Hej!
Våran grannes Rönn växer ut över våran parkeringsplats och fäller ner massor med rönnbär på bilen. Undrar om det e någon som vet om vi får klippa ner dom grenar som hänger över på våran tomt?! Han säger att vi inte får det och att han tänker inte göra det iaf.
hej och välkommen hit
jodå du får såga ned grenar som går in på din tomt.
du bör ta kontakt med grannen och ge honom en chans att göra det själv.
vill han inte det, får du göra det själv, men du får inte åsamka mer skada än nödvändigt.
Flera rättsfall har variut prejudicerande om detta och det som gäller är just det som Åejori skrev
1. Grannen ska kontaktas och erbjudas att göra det själv
2. Sker detta inte får man göra det själv, men det ska ske fackmannamässigt (liknande term har använts, minns inte exakt vilken)
Men om det är bären som är problemen finns det ju en enklare variant: Be grannen plocka bären de år den sätter bär. Det kan man göra under en lång tid - från blom till att bären börjar mogna, innan de faller av. Med stångsekatör behöver man inte ens klättra upp i trädet.
Gossen Ruda
30-09-2004, 07:55
Egentligen är denna ständigt återkommande fråga märklig. Skall det vara så jäkla svårt att hålla sig och sin egendom innanför tomtgränsen? En del människor tycks anse att dom har rätt att annektera valda delar av omgivningen. Inklusive luftrummet ovanför grannarna. Hänsynslöshet är ett lämpligt ord.
Kakaduan
30-09-2004, 14:24
Det stämmer som sägs ovan men som anställd på advokatbyrå skulle jag ändå råda dig att se till att göra allting skriftligt innan du gör något. Skriv ett vänligt men tydligt brev där du ber grannen ta ner grenarna och att du om han/hon inte gjort det före ett visst datum kommer att vidta åtgärder. Se till att ha kopior på allt.
Kakaduan
CITAT (Kakaduan @ 30-09-2004, 15:24)
Det stämmer som sägs ovan men som anställd på advokatbyrå skulle jag ändå råda dig att se till att göra allting skriftligt innan du gör något. Skriv ett vänligt men tydligt brev där du ber grannen ta ner grenarna och att du om han/hon inte gjort det före ett visst datum kommer att vidta åtgärder. Se till att ha kopior på allt.
Kakaduan
För grannsämjan kanske det är bättre att göra det muntligt istället för skriftligt! Men hjälper det inte att göra det muntligt så....
MrNorth
01-10-2004, 07:45
Jag brukar alltid prata med mina grannar? De frågar mig om saker, jag frågar dem. Vi pratade länge och väl innan jag grävde min damm.. för de har småbarn och så... Enda önskemålet var att jag inte skulle ha fiskar i dammen förrän häcken har hunnit växa upp så deras lilla tös inte sprang ner sig... En damm utan fiskar är inte lika intressant...
Så enkelt var det... nu har jag en damm utan fiskar. Jag är nöjd, grannen är nöjd... man måste ju kunna prata med varandra först och främst. Eller har man helt glömt bort sånt?
Som med rönnen, när du ser grannen ute, säg till vänligt att grenarna hänger över på din tomt och att han kanske borde ansa... förmodligen gör han det, om inte så säg till en gång till innan du själv gör det.
Jag kan bara prata för mig själv och mian träd, men så länge min granne inte störs av att min asp går över på hans tomt lite så tänker jag inte såga den i onödan. Det är ju självklart om den hänger över bilar eller nåt annat...
MVH
Henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.