Caprice
Undrar bara lite över hur ni som bor i villa har valt när det gäller TV...

Vi har idag Viasat, men jag är inte riktigt nöjd.. saknar 5:an samt Discovery...!

Vill ha 1:an, 2:an, 3:an, 4:an, 4+, 5:an, Discovery och TCM (gamla filmer)..

Viasat har ju inte 5:an, TCM samt Discovery i sitt sortiment... Men de är ju de enda som har 3:an i sitt kanalval....?
Boxer har ju inte 3:an (de har det just nu som någon specialare till Jan -05)
CanalDigital har ju inte 3:an...

Verkar som om man vill ha 3:an samt tex 5:an så måste man ha både Viasat och tex Boxer...?

Hur har ni valt...?

Caprice
dragonbeauty
Tror minsann Canal Digital har kommit med ngt nytt nu så man kan få både 3an o 5an... Kolla upp det hos din radiohandlare!!
GoSatta
antagerligen så kommer man ju att kunna köpa tv3 extra hso boxer också när gratis perioden går ut, annars verkar det väldigt underligt att dom har kört det tills nu?
ThomasJ
Om du har parabol, vilket jag antar eftersom du hittills haft Viasat, så är det här en lösning..

Så här hjälpte jag mina föräldrar nyligen då de ville ordna upp i tv-djungeln.. De har haft "alla" kanaler men tyckte det blev för dyrt och de tittade aldrig på alla kanaler..
De ville ha ungefär samma kanaler som du, då valde vi att köpa CanalDigitals grundutbud (20-30 kanaler) och med det får 1, 2, 4, 5, 4+ bl.a. Sedan valde vi att bara ha Viasat "mini" (bara deras kort) då får man 3, ZTv, 8 bla (kostar ca 90kr månaden), på det sättet fick dom mycket kanaler (som de gärna tittar på, Travel Ch, TCM, Hallmark osv.) utan att det bränner hål i plånboken varje månad..

Detta kräver att man har en motagare som har två kortplatser eller använder två motagare. Hör med din radioaffär för bästa lösning för dig.

Hoppas det var någon hjälp. wub.gif

/Thomas
Betty
När vi flyttade till villa valde vi först Viasat (Guld) men vi saknade bl.a. Discovery så vi bytte till Canal Digital (Familjepaketet). Har faktiskt inte haft några som helst problem med att leva utan 3:an, vi fick ju så många andra/bättre kanaler i stället! Det verkar som om filmer generellt visas först på Canal Digital innan de visas i Viasats filmkanaler. Dessutom har Canal Digital fler filmkanaler. Boxer har vi inte ens funderat på, tycker de har för magert utbud + att i vårt fall skulle vi behöva installera en antennförstärkare för ca 5000:- för att kunna se Boxers utbud...
Caprice
ThomasJ,
tror att det kommer bli någon sådan lösning för oss oxå, om det inte finns någon smartare lösning, typ...

dragonbeauty: SJälvklart ska det kollas upp, verkar kanon...!
CarinaA
Vi har också CanalDigital (Familjepaketet), men saknar 3:an och Ztv sen vi bodde i lägenhet. Trodde inte vi skulle det, att vi inte såg så mycket på dem, men minsann det gjorde vi visst. Fast vi har fått välja och då satsade vi på att behålla t ex Discovery, som vi gärna ser på.
Men det blir till att kolla upp Thomas J förslag... Absolut! Tack för det, Thomas J! rolleyes.gif

Carina
TeliaNet
viasat har det bästa utbudet till det dyraste priset, TV3, ZTV, 6 TV100 kanaler för 299/mån inkl. box och parabol.
kör med NSAB satelliter som är pålitliga.

canal-digital har ju kanal 5,CANAL+, C+FILM1, C+FILM2, C-more-Film, inget överdrivet, dock billigt.189kr
ska få möjlighet att visa VIASAT kanaler.

Boxer har ett bra utbud m. bla TV3, kanal 5 & ZTV.
man kan även köpa till Canal+ paket för 70KR/MÅN.
tämligen stort utbud och enkel installation.

svårt att veta vilken man ska ta, boxer blir dyrt med canal+ paketet och då kan man lika väl satsa på annan

gillar man film så är VIASAT det självklara valet.
Ralf
Till dina priser Telianet så tillkommer en så kallad kortavgift på 500 kr per år. Man behöver dock inget kort för att se på SVT:s kanaler och på TV4.
TeliaNet
CITAT (Ralf @ 29-09-2004, 20:35)
Till dina priser Telianet så tillkommer en så kallad kortavgift på 500 kr per år. Man behöver dock inget kort för att se på SVT:s kanaler och på TV4.

och uppläggningsavgift på 250kr tror jag
Caprice
Jag ringde och hörde med Boxer idag, vad som händer med kanal 3 hos dem efter januari (3:a ingår from Sept til Jan) och fick till svar att de ligger i.... MTG:s, tror jag de heter, händer om 3:an ska ingå i Boxer i framtiden...
De kunde alltså inte ge något svar...

3:an (MTG) håller alltså på just nu att bestämma sig för om de ska ingå i tex Boxer´s utbud, eller som just nu, endast finnas hos Viasat...

dragonbeauty: Nej, 3:an ingår fn inte hos CanalDigital...

Mao, om vi har tur kommer det efter Januari finnas leverantörer som kommer att ha "alla" kanaler samlade, 3:an och 5:an tex...

Håller tummarna... rolleyes.gif

Caprice
renate
Jag har Canal digital familjepaket,hade canal+och de andra filmkanlerna ett år för att slippa hyran till boxen.tyckte det blir för dyrt i längden med alla kanaler,tittade inte mycket på dem.Tv3 saknar jag inte,har aldrig gillat den kanlalen.Titta mycket på BBC prime,Animal planet,Travel mm.
Betty
CITAT (TeliaNet @ 29-09-2004, 19:23)
gillar man film så är VIASAT det självklara valet.

Håller inte riktigt med dig där Claes.
Vi som har Canal Digitals familjepaket har filmkanalerna Canal+, Canal+Film1, Canal+Film2, C MORE Film, TV4 Film, TCM och 11 st KIOSK-kanaler där man kan beställa utvalda filmer och se dem på vilken tid man önskar (man betalar 29-35:-/film)
fruberglund
Jag har också stört mig på att man inte kan få både TV3 och Kanal5 med samma leverantör.

Vi har Canal Digital för att vi ville ha Discovery och 5:an som är bäst (förutom alla j-la dokusåpor då men det tar vi in en annan tråd i så fall:) )

Läste en artikel i en tidning att med Canal Digitals nya boxar skulle man även få in TV3 men hörde idag att Canal Digital "lånat" TV3 utan lov från Viasat och att Viasat nu kodat om så att Canal Digital-abbonenter inte skulle kunna se TV3 längre.

Sen finns det ju även fy-ordet piratkort (som jag ABSOLUT inte har och inte stödjer på nåt sätt smile.gif ).
Ewa L
När jag skulle bestämma mig för c:a 4 år sedan insåg jag vilken djungel det var. Då var det framförallt mina ungdomars val som blev viktigt = 3:an + MTV. Bestämde mig därför för Viasat. Efter det första året har jag bara haft grundpaketet, dvs utan filmkanalerna. Det är ju ändå minst 10 filmer i veckan, av vilka jag kanske vill se 3--4. De spelar jag in (4-5 filmer på Long Play på ett 240-band). Finns inte en chans att jag skulle kunna hinna se allt som sänds ens på de kanaler jag har, alltså saknar jag oftast inte fler. Bara en sportkanal...

Håller precis på och hjälper min granne (77-årig änka) och hon har valt Boxer, men precis som någon påpekade: Väldigt ofta behövs antennförstärkare etc!! Och det var kostnader som hon definitivt inte hade räknat med.
Monica M zon 4
Synd att man inte kan välja exakt vilka kanaler man vill ha utan att man är hänvisad till att köpa ett helt paket. Man kunde ju ha nåt grundpris på till exempel 50 kr/mån och sen 20 kr/kanal. Det skulle underlätta enormt för min del.
TeliaNet
CITAT
Synd att man inte kan välja exakt vilka kanaler man vill ha utan att man är hänvisad till att köpa ett helt paket. Man kunde ju ha nåt grundpris på till exempel 50 kr/mån och sen 20 kr/kanal. Det skulle underlätta enormt för min del.

har sett att det finns, men jag kommer inte i håg var.

du får titta runt hos nämnda operatörer.
Kakaduan
Vaddå inte kan få TV3 och Kanal5 hos samma leverantör? Missförstår jag frågan? Jag har Boxer och dessa båda kanaler ingår där.

Mina erfarenheter i övrigt av Boxer är lite blandade. Lite för ofta "låser" sig boxen så att man måste dra ur kontakten och starta om den. Olyckligt om man bandar något. Ganska ofta hänger inte ljudet med bilden heller, utan man måste byta kanal och sedan byta tillbaks igen så att de synkas igen. Man måste också ha den kanal på som man vill banda, vilket jag tycker är dumt. Vill man banda en sak och titta på en annan eller om man vill banda från två olika kanaler om man inte är hemma en kväll, så går inte det (om det inte är jag som helt missförstår, men det tror jag inte).

Kakaduan
Xelma
Vi har haft Viasat och rekommenderar det INTE. De har numera en anmälan från oss hos Allmänna reklammationsnämnden. Anledningen till detta är att paketet som vi fick vid jul slutade att fungera i mars. Har nu räknat ihop att jag ringt 22 gånger (2,5 timme), mailat (svar: ring, dvs halvtimmes kö ibland...), faxat (inga svar), skickat brev (inga svar). Det slutade med att vi fick avbryta abonnemanget "trots att vi inte är avlidna" Nåja, nog om det dåliga företaget med noll-kompetens i supportavdelningen (det är bara ett call-center med en databas) och de vet inte ens om vad deras chef heter. - nu blev jag arg igen -

Viasat ägs av MTG, vilket även TV3 gör!

Vi har numera CanalDigital, som i augusti hade ett erbjudande att man kunde få in TV3+ZTV, men det fixade Viasat så det inte är möjligt längre. Dock kan vi med en tillsatsapparat tydligen få in det igen(?)

Boxer anser vi vara tunnt utbud och förstärkare behövs nog också.

Vi hade kunnat gräva ut till en Comhem-ledning i trottoaren. Gräva själv och 4000kr i anslutningsavgift. Men sen blev det dyrt då bara det analoga grundutbudet kostade 99 kr per månad+box osv och i det ingår inte mycket.
TeliaNet
personligen klarar jag mig inte utan TV3, TV4, KANAL5 & ZTV.
jag har kabel-tv nu och saknar canal+ paketet och TV1000.

att få allt blir svårt men skulle jag behöva välja så blir det nog viasat med 6 filmkanaler + TV3 och ZTV.

jag skulle inte tveka på att välja viasat, bäst utbud.

en släkting har canal-digital och det utbudet är inte så vasst.
pisanggoreng
Hej,

Mitt tips är att nöja sig med SVT och TV4. Böcker och internet är så mycket mer givande än TV, hursomhelst.

Lycka till med valen...

/pisanggoreng
ps. Vill man se film kan man ju bättre hyra en rulle så man bestämmer titel och filmtid själv.
CarinaA
Jag håller med dig, Kakaduan, att det är skit att det inte går att lösa det här problemet med inspelning på videon. Jojo, jag vet man kan ha en mottagare till, men ska det behövas i dagens tekniksamhälle?? Sen vi flyttade till hus (april) har jag inte spelat in EN gång på videon pga andra i familjen vill se på annan kanal än den min film, etc går på. Irriterande! Eftersom jag jobbar mycket kvällar och helger, så var det kanon att kunna spela in dokumentärer och annat som jag tycker är intressant, och sen kika på det senare. Grrrr.... mad.gif
GoSatta
köper man en bättre (läs dyrare) dekoder så kan man se på andra kanaler än man tittar på, vissa har ju även hårddiskar så att man kan pausa när man går på toa etc.

Men självklart kommer det vara kass ett tag till, det är rellativt ny teknik och att bara behva en box för att se på tv tycker jag är rätt gammalmodigt, anorlunda är det nog om 10 år när allt är inbyggt i tv¨n

/Mats som är nöjd med boxer efter som han då får bbc world, discovery och discovery travel and adventure
fruberglund
CITAT (Kakaduan @ 30-09-2004, 15:21)
Vaddå inte kan få TV3 och Kanal5 hos samma leverantör? Missförstår jag frågan? Jag har Boxer och dessa båda kanaler ingår där.

eller om man vill banda från två olika kanaler om man inte är hemma en kväll, så går inte det (om det inte är jag som helt missförstår, men det tror jag inte).

Kakaduan

Som jag förstått det ingår TV3 i Boxer än så länge men kommer försvinna i januari.

Vår dekoder går att programmera om man vill spela in från två olika kanaler samma kväll och inte är hemma, dock inte om programmen går samtidigt.

Nu har vår dekoder tråkigt nog ballat ur *suck* varför kan saker aldrig fungera som det ska?

Den är helt cepig och bara slår av sig själv mitt i ett program, den blev så efter att vi laddat ner mjukvara som dekodern sa till oss att ladda ner eftersom det skulle kodas om.

Man får ringa och tjata och tjata och dessa eviga telefonköer mad.gif
Caprice
Kakaduan skrev:
# Vaddå inte kan få TV3 och Kanal5 hos samma leverantör? Missförstår jag frågan? Jag har Boxer och dessa båda kanaler ingår där. #

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så är det på "prov" som 3:an ingår i Boxers utbud idag...

Det kommer kanske att försvinna från Boxers utbud, Boxer vet inte själva om det kommer att finnas kvar efter Jan -05.... mad.gif

MTG ska först bestämma sig för om de ska ha 3:an ute på andra bolag, eller om de ska ha ensamrätt på den kanalen... Väljer de ensamrätten kommer alltså 3:an endast finnas hos Viasat.... mad.gif

Otroligt korkat att det inte går att välja ALLA kanaler man vill ha hos en och samma operatör...? 3:an måste ju tex förlora massor av tittare pga att man inte väljer Viasat... Kunde "alla" se den kanalen skulle de ju har många fler tittare på vissa program, därmed skulle de ju kunna ta mer betalt av annonsörerna....

Vi får väl informera Stenbeckskan om detta... biggrin.gif

Caprice
Fredi
Angående Boxer...

Jag hade problem med mottagningen tidigare. En sväng till Kjell & Co löste dock problemet. Jag tror att antennförstärkaren kostade 249 kr. Nu låser sig boxen inte längre.

Jag har dock haft mycket problem med Boxers så kallade kundtjänst. För att slippa faktureringsavgift gick jag med på autogiro. Det visade sig att någon knappat in fel och att de drog 29 kr extra istället för att ge 29 kr i rabatt. Efter 18 telefonsamtal till kundtjänsten och efter att 18 ggr blivit lovad att det skall lösas (och att jag skulle få tillbaka pengarna samt bli bjuden på en månad) kom det ett brev där de förklarade att jag faktiskt betalat för lite. huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif

Jag lyckades få tag på en kundtjänstansvarig och efter viss diskussion gick han med på att jag skulle få tillbaka det som dragits för mycket. Det krävdes dock ytterligare tre samtal för att få den där gratismånaden som utlovats.

Under hela resans gång fick jag dock inte en sak. Det som jag faktiskt värderat mer än pengarna tillbaka och en gratismånad. En ursäkt. Inte en j-l på Boxer ansåg att de hade gjort fel. Fast det blir väl så i de flesta statliga monopolbolagen...
Xelma
Ja, samma tråkiga människor jobbar nog för Viasats support (de har nog samma call-center...)

Ang att ha dubbla kortläsare så påstod vår tv-handlare att de blockerar numera ut varandra. Dvs om man köpt en mottagare med dubbla kortplatser från ex CanalDigital vägrar Viasat att sälja abonnemang. Dvs om man har en box med dubbla kortplatser måste det ena kortet vara piratkort! Vet inte om det stämmer, men det låter sjukt.
Ralf
Boxer är för ett märkligt företag, ett statligt företag som har blivit fällt i Allmänna reklamationsnämnden för orimliga ensidiga avtalsvillkor och vilseledande reklam! Jag har själv vägrat att betala felaktiga räkningar från dem och blivit hotade med kronofogden. Om en räkning är tvistig så får den ej lämnas över till KFM men det verkar Boxer inte veta om.

Vi har haft Boxer i 2½ år, allt fungerad utmärkt tills för ett år sedan. Sedan hände något, tror kanaler kodades om. Sedan dess fungerar det ej längre på kvällstid, signalerna är för svaga säger Boxer och dom förnekar att dom har ändrat något. Vissa kvällar fungerar allt, vissa ingenting alls. Det mest märkliga är att reklamen går bra att se ofta, men sen ej själva programmen. Jag har gjort allt som boxers kundtjänst har bett mig om, tex laddat ner ny programvara, det har bara resulterat i försämringar.

Vi har även en antennförstärkare av enkel slag, finns det starkare att köpa?

Terracom som står för själva utsändningen säger också att dom inte har ändrat något alls.

FRÅGA: är det flera här flera här som kunnat se med boxer tidigare men ej kan göra det längre?
TeliaNet
teracom bytte kodning för ett tag(minst 5mån) sedan, kan det varit det?
jag vet att det berodde på piratkorten, och nu är kodningen mycket svår att knäcka.

jag har själv använt en kort-programmerare och vet att kan man bara kodningen så är det lätt.

kodningen finns att hämta på tillfälliga platser på nätet.

och för er med kabel-tv som bara får in suddig bild av betalkanaler, än finns det hopp.
jag har en ritning på hur man får in perfekt bild med hjälp av 8 komponenter på antennkabeln.
vill ni ha ritning så får ni kontakta mig.
Fredi
CITAT (Ralf @ 01-10-2004, 20:43)
Vi har även en antennförstärkare av enkel slag, finns det starkare att köpa?

Fördelen med förstärkaren som jag köpte är att effekten kan finjusteras. Kolla på Kjell & Co, min förstärkare har produktnummer 30114.

Din box bör ha en fuktion som visar hur mottagningen är. Det är en massa siffror som jag inte fattar mig på... Boxers "kundtjänst" vet dock vilken nivå siffrorna skall ligga på för att allt skall fungera. Kolla vilka siffror som inte är på rätt nivå och ta med dig den informationen till Kjell & Co. Det gjorde jag och de hittade rätt lösning till mig.
MrNorth
När jag bodde i lägenhet hade jag en canal digital parabol bara för att grundutbudet man hade i mitt hyreshus bara var för tråkigt, samt att alla kanalerna var i mono. Den parabolen hade jag i 5 år. Nu när jag flyttade till nybyggt hus fanns ju ingen antenn eller antenkabel dragen, och för att slippa den fula parabolen så skaffade jag ett boxerpaket istället. Och för att slippa köpa en vanlig antenn och dra koaxkabel fick jag en aktiv antenn på köpet. Och hittills har allting fungerat perfekt, inklusive Dolby Digitalljudet på ca 1 % av alla program smile.gif

Jag ser ingen anledning till att ha parabol såvida man inte vill ha visats utbud? En ful sak som hänger på fasaden... nä tack smile.gif

Kan tillägga att jag skaffade nokias box, som i min mening är 100 ggr bättre än thomsons box. Har fått hjälpa en massa grannar som skaffat thomson och tycker den är ganska värdelös.. dåliga menyer, hänger sig ofta, kass fjärrkontroll, dåligt med inställningsmöjligheter osv.

Enda jobbiga är att signalstyrkan nån kväll i månaden är kanske 10 % för att normalt ligga på 50-60 %... möjligtvis atmosfäriska problem.

MVH
Henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon