Full version: Bambu
Becky,Malmö
När vi flyttade in i vårt hus i våras fanns där två fina bambubuskar (tror jag de heter, liksom som högt gräs) undrar om jag ska klippa dem? De är ju rätt höga och verkar hänga allt mer.

Nån som vill vet? blink.gif
andreas i uppsala
vad du än gör så klipp inte nu! Bambu kan klippas men inte nu. I vår eller kommande sommar kna du göra det. Bambu ska hänga lite.Jag förmodar att du har fargesia. Den hänger efterom att tyngden från bladen drar ner stammarna. Det är väldigt fint sätt några til bredvid dem och gör en liten hemlig slingrande väg dit in. det är väldigt fint och ger ett mycket tropiskt utseende.
Becky,Malmö
Tack så jättemycket för svaret.
Kul att se hur stora de kan bli då kanske man inte ska klippa på dem alls?
Nåt annat man ska tänka på för att sköta dem på bästa sätt?
andreas i uppsala
det finns inte så mycket man behöver göra. de sköter sig själva. Men gödning har de inget emot. Det är ett gräs så blåkorn och annat fungerar utmärkt. De älskar vatten. Skulle bladen börja rulla ihop sig så är det för att den har brist på vatten. men det borde ni inte ha något större bekymmer med där nere.

Har du någon bild?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon