La Strega
29-09-2004, 20:31
Hejsan!
Misstolka mig inte nu, är absolut ingen knarkare, och inte heller intresserad av detta, men jag tycker att cannabis (hampa heter de igentligen på svenska va?) är väldigt vackra växter..så det jag undrar är om de är olagliga att odla? alltså man tar ju int direkt ett blad å stoppar i pipan liksom så själva växten är väl inte färdigt knark? eller finns det sorter som är lagliga? eller nån liknande växt? skulle vara kul att ha =)
TeliaNet
29-09-2004, 20:37
vem bryr sig om du skulle ha en sån växt.
tror det är olagligt.
GoSatta
29-09-2004, 20:41
cannabis sativa och indica (dom du röker) är olagliga men det finns flera industri varianter som är hell lagliga att odla. lättaste sättet att få tag på den är väl att köpa fågelmat där brukar det ofta finnas hampa frön (dock är dom ibland steriliserade (om man nu säger så om frön)).
Fast jag vet inte om det är att rekommendera att odla fågelhampa heller. Här i Dalarna har polisen beslagtagit flera stycken trots att de kommit från fågelfrön. Anledningen är väl att det är så svårt att se skillnad på narkotikahampa och fågelfröhampa.
Fast själv odlade jag ett praktexemplar förra året som blev fyra meter hög. Fick såga ner den i molekyler när sommaren var över så testa du. Tror inte man drabbas av böter men däremot kan de ta plantan ifrån dig. De luktar ruggigt fränt om man tar på dem så att tugga på ett blad kanske ger en berusande effekt.
La Strega
29-09-2004, 20:55
ni har alltså odlat "riktig" hampa?
kan man odla den inomhus i kruka?
om polisen skulle få tag i sån från fågelfrö är det väl bara å säga att det är det å att de får kolla om det är knark i liksom?
CITAT (La Strega @ 29-09-2004, 21:55)
ni har alltså odlat "riktig" hampa?
kan man odla den inomhus i kruka?
om polisen skulle få tag i sån från fågelfrö är det väl bara å säga att det är det å att de får kolla om det är knark i liksom?
Om du menar mig så var det ett fågelfrö som växte men nog var det en cannabis sativa allt men inte en sån som man berusar sig på. Den såg dock lika ut och luktade starkt. Hade en försökskanin som provade att röka lite från den på skoj men det gav ingen effekt.
Tror inte polisen lägger ner så mycket arbete på att forska i om den är narkotikaklassad eller ej. Det enklaste för dem är ju att helt enkelt gräva upp den och kasta den.
La Strega
29-09-2004, 21:35
okey...men fågelfrö...som dom har i lösvikt i djuraffären?
men polisen kan väl inte bestraffa en om dom inte är säkra? eller??
Christer i Falköping
29-09-2004, 21:39
Fast det är helt förbjudet. Man måste även dra upp plantor som kommer från fågelfröerna. Tänk bara på den där konstnären som hade hampaplantor i krukor som en del av sitt konstverk. Det var ju ingen större risk att de skulle användas till något annat. Men polisen kom och kapade dem.
Christer.
GoSatta
29-09-2004, 21:44
finns en EU dom på att hampa är lagligt att odla men kommer polisen på en kommer plantan att ryckas upp för att sendan undersökas dock blir det inte mer än så efter som det är lagligt
La Strega
29-09-2004, 21:44
oki...så det är förbjudet att ha plantor som inte är knark oxå? *knas*
Det finns många vackra blommor man kan lägga ner energi på...
La Strega
29-09-2004, 21:45
oj vi skickade samtidigt =)
så om jag odlar från fågelfrö, så kan jag inte bli straffad för det?
Christer i Falköping
29-09-2004, 21:47
Knappast, om det inte är en liten åker eller så tror jag
Men behövdes det inte tillstånd även för att odla den lagliga? Innan man sådde den alltså?
Christer.
Eva i Skåne
29-09-2004, 21:53
Den industrihampa som blivit tillåten att odla de senaste åren är inte tillåten för vem som helst. Det krävs ett speciellt tillstånd för odlaren. Det var därför polisen tog hampan från konstutställningen i Lund. Odlaren som lånat ut plantorna hade tillstånd att odla på sin mark, men det tillståndet gällde inte på konsthallen.
För övrigt gräver polisen inte upp plantorna utan klipper av dem jämns med marken. Fröet är lagligt och bara det som växer upp ur jorden är olagligt.
La Strega
29-09-2004, 21:55
men herregud...vad krångligt =P
men om jag köper fågelfrö och sår, och får upp en planta. och om mot förmodan polisen skulle komma hit (varför de nu skulle det vet jag inte men). det är väl bara att jag säger "men jag sådde ju bara lite fågelfrö på skoj inte trodde jag det var olagligt!?
borde väl va lugnt? =)
Christer i Falköping
29-09-2004, 21:59
Nä, egentligen inte. Men som sagt, vete katten om de blir så upprörda heller.
Christer.
Eva i Skåne
29-09-2004, 22:02
Jag tror inte du blir misstänkt för narkotikabrott, men visst låter det långsökt att SÅ fågelfrön???
Att det kan växa upp en hampaplanta där det hängt en hållare med fågelfrön kan ju hända, men att så dem tycker jag verkar lite för bra.
La Strega
29-09-2004, 22:03
jamenar..är man känd av polisen så är det kanske ingen bra idé...men jag är ju ostraffad å jättelydig (mesig?) medborgare =P
å är det lagligt å köpa fågelfröna så..?
men hur gör man då? hur ska man veta vilket som är rätt frö?
Caprice
29-09-2004, 22:03
Faktiskt en ganska vacker växt...

Cannabis sativa L.
Caprice
Eva i Skåne
29-09-2004, 22:12
Vacker, tja, för all del, men jag har sett många vackrare. Den hör absolut inte till de växter jag känner att jag måste ha för att de är så vackra, men smaken är ju olika.
La Strega
29-09-2004, 22:14
jag tycker den är vacker...fasst jag vet inte..kanske ligger lite tjusning i att det är lite förbjudet...*ler* men nog är den fin alltid =)
men hur ska jag bära mig åt nu då?
Eva i Skåne
29-09-2004, 22:16
Mitt förslag är att du letar upp en annan vacker växt och satsar på den i stället.
Hehe. Om du så gärna vill ha en hampaplanta så sätt ett fågelfrö i jorden och vattna. Dock måste du vänta till våren om du ska ha den ute. Inne borde det funka året om men jag skulle tippa på att den kräver en del ljus och mycket vatten. De blir stora som träd med rejält grov stam som inte går att bryta av när den är ca 4 meter. Vi fick såga isär den.
Tyckte det var rätt skoj att testa eftersom det dels inte är tillåtet och sen var det intressant att se hur den utvecklade sig när den blev stor. Skulle dock inte odla den igen för så kul var det inte.
La Strega
30-09-2004, 08:57
4 meter? ojoj...hur lång tid tar det innan de blir så stora?
vill ha den inomhus så åker nog å köper litte frön idag =)
men vad för fågelfrö? vanlig papegojblandning? vilka av fröna är det? är ju solrosfrön å jordnötter å allt möjligt i sån...? =)
Det tog en sommar att få den så stor sen när hösten kom så vissnade den ner. Vi hade en fågelmatarstation alldeles där så det var väl nåt frö som ramlat ner i rabatten och börjat gro. Hade köpt en påse med bara hampfrö, alltså ingen blandning men det spelar nog ingen roll. Frö som frö.
Sätt den i en stor kruka bara och ha mycket ljus och vatten och näring. Du kan säkert tukta den om den blir för stor men det blir ju inte som en buske utan mer som en stam med smågrenar som går ut åt sidorna. Annars får du väl låta den böja sig när den når taket.

Vi hade vår i söderläge så den fick rätt mycket sol och värme.
Hampfrö är de pyttesmå runda fröna. Gråsparvar brukar älska såna.
Du är rätt ung och jag har sett bilderna på dig i fotoalbumet. Tror knappast farbror blå skulle se på ditt odlande med blida ögon. Tror inte din förklaring skulle vara särskilt trovärdig i deras ögon. Tråkigt men förmodligen är det så.
Jag tycker du skall låta bli, det är olagligt (då du inte har de nödvändiga tillstånden) och kan orsaka mer problem för dig än nytta. Särskilt om du skall ha den inomhus för då kan du inte skylla på fågelmaten...
Men visst är den fin. I finland kallas den prydnadshampa och jag tror den är tillåten
Christer i Falköping
30-09-2004, 11:12
Dessutom, om du skulle få problem med polisen och hamnar i deras register kan du få de mest konstiga problem i framtiden. Banklån och liknande kan det bli problem med att få.
Christer.
GoSatta
30-09-2004, 11:13
banklån och ploisregister har ingenting med varandra att göra och sammkörs aldrig. och att bli misstänk för något är inte olagligt.
La Strega
30-09-2004, 12:11
Men det är väl inte olika olagligt beroende på ålder?? =P
men vadå, är det lagligt att köpa fröna så borde det ju vara lagligt att odla med, skulle polisen mot förmodan få nys om min planta är det ju bara att spela korkad å säga att jag tog för givet att det var ok?
brukar funka att spela korkad =)
Jag skulle vilja veta vad den där odlaren som hade tillstånd heter. Nån som vet? Är intresserad av att testa med hampa för att t.ex. göra kläder o sånt, och om det går att få tillstånd vill jag ju helst ha det, för att slippa oroa mig för att de ska komma och klippa mina blivande tröjor vid roten.
GoSatta
30-09-2004, 13:43
det är lagligt att köpa alla sorters cannabis frön även dom som ger plantor med hög THC halt (alltså marijuana) dock är det olagligt att odla dessa dock så kan det nu vara så (på grund av EU igen) att det enbart är dom blommande honorna som är olagliga (efter som det är dom man röker)
Jag kan inte tro att det finns något olagligt i en industrihampa planta hemma, kan inte heller tro på att det krävs tillstånd för att odlade indistruellt efter som ingen då skulle få tillstånd, och med tanke på att odling har skett i tex. skåne (det var på grund av det EU tog upp det och sa att det faktist är lagligt).
Odla du på din cannabis med lågt THC värde, det värsta som kan hända är att polisen tar dom för att kolla vad det är och det kommer då inte hända någonting efter som det inte är olgagligt odlar man dock dom andra så har man dryga böter att vänta.
Eva i Skåne
30-09-2004, 14:41
Det ÄR olagligt för privatpersoner att odla industrihampa. Den som vill söka tillstånd får ta kontakt med jordbruksverket. Jo, seriösa odlare kan få tillstånd, som skett här i Skåne, men jag tror inte alla får det.
Det går inte att komma med någon ljusblå undanflykt om att du trodde det var lagligt Martina. Sannolikt kommer du ändå att bli misstänkt för narkotikabrott och har du en gång blivit kollad av polisen i detta sammanhang riskerar du att kollas igen om de träffar dig på stan. Polisen tror inte att en tonåring odlar hampa utan tanke på att testa rökningen.
Som jag skrev tidigare så kan man skylla på okunskap om det råkar dyka upp en planta under fågelbordet, men definitivt inte i en kruka inne.
Tänk så snabbt ett rykte sprides. En kompis får vett av dig att det är en hampaplanta, kompisen berättar vidare för en som berättar vidare för en som....... till slut har fått för sig att det handlar om en stor haschodling och vars förälder ringer polisen. Du riskerar en massa obehag bara för testa något spännande. LÅT BLI.
CITAT (La Strega @ 30-09-2004, 13:11)
Men det är väl inte olika olagligt beroende på ålder?? =P
men vadå, är det lagligt att köpa fröna så borde det ju vara lagligt att odla med, skulle polisen mot förmodan få nys om min planta är det ju bara att spela korkad å säga att jag tog för givet att det var ok?
brukar funka att spela korkad =)
Nix men en gammal tant som ber om ursäkt för plantan som vuxit upp under fågelmataren i hennes trädgård kommer nog lindrigare undan än en ungdomar som har dragit upp sin planta i kruka i hemmet.
Även om det inte är THC i plantan så är den ändå olaglig. Alla växtdelar ovan jord, förutom frön, av cannabis sativa är olaglig. Står klart och tydligt i lagen har jag för mig. Det enda som är lagligt är alltså fröna och rötterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.