Full version: Lönespecifikationer
dragonbeauty
Ska städa i ekonomipärmen, nån som vet hur länge man ska spara lönespecar, deklarationspapper o dyl??

ohmy.gif unsure.gif blink.gif wacko.gif wink.gif
Sollan
Kan det vara fem år? Ev tio....
dragonbeauty
Nää är det sant? Har inte ens jobbat i 10 år ju... =( Vill slänga!
GoSatta
jag slänger allt!

lönespecar kan jobbet skriva ut igen etc. allt finns elektroniskt nu förtiden att spara på allt känns rätt gammalmodigt men jag kan ha fel.

Lönespecar får jag ens inte längre efter som dom enbart kommer digitalt, även deklarationen har man ju digital nuförtiden.
ThomasJ
I fem år har man möjlighet att överklaga en deklaration, antar att det gäller åt andra hållet också. smile.gif

/Thomas
Smed
CITAT (ThomasJ @ 29-09-2004, 17:34)
I fem år har man möjlighet att överklaga en deklaration, antar att det gäller åt andra hållet också. smile.gif

/Thomas

Jappz, de kan kontrollera dig fem år bakåt i tiden, så spara deklarationen under den tiden.

/Smed
dragonbeauty
Har fått svar nu från skattemyndigheten... Sex år ska man spara deklarationsunderlag!
Bettson
Fem år skulle jag spara även lönespecar. Tänkom arbetsgivaren inte har betalat skatt och avgifter som han skall. Om hans redovisning gentemot myndighet verkar OK men blir utsatt förgranskning.

Då är det så här att:

Du är själv avsvarig för din skatt gentemot staten. Arbetsgivaren har endast skyldighet att administrera inbetalningen av din skatt till staten.

Om arbetsgivaren inte gjort det så kan du sjävl bli ansvarig för din skatt som arbetsgivaren redan tagit hand om. Din lönespec är ditt kvitto på att arbetsgivaren har dina skattepengar och att han övertagit ansvaret för att de betalas in.

Nu tror jag det är två år för sådant här fall är lite osäker, men eftersom du kan överklaga din deklaration i fem år så kan det vara god ide att spara alla underlag som tillhör deklarationen. Observera att kontrolluppgifter som arbetsgivaren upprättar inte behöver vara riktiga. Du måste alltid kolla själv.

En annan sak som gör att man inte skall slänga sina deklarationenr efter fem är är din pension. Inkomster tjänade före något visst årtal (någånstans på 60-talet) kan ha blivit missat att införas i försäkringskassans pensionsuppgifter. Det var innan datoriseringen och det finns visst bortglömda papper i arkiv lite varstans. Speciellt de som bott och arbetat i Sverige men har utländsk bakgrund.

Sedan skall man inte lita på något system utan det är alltid bra att ha kvitton. Speciellt på ett livstidssparande som en pension innebär.

Vad du också alltid skall kolla angående pension så är det att arbetsgivaren verkligen betalar in avgifterna. Det förekommer slarv på många företag på den punkten.

Det är också ganska vanligt att arbetsgivaren betalar in avgifterna för din pension i avtalssystemet men inte riktigt förstår pappersexercien bakom.
Många arbetsgivare missar att vända på blanketten till FORA och tala om vem som skall ha pengarna arbetsgivaren betalat in. Därför har många gått miste om flera år av avtalspension trots att arbetsgivaren betalat avgifterna och tror att allt är som det ska.

Själv sparar jag alltså lönespecar i fem år sedan slänger jag dom om kontrolluppgiften är OK. Deklarationerna med underlag sparar jag fem år, sedan slänger jag underlagen.
Deklarationerna sparar jag på livstid.
kristerh
Jag brukar kasta mitt efter att deklarationen är godkänd o klar från skattemyndigheten dvs ca 1,5 år.
Allt underlag finns hos banker, kreditkortsföretag arbetsgivare osv,
de är skyldiga att behålla allt i 10 år.
krister
Monica M zon 4
Lönespecar kastar jag direkt. Kollar bara att allt är ok och att skatt och semesterdagar stämmer. Skulle jag behöva en ny lönespec går det alltid att skriva ut en ny. Hatar att ha massa papper i onödan.

Sparar däremot alla årsinkomstbesked och alla deklarationer.
Bettson
CITAT (kristerh @ 30-09-2004, 09:27)
Jag brukar kasta mitt efter att deklarationen är godkänd o klar från skattemyndigheten dvs ca 1,5 år.
Allt underlag finns hos banker, kreditkortsföretag arbetsgivare osv,
de är skyldiga att behålla allt i 10 år.
krister

Om företaget du arbetat på går i konkurs, säljs till ett utländskt företag eller att de inte uppfyller sina arkivskyldigher, brand osv. Det skulle jag inte lita på en sekund.

Banker kan visst bara spåra privatpersoners transaktioner i två år. Hade en väninna som råkade illa ut pga av detta. Hon flyttade in i en lägenhet i södra Sverige. När hon skulle flytta efter två och ett halvt år så krävde hyresvärden henne på utebliven hyra för de första månaderna hon hade lägenheten.

Hon hittade inget kontouttdrag så hon går till banken för att spåra detta.
Fick svaret att efter två år går det inte att spåra en transaktion för en privatperson.

Hyresvärden skickade hyresskulden till inkasso men tjejen hade tur. Hon hade inte ändrat adress ordentigt de första månaderna och kontoutdraget från banken hade gått till hennes föräldrar. Pappa hade ordentligt sparat det och hon klarade sig ur knipnan.

Hon fick senare reda på att denna fstighetsägare satt i system att göra just på detta sätt. De som inte hade kvitton på sin betalning fick alltså betala dubbelt.

Idag finns det tjänster som gör att du kan betala för att banken skall lagra dina transaktioner en viss tid men hur många har tänkt på att skaffa den tjänsten.
Hannele
En hel pärm med papper blir det, varje år, minst.
Tolv flikar, en för varje månad. Fast det är svårt att vara ordentlig.
När jag flyytade hemifrån, hade jag alla årets kvitton i ett litet brunt kuvert!
Privata kvitton ska man spara fem år, för deklarationen.

Fem pärmär = fem år, har du väl plats för, Emma?
Jag har lyckats få pengar tillbaka på en hel del prylar som har gått sönder.
Men då gäller det att ha kvittot kvar.
kristerh
CITAT (Bettson @ 30-09-2004, 11:04)
Banker kan visst bara spåra privatpersoners transaktioner i två år. Hade en väninna som råkade illa ut pga av detta. Hon flyttade in i en lägenhet i södra Sverige. När hon skulle flytta efter två och ett halvt år så krävde hyresvärden henne på utebliven hyra för de första månaderna hon hade lägenheten.

Hon hittade inget kontouttdrag så hon går till banken för att spåra detta.
Fick svaret att efter två år går det inte att spåra en transaktion för en privatperson.

Hyresvärden skickade hyresskulden till inkasso men tjejen hade tur. Hon hade inte ändrat adress ordentigt de första månaderna och kontoutdraget från banken hade gått till hennes föräldrar. Pappa hade ordentligt sparat det och hon klarade sig ur knipnan.

Hon fick senare reda på att denna fstighetsägare satt i system att göra just på detta sätt. De som inte hade kvitton på sin betalning fick alltså betala dubbelt.

Idag finns det tjänster som gör att du kan betala för att banken skall lagra dina transaktioner en viss tid men hur många har tänkt på att skaffa den tjänsten.

Vad var det för bank? jag jobbar själv på bank och det är lag på att allt skall sparas 10 år + innevarande dvs 11 år.
Den tjänstemannen hon talade med visste nog inget wink.gif
krister
Bettson
CITAT (kristerh @ 30-09-2004, 11:59)
QUOTE]
Vad var det för bank? jag jobbar själv på bank och det är lag på att allt skall sparas 10 år + innevarande dvs 11 år.
Den tjänstemannen hon talade med visste nog inget wink.gif
krister

Jag vet faktiskt inte vilken bank det var. Men det var 1992 och bruket av checkar var allmänt fortfarande. Det kan ha något att göra med det.

Om bankerna är skyldiga att spara i tio år ( alla företag är ju det) varför är det då så in i norden mycket suckar när man begär ett kontoutdrag som kommit bort tre månader tillbaka. Postgirot svarar tex att de endast kan ge dubblett på kontoutdrag 13 månader tillbaka i tiden.
HåkanH
Troligen arkiveras uppgifterna utanför datasystemen så att dom inte kommer åt dom från sina terminaler.
kristerh
CITAT (Bettson @ 30-09-2004, 12:59)
[
Om bankerna är skyldiga att spara i tio år ( alla företag är ju det) varför är det då så in i norden mycket suckar när man begär ett kontoutdrag som kommit bort tre månader tillbaka. Postgirot svarar tex att de endast kan ge dubblett på kontoutdrag 13 månader tillbaka i tiden.

De gamla uppgifterna ligger på sk fichekort och är lite krångligt att ta fram wink.gif men hos oss är det numera inlagt på data och lätt att få fram
Tror att det beror lite på vilka datalösningar de har hos de olika bankerna och postgirot/bankgirot men det går visst att få fram.
Skattemyndigheten begär ju ofta att få fram uppgifter längre tillb i tiden.
krister
Kakaduan
Det är tio år som gäller.

Visst kan underlag, etc finnas hos t ex arbetsgivare och myndigheter om man behöver dem, men företag går i konkurs, brinner ner, papper slarvas bort, etc så jag litar bara på mig själv och sparar i tio år. Det är inte heller alltid folk är så pigga på att leta papper åt en i gamla arkiv. Man har ju sett en del ruggiga exempel på Plus i TV.

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon