LenaTuring
Du som har startat upp en varmkompost. Hur lång tid tog det innan den började "brinna"?.
Jag tycker min ser idealisk ut den luktar inte illa, verkar inte för blöt eller torr. Jag använder sågspån att strö med. Men den är inte varm. Jag påbörjade den i slutet av juni.
Annie-72
Hej Lena!!

För min kompost tog det allt några månader tills den började blir lite fylld. Nu brinner det förfullt men tyvärr har fruktflugorna sin avelsstation där. Kan kanske bero på att gubben lagt alla nedfallna äpplen där och varit dålig på att strö. Lycka till //Annie
lillalupin
Jag har än så länge bara två veckors erfarenhet av min varmkompost. Men jag är också orolig för hur man ska få den att "komma igång". Det känns så konstigt att man bara ska hälla ner matrester och sågspån i en låda, snurra lite på den (har en roterade variant) och så ska det bli jord om ett tag... smile.gif

Anledningen till att jag är orolig är att jag överallt har läst att man måste starta komposten med gammal kompostjord eller multna löv, men jag har inte tillgång till något av det. sad.gif Vad kan hända om jag inte har någon "starter" att tillföra? Kommer det aldrig bli kompostjord av mina matrester nu?....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon