Full version: Passionsblomma!
dragonbeauty
Jag vill bara dela min glädje över mina små passionsblommor som växer så det knakar!
Satte frön från passionsfrukter, och dom verkar trivas mycket bra i mitt söderfönster. En har fått en lång "tentakel" som nästan växer så det syns, dock inte skruvad som dom blir senare i livet...

Vill inspirera andra att prova, ger en extra stolthet när man tagit frön från ex frukt o verkligen följt plantan ända från start.

/Emma Här är en bild på min största planta, planterad för ca 2½ månad sen!

/Emma
Fenja
Vad roligt, du måste vara stolt! wub.gif
Mvh
Fenja
TeliaNet
passions är ju gott men ack så finns där inget fruktkött utan bara kärnor. biggrin.gif
dragonbeauty
Hehe gör inte mig något, jag gillar inte passionsfrukter =) Huvudsaken det blir blommor *hoppas* tongue.gif
Vitsippan
Imponerande!
Jag satte precis som du kärnor från passionsfrukt och ja det har kommit upp och ser ut som ditt men inte lika stort.
Dessutom satte jag mina i majmånad och nu är det ju snart oktober. På fem månader har de inte blivit alls så stora och friskt fina. Göder du dem eller? Hur ofta och mycket vattnar du? Lite tips?
Jag har även satt grapefrukt och citron. De är lika små...
dragonbeauty
Hej! Kul att du tyckte dom var fina! Jag vattnar när jorden har torkat upp, ca 1 gång i veckan skulle jag tro, dom verkar inte vara så känsliga. Näring får dom i vattnet då och då, men i ärlighetens namn har jag varit lite slarvig med det... rolleyes.gif
Däremot så har jag märkt att ljuset är viktigt! Hade en av plantorna en bit in i rummet, och den har inte alls växt lika frodigt. Så det kan jag tipsa om! Sen får jag en känsla av att ju större dom blir, ju snabbare växer dom. Ge inte upp med dina små!
Jag kommer att lägga in nya bilder senare när dom har växt till sig lite mer, har du bild på dina?
/Emma
ylle
Jag har stora klättrande passionsplantor som jag sådde från frö för flera år sedan. De trivs och frodas, men blommar aldrig. Varför? Ger näring, planterar om, fjäskar, men inte en blomma.
ylle
Här är min passionsfrukt.

alex
Passionsfrukt(Passiflora edulis) behöver mycket ljus och varma somrar för att blomma, så det bästa är ju ett växthus. Blommorna ser inte ut så här:

Utan såhär:

Den första av dessa visade är Passiflora careulea och den sista är just Passiflora edulis, som era plantor är om de är sådda från kärnor av köpefrukt.
Passiflora edulis behöver, som sagt, varma somrar för att blomma, men om de sitter i ett sydfönster så kan de kanske bilda blomämnen, med blommor till följd, ändå.
wolkenkrabber
jaha då lär man få blomm till somamren eller våren då, ja brassar alltid mitt element på högsta värmen och jag har inga persienner attblcoka solen med så det blir rejält varmt här på våren, även om elemntet t av så blri det lver +30 om min rumsdörr e ständ smile.gif åh den trivs juh som attans, redan tagit över fönstret, och jag ställde hit en för bara nån månad sedan, den hade stått längs tinn i ett rum i sommras och knappt växt nått allt, den var ungefär 170 - 180 då den är en bra bit över 2 meter nu smile.gif
Orchid
Ohh, vad fina era passionsblommor är! Känner mig lite *avis*.. vill oxå.
Hur planterar man frön till passionsfrukt? Det enda jag odlat var en avokado kärna, som det gick bra med.. men sen vissna bladen på den och nu har jag toppat den ännu en gång o väntar på att nåt ska hända.
dragonbeauty
Ta ur fröna ur frukten o skölj av fruktköttet och hinnan som är på fröna, låt dom sen torka i ca ett dygn på ett fat. Plantera sedan i vanlig jord. En planta i varje kruka, för dom kommer att ta mycket plats senare! Låt stå ljust. Lycka till!
Orchid
CITAT (dragonbeauty @ 01-10-2004, 11:17)
Ta ur fröna ur frukten o skölj av fruktköttet och hinnan som är på fröna, låt dom sen torka i ca ett dygn på ett fat. Plantera sedan i vanlig jord. En planta i varje kruka, för dom kommer att ta mycket plats senare! Låt stå ljust. Lycka till!

Hur lång tid tar det innan de börjar växa? Jag antar att de ska stå fuktigt eller?
dragonbeauty
Nja fuktigt men inte blött! Minns inte hur länge det tog för mina... nån vecka? Nån annan som har bättre koll? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon