackar för erbjudandet Kerstin, det var jättesnällt. wub.gif
Så klart vill jag ha ett skott biggrin.gif
Tack vare denna sajt så har jag fått intresse att pröva växter som förr kändes mig främmande smile.gif Det är aldrig för sent att lära en gammal hund sitta laugh.gif
kerstin z5-6
Har ni minus däruppe på natten ännu ?smile.gif
dragonbeauty
Vart däruppe? Här i Östersund så har det inte varit minus ännu iallafall...
*Felix matte*
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-09-2004, 21:32)
Har ni minus däruppe på natten ännu ?smile.gif

Inte än biggrin.gif Vi hade en natt med minus men nu har det pendlat mellan +8 och +3,8 de senaste veckorna. wub.gif
Ingen snö i sikte men bara +2,5 just nu sad.gif
Vill INTE ha snö förrän i december tongue.gif smile.gif
*Felix matte*
CITAT (dragonbeauty @ 29-09-2004, 21:39)
Vart däruppe? Här i Östersund så har det inte varit minus ännu iallafall...

Kiruna biggrin.gif
yez
Vad spännande! Vad fort de verkar växa!
Jag planterade passionsflora frön igår!
Hoppas att det blir något!
alex
Passiflora caerulea som bl.a. Andreas pratar om, är INTE samma art som den du köper frukter av i mataffären(Passiflora edulis), utan en släkting. P. edulis växer normalt inte lika fort som P. caerulea men kan ändå växa fort om den får värme och lagom med gödsel. P. caerulea är både ganska härdig, och även inte härdig, då det över marken bara klarar ca 8- men det under marken ska klara betydligt mer lägre temperaturer, speciellt om man täcker den med t.ex. snö.
Sonja.S
Kan man sätta frön nu i oktober? Blir det frukter som man kan äta? wacko.gif
alex
Ja, du kan sätta frön nu i oktober, men då ska de stå varmt och så soligt som möjligt, med tanke på att solen är uppe en så kort tid under vintern och ja, du kan få frukt på plantorna, men då måste det vara varmt och soligt, dvs. är den bästa platsen ett växthus.
Mia, zon 3
Och har du dem i växthus får du vara beredd på den enorma växtkraft som Andreas i Uppsala berättar om! Jag sådde P.edulis när jag var liten och pappa satte en liten planta i växthushörnet. Den hade kvävt ALLT annat till slut, men visst fick vi frukter.....

Och Andreas - prova gärna någon av de andra Passiflororna om du ska ha dem på friland. Jag sätter ut små skott varje sommar, och de blir kanonfina! Men som sagt - växtkraften är väldigt olika mellan sorterna, så leta upp en som är lite klenare så blir du inte inväxt som Törnrosa i slottet.... biggrin.gif

Kom på mera - de är jättefina ihop med olika Ipomoea (Blomman för dagen), som också skulle vara ett hemskt ogräs om de vore perenna..... Jättesnyggt med de enkla, rena trattarna mot Passiflorornas komplicerade former!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon