CITAT (kristerh @ 30-09-2004, 09:27)
Jag brukar kasta mitt efter att deklarationen är godkänd o klar från skattemyndigheten dvs ca 1,5 år.
Allt underlag finns hos banker, kreditkortsföretag arbetsgivare osv,
de är skyldiga att behålla allt i 10 år.
krister
Om företaget du arbetat på går i konkurs, säljs till ett utländskt företag eller att de inte uppfyller sina arkivskyldigher, brand osv. Det skulle jag inte lita på en sekund.
Banker kan visst bara spåra privatpersoners transaktioner i två år. Hade en väninna som råkade illa ut pga av detta. Hon flyttade in i en lägenhet i södra Sverige. När hon skulle flytta efter två och ett halvt år så krävde hyresvärden henne på utebliven hyra för de första månaderna hon hade lägenheten.
Hon hittade inget kontouttdrag så hon går till banken för att spåra detta.
Fick svaret att efter två år går det inte att spåra en transaktion för en privatperson.
Hyresvärden skickade hyresskulden till inkasso men tjejen hade tur. Hon hade inte ändrat adress ordentigt de första månaderna och kontoutdraget från banken hade gått till hennes föräldrar. Pappa hade ordentligt sparat det och hon klarade sig ur knipnan.
Hon fick senare reda på att denna fstighetsägare satt i system att göra just på detta sätt. De som inte hade kvitton på sin betalning fick alltså betala dubbelt.
Idag finns det tjänster som gör att du kan betala för att banken skall lagra dina transaktioner en viss tid men hur många har tänkt på att skaffa den tjänsten.