Full version: Spinn
carol
Nån som vet hur spinn tar sig från den ena växten till den andra eller hur den kommer till den första som blir angripen?

Var kommer dom små mad.gif -krypen ifrån?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej spinn kan inte flyga de hör till spindeldjuren och tar sig fram som de flesta andra spindlar. Spinn fär man ofta hem via köpta växter + de finns naturligt utomhus och kan komma in i våra hus, så täta är inte våra hus att små kryp inte kan ta sig in + vi brukar öppna dörrar och fönster + det kan nog hända att en del liftar på kläder.
AndreasBK
Har hört att små spindlar kan flyga genom att spinna trådar som fångas upp av vinden och lyfter med spindeln.
Kanske kan spinn också denna teknik?
*Felix matte*
Jag hade massor av spinn i min Garderobsblomma... den stod helt ensam på golvet och ingen annan växt blev angripen. = jag tror inte att spinn kan ta sig mer än kort bit mellan två krukor på t.ex fönsterbänk.
Ciczi
Har haft bekymmer med spinn tidigare och trots att den angripna växten stod tillsammans med andra av samma sort så drabbades de inte. Tror precis som Felix matte att de inte kan ta sig så långt.

Mvh Ciczi
kristerh
jag tror att det finns spinnägg i jorden vilande och blir det rätt förutsättningar så växer de till sig. wink.gif
krister
kryddan
Hos mig har spinnet spridit sig hejvilt mella olika rum - jag börjar bli förtvivlad sad.gif Hur jag än gör - duschar växterna, sprutar med provado +, torkar rent i fönster och fönsterkarmar - så tycks de trivas och frodas i mina stackars växter unsure.gif

Det är sååå tråkigt! Är det någon som har något kanontips på hur man blir av med eländena?????
Ina
CITAT (kryddan @ 30-09-2004, 11:03)
Hos mig har spinnet spridit sig hejvilt mella olika rum - jag börjar bli förtvivlad sad.gif Hur jag än gör - duschar växterna, sprutar med provado +, torkar rent i fönster och fönsterkarmar - så tycks de trivas och frodas i mina stackars växter unsure.gif

Det är sååå tråkigt! Är det någon som har något kanontips på hur man blir av med eländena?????

Är det vanlig Provado du använder lär det inte hjälpa mot spinnet... Spinn är kvalster/spindeldjur och inte insekter och det är bara Provado Plus som tar död på dom.

Jag har tyvärr inga "egna" tips om hur man blir av med dom, men jag hoppas att du blir av med dom ovälkomna gästerna!

Ina

rolleyes.gif
kristerh

Spinn brukar ju komma om man har det för torrt i luften och i krukan wink.gif
testa med att duscha plantorna ofta. Och använda provado +
krister
AndreasBK

Det bästa är att ge växterna så optimala förhållanden som möjligt (inte ofta man har så mycket tid att lägga på växterna) då kommer växterna själva ofta klara att stå emot angreppen.
Det är främst växter som redan är försvagade, för att de får för lite ljus, för mycket vatten, för lite vatten o.s.v., som blir angripna.
carol
Tack för alla svar och funderingar. smile.gif

Jag har behandlat flera av mina växter som blivit drabbade nu i höst med Provado Plus. Två st har haft problemen lite längre och jag sprayade för tredje gången nu. På flaskan står det "max två behandlingar", vad menas med det? huh.gif Klarar inte växten fler behandlingar, dör den om man sprayar den en tredje gång? Men om jag inte gör det och den är full med spinn dör den ju typ ändå...?! unsure.gif Konstigt, man tror ju att dom vill sälja så mycket som möjligt av sin produkt, alltså borde dom ju inte sätta en max-begränsing om det inte är väldigt angeläget.

Ja krypen är ju väääldigt små, alltså tänkte jag att det måste vara jobbigt för dom att ta sig en längre bit utan att ha ett mumsigt blad att suga näring ur...? Lik förbannat dyker dom ju upp så fort vissa växter vissnar det lilla minsta... mad.gif Som om dom sitter i fönsterkarmen och bara väntar på att man ska bli lite slapp med sin skötsel av växterna.
kryddan
Ja, jag vet att det bara är provado + som hjälper - det skrev jag väl huh.gif
Känns lite tröstlöst - som jag skrev så dushar jag särskilt mumsiga blommor (t.ex. murgröna) förebyggande men det har noll effekt verkar det som. Jag har byttor lite varstans för att höja luftfuktigheten och jag är rätt noga med vattning, ljus osv - den här säsongen är ju inte elementvärmens torra luft något problem heller - så jag FATTAR inte varför det ska hålla på sad.gif . Det har varit så här i nästan ett år nu - ända sedan en murgröna insjuknade och dog..

Kan krypen överleva på fönsterbrädorna om man inte använder något kemiskt medel att torka av dem med? Vi har stenfönsterbräden och får bara använda rent vatten till rengöring annars blir det fläckar...
Ina
CITAT (kryddan @ 30-09-2004, 13:35)
Ja, jag vet att det bara är provado + som hjälper - det skrev jag väl  :huh:
Känns lite tröstlöst - som jag skrev så dushar jag särskilt mumsiga blommor (t.ex. murgröna) förebyggande men det har noll effekt verkar det som. Jag har byttor lite varstans för att höja luftfuktigheten och jag är rätt noga med vattning, ljus osv - den här säsongen är ju inte elementvärmens torra luft något problem heller - så jag FATTAR inte varför det ska hålla på  :( . Det har varit så här i nästan ett år nu - ända sedan en murgröna insjuknade och dog..

Kan krypen överleva på fönsterbrädorna om man inte använder något kemiskt medel att torka av dem med? Vi har stenfönsterbräden och får bara använda rent vatten till rengöring annars blir det fläckar...

Sorry... såg inte +:et! unsure.gif

Det låter ju jättejobbigt att ha det som du har det med spinnet... funderar på vad 17 det kan vara som gör att det blir så...

Jag hade problem med upprepade angrepp av ull-lus ett tag och till slut hittade jag löss som satt "gömda" i en gammal bladkaktus. Det såg ut som en torr gammal bit av ett blad men när jag petade sönder den var det bara ett "skal" och så var det knôkfullt av ull-löss inuti - superäckligt!

Kanske det kan vara så att dina fönsterbrädor fungerar som "spinn-härd"... Dammsuga fönsterbrädorna som en tok? Låta fönstrena vara blomfria medan du behandlar växterna och har dom i badrummet någon vecka och ta ett fönster i taget om du har mycket blommor... Funderar lite bara...
Åsa, mälardalen zon 2
Spinn har något som heter dvalhonor (som kan sitta på krukor, fönster, fönsterbrädor) och som kan överleva en hel del, låga temperaturer etc. när miljön blir den rätta sätter de igång att lägga ägg.

Spinn brukar lägga sina ägg på växten ej i jorden.
kryddan
Ja, dammsuga ofta kanske vore något - jag prövar gärna allt! Jag ska göra ett försök med att provado plus spraya rubbet i ett rum i taget nu och så torka allt jag kan - så får vi se om det har någon effekt: När jag nyss upptäckte att min fina doftranka också blivit angripen blev jag liksom lätt mordisk wacko.gif
*Felix matte*
Jag fick inte bort spinnet från min garderobsblomma med mindre än att jag tvättade rötterna helt ren från gammal jord... petade bort med tandpetare från alla små skrymslen... doppade sedan hela växten i såpavatten innan den planterades om i ny jord och väl rengjord kruka.
Sedan dess har växten varit fräsch och spinnfri. biggrin.gif

Innan dess sprejade jag växten med såpavatten 4 -5 ggr/dag men näten bara ökade i antal sad.gif alltså måste det vara så att spinnkvalstren fanns i jorden... faktiskt så var nätet som allra tätast just på jorden och därifrån gick "strängarna" upp.
Emser
Spinnfakta
Mia, zon 3
Jag får alltid spinn på mina änglatrumpeter och mina chiliplantor. Inte när de står ute, men så fort de kommer in. Så jag tror absolut det kan ha med luftfuktighet och temperatur att göra. Behandlar själv med såp-sprit-vatten och Provado-pinnar, men det som ger mest effekt tycker jag fortfarande är att duscha hårt med vanliga duschen, och på så sätt hålla luspopulationen låg. Och så länge man använder Provado o.dyl kan man ju inte äta chilifrukterna t.ex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon