LenaTuring
Du som har startat upp en varmkompost. Hur lng tid tog det innan den brjade "brinna"?.
Jag tycker min ser idealisk ut den luktar inte illa, verkar inte fr blt eller torr. Jag anvnder sgspn att str med. Men den r inte varm. Jag pbrjade den i slutet av juni.
Annie-72
Hej Lena!!

Fr min kompost tog det allt ngra mnader tills den brjade blir lite fylld. Nu brinner det frfullt men tyvrr har fruktflugorna sin avelsstation dr. Kan kanske bero p att gubben lagt alla nedfallna pplen dr och varit dlig p att str. Lycka till //Annie
lillalupin
Jag har n s lnge bara tv veckors erfarenhet av min varmkompost. Men jag r ocks orolig fr hur man ska f den att "komma igng". Det knns s konstigt att man bara ska hlla ner matrester och sgspn i en lda, snurra lite p den (har en roterade variant) och s ska det bli jord om ett tag... smile.gif

Anledningen till att jag r orolig r att jag verallt har lst att man mste starta komposten med gammal kompostjord eller multna lv, men jag har inte tillgng till ngot av det. sad.gif Vad kan hnda om jag inte har ngon "starter" att tillfra? Kommer det aldrig bli kompostjord av mina matrester nu?....
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon