La Strega
Har precis flyttat hemifrån till en underbar etta med balkong! =) Är jätteivrig och vill ju fylla den redan nu...wink.gif
Är ju rea överallt nu på utekrukor/rosor/perenner...nånting jag kan satsa på där? ska jag va ärlig har jag redan köpt en ros, en liten blåsippa och en jättekruka(plast)...*ler*
vill ha en jätteblomstrande balkong så länge som möjligt...men har dålig koll på det mesta....
så snälla hjälp mig nu...hur ska jag göra med det jag redan införskaffat? Vad mer är bra att göra nu? vill ju ha nåt som blommar tidigt, det ska väl sättas nu? (tänker snödroppar, krokus å sånt kanske?)
Ciczi
åhhh är så avis... vill ha balkong jag med.... wub.gif

har dock en egen trädgård men balkonger kan man utnyttja till annat än att odla på.

Ciczi
La Strega
*hehe* oki =)

kom på att jag kanske ska tillägga att jag kommer få balkongen inglasad och att den ligger i söderläge (tror jag, det är sol typ hela dan ialf utom på morgonen) =)
skulle gärna vilja ha sånt som är ätbart oxå?
Annelie
Hej där bruden!

Där är du ju! Det var ett tag sedan jag såg dig här och jag har funderat på vart du tagit vägen - men det ser jag ju nu att du har flyttat och allt! smile.gif

Mitt tips är i alla fall att plantera en liten klättrare som trivs i ditt soliga läge. Det kan vara skönt att ha något som klättrar och som hjälper till att ge lite mysig skugga på balkongen. Kanske du vill ha några växter som trivs bäst med lite skugga och då kan det vara en bra lösning.

Grattis till nya hemmet och lycka till med all planering och plantering och se till att fylla din balkong med massa trevligheter. Roligt att "se" dig igen! biggrin.gif
kristerh
Vad du skall plantera beror på hur stor kruka du har wink.gif
om du vill ha något ätbart så kan du väl sätta någon remonterande jordgubbsplanta eller smultron, om den är tillräckligt stor kan du sätta
nåt äppelträd eller plommon wink.gif då kan du hålla den liten genom att toppa den lite varje år men klipp inte för mycket då blir du av med blomningen sleep.gif
krusbär, vinbär allt kan du ha i kruka. det är viktigt att det inte blir för varmt på sommaren då får du lätt ohyra (spinn) det kanske du kan förhindra genom att hänga upp nån gardin, persienn, eller något bara det skuggar.
krister
La Strega
Hej Annelie! Trodde inte att någon mindes mig här...har ju inte varit här sen i våras...men kul ialf =) har gått bra för mig...känns jätteskönt att ha flyttat till eget nu och allt =)

hmm..en klematis kanske vore en bra idé? hur stor kruka ska dem ha? nån sort som trivs i mycket sol? så kan man väl sätta upp nån slags spaljé eller nåt..?

*funderar på det ätbara*...med tanke på all sol...går det inte att ha vindruvor? såg på plantskolan att de var rea på dom nu..skulle vara underbart... wub.gif

den krukan jag har köpt som jag tänkt mig till rosen är cirka 50*50cm tror ja? det är bara att köpa rosjord, plantera och vattna eller? tänkte på...om jag ställer den där regnet kommer åt, behöver jag vattna då?
GoSatta
inglasad söderbalkong ja då lär det bli riktigt varmt där i sommar så då skulle iaf jag satsa på bladkactusar och euphorbia. Sedan kanske lite tomater eller något liknande, finns ju kättrande som säkerligen kan täcka en hel vägg om det blir en bra sommar.
kristerh
CITAT (La Strega @ 30-09-2004, 10:06)
hmm..en klematis kanske vore en bra idé? hur stor kruka ska dem ha? nån sort som trivs i mycket sol? så kan man väl sätta upp nån slags spaljé eller nåt..?

*funderar på det ätbara*...med tanke på all sol...går det inte att ha vindruvor? såg på plantskolan att de var rea på dom nu..skulle vara underbart... wub.gif

den krukan jag har köpt som jag tänkt mig till rosen är cirka 50*50cm tror ja? det är bara att köpa rosjord, plantera och vattna eller? tänkte på...om jag ställer den där regnet kommer åt, behöver jag vattna då?

Det finns ju vissa druvor som tål vårt klimat, testa wink.gif
Du måste nog vattna krukan fast den står så regnet kommer åt, det brukar inte vara så mycket vatten som kommer i krukan om det regnar wink.gif
lägg ett lager med grus/lecakulor i botten innan du håller på jord.
krister
La Strega
hur vill vindruvan planteras då? är det en buske eller klätterväxt ?(ja jag är nybörjare =P)

hur ofta och hur mycket ska man vattna under höst/vinter/vår då?
kristerh
CITAT (La Strega @ 30-09-2004, 13:04)
hur vill vindruvan planteras då? är det en buske eller klätterväxt ?(ja jag är nybörjare =P)

hur ofta och hur mycket ska man vattna under höst/vinter/vår då?

Vindruva är en klätterväxt, låna nån bok på biblioteket och läs, det är lite speciellt med klippning av vindruvan wink.gif
jorden skall vara fuktig men inte blöt, du får helt enkelt känna efter.
krister
Annelie
CITAT (La Strega @ 30-09-2004, 10:06)
Hej Annelie! Trodde inte att någon mindes mig här...har ju inte varit här sen i våras...men kul ialf =) har gått bra för mig...känns jätteskönt att ha flyttat till eget nu och allt =)

Klart jag kommer ihåg dig och roligt att det har gått bra för dig! smile.gif

Jag har inga fler direkta tips.. ville bara gratta till det egna hemmet och önska all lycka med planteringarna! Jag hoppas på lite bilder när du har hunnit shoppa loss och planterat lite!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon